Top 5: Mest skrämmande skräckspel

januari 5, 2012

Det har varit mycket film på Trash is King! det senaste året. Studier medför att jag inte hinner läsa så mycket genreromaner och kombinerat med jobb (och kass ekonomi) medför min utbildning att jag inte konsumerar så mycket annan kultur. Därför tänkte jag nu göra en lite annorlunda lista. Jag har alltid spelat en hel del tv- och datorspel (i perioder). Interaktiv underhållning har stigit rejält i status de senaste åren och blivit folklig; både yngre och vuxna spelar i allt större utsträckning. Samtidigt så har kvalitén på själva spelen ökat avsevärt och spelindustrin omsätter nu lika mycket pengar som Hollywood. Självklart så är jag mest intresserad av skräckspel och har därför nu knåpat ihop en lista över de skräckspel som JAG finner läbbigast. Det finns ingen inbördes ordning.

Silent Hill 2

(Playstation 2, 2001)

Vi börjar med en odiskutabel klassiker. Två år innan så hade Konami skrivit om premisserna för skräckspel genom att introducera mörka psykologiska element i genren, men det klaffade inte fullständigt förrän i uppföljaren. James resa genom Silent Hill för att hitta sin döda fru innehåller tärande skuld, en flyende verklighetsuppfattning och våldsamma sexualiserade neuroser. Silent Hill-serien har på senare år tappat flås rejält. Men det spelar ingen roll. Detta är fortfarande ett helt fantastiskt spel. Antagligen ett av de bästa någonsin.

 

Prisoner of Ice

(PC, 1995)

Vi har tidigare diskuterat att stämningen från HP Lovecrafts berättelser är svår att fånga på film. I datorspel verkar det dock vara lättare (kanske för att den interaktiva underhållningen egentligen ligger närmare litteraturen i möjligheter att bre ut historier och bygga upp karaktärer). Infogrames gjorde en hel del Lovecraft-spel på 90-talet (tex Alone in the Dark och Shadow of the Comet). Starkast intryck gjorde dock det här spelet. Kanske är det för att handlingen är influerad av At the Mountains of Madness (min favorit bland Lovecrafts noveller). Eller så är anledningen att det här gamla äventyrsspelt fullständigt sätter både mystiken och stämningen hos den legendariska författaren.

Amnesia – The Dark Descent

(PC, 2010)

Nu dags för något lite nyare. Och skånskt! Frictional Games är en liten oberoende spelstudio med högsäte i Helsingborg. De har tidigare gjort sig kända för Penumbra-serien. De spelen var helt okej (utifrån resurser), men de kunde inte förbereda någon på denna fasansfulla best. Du vaknar upp i ett slott med minnesförlust. Nu måste du pussla ihop vem du är och vad som händer. Problemet är att du inte är ensam. Briljant spelmekanik (du måste gömma dig i mörkret för dina demoner, men gömmer du dig för länge får du panik), den bästa användningen av ljud i något skräckspel någonsin och en fascinerande liten historia gör det här spelet till en omedelbar klassiker. Spela bara inte det mitt i natten med hörlurar på. Jag gjorde det en gång och kommer aldrig att göra det igen…

 

Fatal Frame II – Crimson Butterfly

(Playstation 2, 2003)

  När man pratar om de mest skrämmande tv-spelen genom tiderna så kommer detta Tecmo-spel alltid på tal. Fatal Frame II (Project Zero II i vissa delar av världen) är ännu ett exempel på när allt faller på plats i en uppföljare. Det första spelet introducerade en smart spelmekanik; för att fånga vålnaders själar så måste du låta de komma så nära din kamera som möjligt innan du trycker av. Uppföljaren tar denna grundidé, skruvar upp den till hundra och för in en fruktansvärt skrämmande historia. Mycket läskigare än många asiatiska spökfilmer (som spelet hämtar inspiration från) och med flera fruktansvärt deprimerande slut (beroende av hur du spelat) så är det här spelet ett måste för skräckfans.

Eternal Darkness – Sanity`s Requiem

(Gamecube, 2002)

Här har vi ännu ett spel med kopplingar till Lovecrafts värld, men denna gång så har Cthulhu-mytologin mest fungerat som inspirationskälla. Alexandra Rovias åker till sin farfars herrgård i Rhode Island efter att han blivit mördad. Snart hittar hon en uråldrig bok klädd i människoskin. Alexandra läser i den och hittar skildringar av när människor genom historien stridit mot De äldre. I spelet bekantar du dig med karaktärer från flera olika tidsepoker; en romersk legionär, en kambodjansk slavflicka, en franciskanermunk under medeltiden, en reporter under första världskriget, en kanadensisk brandman i Kuwait under Gulfkriget osv. Alla dessa fyller en roll som brickor i de uråldriga krafternas spel. Hela tiden står din psykiska hälsa på spel. När mätaren sjunker i botten blir det allt svårare att skilja på fantasi och verklighet (spelet hävdar tex att din tv är sönder!). Eternal Darkness är den där moderniserade uppdateringen av Lovecraft jag alltid drömt om…

  ———————————————————————————————–

Mer eller mindre nyutkommet:

Siren: Blood Curse

(Playstation 3, 2008)

Det hävdas ofta att det inte produceras så mycket bra skräckspel till den här generationen spelkonsoler. Jag känner mig tvingad att motbevisa detta med två exempel. Det första spelet är skapat Keiichiro Toyama (mannen bakom Silent Hill-serien) och är egentligen en remake av hans egna Forbidden Siren (och uppföljaren) som släpptes till Playstation 2. Originalspelen var intressanta, men hade enorma brister. Alla dessa är åtgärdade i denna fantastiska remake. Jag får fortfarande gåshud om jag råkar höra spelets musik…

Dead Space

(Playstation 3/Xbox 360, 2008)

Vad får man om man blandar Alien och Event Horizon? Dead Space såklart! EA Redwood lyckades skapa en mindre modern skräckklassiker (och samtidigt återuppfinna survival horror-genren) med sitt spel om en räddningsexpedition som hittar det försvunna rymdskeppet USG Ishimura. Fantastisk användning av ljud och så läbbigt att snubben i tv-spelsaffären frågade mig om jag verkligen var säker på att jag ville köpa det (de hade visst fått en hel del klagomål). Har dock inte spelat uppföljaren, så där kan jag inte riktigt uttala mig.

6 svar to “Top 5: Mest skrämmande skräckspel”

  1. Micke said

    Jag tycker Resident Evil 4 är ett av de bästa skräckspelen.

  2. Resident Evil 4 är ett väldigt bra spel, men speciellt läbbigt tycker jag inte det är (mer panik kanske).

  3. Sofia said

    Och jag som tyckte att det räckte att spela Quake 2 med hörlurar på en fullständigt övergiven arbetsplats… Jag är nog inte riktigt redo för denna nivå 😉

  4. Dissa inte Quake 2 + hörlurar! Det är en lyckad kombo. 🙂

    Utvecklingen har gått framåt rejält, fast notera att de flesta spelen på listan är från början av 2000-talet. Det görs inte riktigt lika mycket skräckspel nuförtiden.

    Fast om man spelat Amnesia, så vill man kanske inte spela något mer på ett tag. Det är faktiskt svårt att beskriva i ord hur sinnessjukt obehagligt det spelet är att spela…

  5. Tycker även att första F.E.A.R. borde få en plats här. Grymt påträngande spel som jag sålde direkt efter genomspelning då bara att kolla på fodralet gav mig hemska minnen.

Kommentera

