Jag träffade precis…

mars 3, 2012

…Kane Hodder och Lance Henriksen. Det var med skräckblandad förtjusning…

Hodder är den skådis som spelat Jason i flest filmer (från Friday the 13th part VII: The New Blood tom Jason X). Henriksen behöver nog ingen närmare introduktion. Båda är här i Malmö för Sci-fi-mässan nu i helgen.

Jag satte mig ner med dem för ett snack i Hiltons lobby (tack till min arbetsköpare för det). Hodder var precis som jag tänkte mig att han skulle vara. Det hade fastnat i mitt bakhuvud att han har ”Kill!” tatuerat på innerläppen. Han var först skeptisk till att visa mig tatueringen, men gav slutligen med sig. Efter det kommenterade han min snedda tatuering på vristen (som stack ut under tröjan): ”Vad fan har du tatuerat över där?” Hodder reser runt i Europa med ett filmteam från fearnet.com, som filmar allt han gör. Om den dokumentären någonsin släpps så kommer min intervju med honom att vara förevigad (jag är helt övertygad om att åtminstone ett litet klipp från intervjun kommer att vara med, eftersom han förvånade filmteamet med de historier han berättade när vi träffades). Hodder började som stuntman och fick allt fler roller ”eftersom i amerikansk film så spelas skurkar ofta av stuntmän”. Efter några mindre roller så gjorde han Prison (Renny Harlin skräckisen med Viggo Mortensen). Där kommer Hodder upp ur marken i slutet med helkropps make-up. Det var John Carl Buechler som gjorde special effekterna till den filmen och när han blev erbjuden att regissera Friday the 13th part VII så ville han ha Hodder i rollen som Jason. Hodder berättade att han blev jävligt sur när han inte fick spela den hockeymaskklädda seriemördaren i Freddy vs Jason. ”Det var inte mitt beslut att bli utbytt, utan någon annans. Jag fick inte någon bra ursäkt.”

Hodders favoriter bland alla Friday the 13th-filmerna är den första han gjorde (del 7) och Jason X. Han gillar den första för att han har nostalgiska känslor runt den och Jason X för att den hade högst budget (300 000 dollar enligt Hodder). Han säger att det var skumt att producenterna skickade Jason ut i rymden, men han gillade dödsscenen med nedfrysningen. Hodders absoluta favoritfilm genom tiderna är The Exorcist. Han tycker den håller än och han gillar Max von Sydow (Hodder är halvsvensk och har kusiner i Göteborg). Han sa även att det är kul att den tjejen som skrämde skiten ur honom när han var yngre numera är en väldigt god vän till honom (Linda Blair). När Hodder kommer tillbaka till USA så ska han börja spela in Hatchet III. Hodder har spelat mördaren Victor Crowley sen del ett, men den nya filmen ska inte regisseras av Adam Green. Jag berättade för honom att jag skrivit om Danielle Harris här på bloggen för inte så länge sedan (hon var med i Hatchet II och kommer att vara med i uppföljaren också) och Hodder sa att de nästan bor grannar i Los Angeles och är tighta.

Efter intervjun pratade vi mest om Malmö och Hodder frågade om min hemstad är en crime city. När jag berättade hur många mord som begåtts här sen i höstas tystnade han. Hans bild av Sverige hamnade nog lite på kant. Sedan berättade han om en snubbe i Illinois som mördade en släkting iklädd i Jason-utstyrsel och hur media pressat honom om ett uttalande. Jag höll med honom om att det är löjligt. Ungefär när Lance Henriksen kom ner från sitt hotellrum, så lyckades jag övertala Hodder och teamet att de inte skulle dricka öl nere i stan utan på Möllevången. Det är nu historien börjar bli lite märklig. Jag har haft en jävligt stark uppfattning om Lance Henriksen sedan innan. Jag trodde att han var lite pretto. Men Henriksens första kommentar till mig var: ”What`s up dude? Are you okey, man? I`m feeling great today” (samtidigt som han dunkade mig på axeln). När jag satte mig ner med Henriksen så blev det ingen intervju, det blev ett samtal.

Om du plockar upp random bok i intervjuteknik så brukar ett tidigt tips vara: bli inte kär i dina intervjupersoner! Henrikens är så sinnesjukt karismatisk att det var extremt svårt att undvika detta. Han lutade sig väldigt nära mig och frågade om vi verkligen inte skulle gå och ta samtalet över en öl. Sedan berättade han fantastiska saker. Vi pratade om Piranha 2- The Spawning och vad som hände efter att James Cameron fått sparken. De italienska producenterna hade så mycket problem med cash att garderoben drogs in. När Henriksen frågade dem om vilka kläder han skulle ha på sig under inspelningen så sa de att han fick fixa dem själv. Han köpte byxor och skjorta av en bartender (på Jamaica, där filmen spelades in). De vapen skådespelarna skulle använda räckte inte heller till. Inspelningen stannade av och Henriksen satte sig och täljde. Han har alltid gillat träarbete och skapade en pistolform ur en träbit. När Ovidio G. Assonitis såg den sa han att Henriksen skulle måla den svart. ”Men sen fick jag inte ta ut den ur pistolhölstret under hela inspelningen, eftersom då skulle folk se att det endast var en träkloss”.

Henriksen berättade även för mig hur han först fick rollen som Frank Black i Millenium. Hans agent hade gett honom manuset till de första avsnitten och Henriksen älskade det. Problemet var bara att agenten inte berättat för honom att detta skulle bli en tv-serie (tv var extremt ute i slutet av 90-talet). När Henriksen träffade Chris Carter (Arkiv X skapare) på ett fik, så tyckte Lance att Carter var jävligt jobbig. ”Jag frågade honom gång på gång: hur fan kan detta hålla för en hel serie? Det enda Chris svarade var: Tänk på det gula huset…” Henriksen säger att han älskade att göra serien. ”Det var grymt intressant att spela en karaktär som var smartare än mig”. Både han och Carter har länge velat att göra en avslutande långfilm, men studiorna i Hollywood är tyvärr inte lika intresserade…

Det finns så jävla mycket mer att säga från dessa två möten som jag inte orkar skriva nu. Det är kanske lättare om ni fråga. Jag hängde ändå med dem i nästan en och en halv timme…

11 svar to “Jag träffade precis…”

  1. Intressant och rolig sammanfattning! Kul att du delade med dig av den. Jag vet inte om jag hade vågat vara i närheten av Hodder. Den där blicken, alltså… ;D

  2. Hodder är stor, ser typ ut som en wrestlare. Men han är väldigt trevlig och skämtsam.

  3. Plox said

    Mäktigt! Lance Henriksen är ju en klar favorit, verkar sjukt sympatisk och trevlig.

    Hur kommer det sig att du skulle intervjua dessa båda herrar?

  4. Jag har praktik som journalist och min nyhetschef skickade mig på det (eller rättare sagt så snodde jag jobbet, eftersom ingen på redaktionen visste vem de var).

  5. Intervjun med Hodder och Henriksen blev för övrigt publicerad…

  6. filmitch said

    Rolig läsning och trevligt för dig 🙂 Vilken tidning kan man läsa intervjun i?
    Jason X hör till de bättre av Friday filmerna och Henriksen är alltid stabil synd att han inte får nga större roller det borde han vara värd.
    Brosan ska på sf-mässan i Göteborg om nga veckor är det samma mässa eller har man bytt ut gästerna?

  7. Intervjun gick i Kvällsposten i går. Tänker att det borde vara samma gäster i GBG, men har faktiskt ingen aning.

  8. Sofia said

    Vilka möten! Vilka historier… Jättekul att få ta del av detta och ska absolut kolla upp Kvällsposten.

  9. Plox said

    Hittar inte intervjuerna i deras webtidning. Kanske bara finns i pappersformatet?

  10. Jag såg också det, plox. Expressen la inte upp artikeln på webben.

  11. Plox said

    Och det är därför Expressen kommer att döden dö. 🙂

Kommentera

