Top 5: Bästa skräckserierna för TV

mars 19, 2012

Man kan väl inte direkt påstå att tv-historien har kryllat av bra skräckserier (i motsats till bra tv-filmer med skräcktema, som det finns hur många som helst av). Kanske är det för att skräckhistorier är svårare att dra ut över många avsnitt. Det måste finnas ett riktigt hot mot huvudpersonerna och en osäkerhet om dessa kommer att klara sig med livhanken i behåll. Detta är svårt att upprätthålla över flera säsonger. Men kreativa producenter har hittat lösningar på detta. Antologiformen är en modell tex. Detta är mina favoritserier.

Tales from the Crypt

Sju säsonger 1989-1996

Vi börjar med denna klassiker. Tales from the Crypt är den ultimata skräckantologiserien. Avsnitten är fristående och presenteras som historier som berättas av den lite Freddy-skadade Crypt keeper. Många av avsnitten är faktiskt moderniserade versioner av berättelser som gick i gamla EC Comics. Regissörer som Robert Zemeckis, Richard Donner och Tom Holland har alla regisserat avsnitt för serien.

Kolchak: The Night Stalker

En säsong 1974-1975

Efter två framgångsrika tv-filmer om journalisten Carl Kolchak, som konstant springer på övernaturliga fenomen, blev det en tv-serie. Darren McGavin är fantastisk i huvudrollen och serien var lite före sin tid. Det finns ganska starka vibbar av Arkiv X här och jag är övertygad om att Chris Carter är ett fan av den här gamla serien. Tyvärr floppade den rejält och lades ner efter bara en säsong.

Millenium

Tre säsonger 1996-1999

När man talar om trollen. I mitt tycke så är Chris Carters Millenium överlägsen Arkiv X. Historien om den före detta FBI-profilern Frank Black som kommer i kontakt med den mystiska Millenium-gruppen är mörk och jävligt fascinerande. I huvudrollen så har vi en Lance Henriksen som är hur bra som helst. Läbbiga seriemördare och övernaturliga krafter förgyller detta stycke TV-historia.

The Twilight Zone

Fem säsonger 1959-1964

Den ursprungliga antologiserien. Visst kan man diskutera om The Twilight Zone alltid är skräck (det är lika mycket sci-fi), men när serien är läskig så är den läskig. The Twilight Zone kom i nyversion under 80-talets andra hälft (och varade i tre säsonger), men jag föredrar originalet. Det är klassiska moralhistorier, ofta med en väldigt svart och ironisk twist i slutet.

Friday the 13th: The Series

Tre säsonger 1987-1990

Nej, den här serien delar bara namn med Jason-filmerna. Den är även galet mycket bättre än den närbesläktade Freddy`s Nightmares som gick under samma period. John D. LeMay och Louise Robey är två antikhandlare på jakt efter föremål som det vilar en förbannelse över. De får hjälp av den äldre magikern Chris Wiggins. Välgjord och med vissa avsnitt som är riktigt obehagliga.

  —————————————————————————-

En klassiker som måste omnämnas:

Dark Shadows

Sex säsonger 1966-1971

Jag är ett stort fan av Dan Curtis tv-skräck, men just den här serien har jag aldrig sett. Folk brukar tjata på mig att jag borde. Dark Shadows har ett enormt följe och till dem hör Tim Burton som snart kommer ut med sin humortolkning av serien. Om någon betat av den så dela gärna med dig av dina åsikter nedan. Jag ska själv börja kolla på den snart.

8 svar to “Top 5: Bästa skräckserierna för TV”

  1. Kul att du nämner Kolchak. Har inte sett serien, men såg för länge sen den första filmen ”The Night Stalker” (1972) och som var ganska bra vill jag minnas. Kan tänka mig att det funkade som serie också, även om det inte är min genre (vampyrer).

  2. Movies – Noir: Jag gillar den också 🙂

    https://trashisking.wordpress.com/2010/12/03/the-night-stalker-1972/

    Serien är mer av skiftande kvalité. Det finns bättre och sämre avsnitt såklart. Men som helhet så funkar den förträffligt.

  3. Sofia said

    Här var det mycket jag inte bara har otittat utan som jag aldrig hört talas om. Det lilla jag sett av Tales from the Crypt och Twilight Zone har nog inte varit det mest högkvalitativa. Och av någon anledning kom jag aldrig riktigt in i Millenium även om Henriksen som du säger var mycket bra.

  4. Ge både Tales from the Crypt och Twilight Zone en chans. Det finns grymt dåliga och grymt bra avsnitt! Millenium är svårare. Det är en serie du måste fastna för.

  5. Plox said

    Twilight Zone är ju inte bara bland de bästa skräckserierna som någonsin gjorts – det är en av de bästa tv-serierna alla kategorier! Det är briljant. I det närmaste ett fenomen.

    Jag köpte på mig de två första säsongerna av Tales from the Crypt för ett tag sen och har ännu inte tagit mig tid att börja. Men det lilla jag har sett av det sedan tidigare har jag verkligen gillat.

    Millenium gav jag upp efter halva första säsongen. Älskar Arkiv X men klickade inte alls med Millenium. Men måste ju ta mig igenom det trots allt, måste ju liksom se allt som är relaterat till Arkiv X.

    Kul lista!

  6. […] is King påminde mig om på för bara några minuter sedan, då jag var inne och spanade in hans lista över favoriterna när det kommer till skräckserier avsedda för TV. Och som alltså i sin tur […]

  7. Jesper said

    Inspirerande lista även om jag inte sett varken friday the 13th eller Twilight zone (vilket är lite illa faktiskt) Tales from the Crypt har jag precis börjat titta på igen och hittills tagit mig igenom de 4 första säsongerna! Jag skriver om dem här om du är intresserad:
    http://deadmoonnight.blogspot.se/2012/03/tales-from-crypt-season-1-1989.html
    http://deadmoonnight.blogspot.se/2012/03/tales-from-crypt-season-2-1990.html
    http://deadmoonnight.blogspot.se/2012/03/tales-from-crypt-season-3-1991.html
    http://deadmoonnight.blogspot.se/2012/03/tales-from-crypt-season-3-1991.html

    Jag gillar din blogg skarpt!
    Keep up the good work!

    Mvh: Jesper

  8. Tales from the Crypt är så jävla bra!! 🙂

Kommentera

