Scener som skrämde skiten ur mig: The Keep

december 22, 2011

Nazisterna försöker stjäla silverkorsen

Här är ett av mina mer obskyra barndomsminnen; Michael Manns The Keep från 1983. Känd som en av de filmer med sämst ljudmixning i filmhistorien och gjord långt innan Manns genombrott med Miami Vice och Heat, så är The Keep även en extremt märklig filmupplevelse. Det är en surrealistisk skräckhistoria om en nazistbataljon under andra världskriget som får order att försvara ett bergspass i Rumänien. De intar en uråldrig fästing för att använda som bas och snart börjar soldaterna att dö en efter en. I borgen lurar en uråldrig ondska som nu har släppts fri. Nazisterna tar dit en gammal judisk historiker från ett koncentrationsläger (spelad av självaste sir Ian McKellen) för att förklara de ockulta skrifterna som börjar dyka upp på väggarna. Samtidigt anländer också en SS-officer (Gabriel Byrne!) som är övertygad om att det finns en motståndsrörelse i byn nedanför slottet och att det är de som mördar de tyska soldaterna. Detta får honom att börja arkebusera bönder, vilket gör den övernaturliga kraften i borgen allt mer provocerad. Det låter bra på pappret eller hur? Allt snurras dock till av att det anländer ännu en övernaturlig varelse i byn för att göra upp med kraften i borgen. Varken denna varelse (som ser ut som en människa) eller slottets ondska förklaras heller. De har inga motiv, ingen bakgrund; de representerar bara en uråldrig kamp mellan gott och ont. Detta är lite trist. Och jag har inte ens gått in på hur malplacerad Tangerine Dreams musik är…

Trots stora brister och en rejäl portion flum så lyckas ändå Mann att klämma fram några väldigt stämningsfulla och märkliga skräckscener. Den jag minns allra starkast är nazisternas första möte med de ockulta krafterna i slottet. Två vakter är ensamma vid ingången till fästingen mitt i natten. En av vakterna är övertygad att de kors som sitter i stenväggarna är gjorda av silver och plötsligt börjar ett av dessa kors att lysa. Vakterna lyckas pilla ut det ur väggen och innanför muren finns ett utrymme. Den ena nazisten knyter nu fast den andra och han klättrar ner i håligheten. Där hittar han ännu ett kors. Men snart rasar väggen in och han beskådar en enorm sal innanför murarna. Långt nere på marken finns ett gäng stavar och plötsligt är det som om de alstrar någon form av energi. Vakten som hänger ner i utrymmet börjar skrika och hans kumpan börjar att dra upp honom. När kroppen dras ut genom hålet inser mannen att hans kumpan blivit kapad på mitten. En dimma drar förbi honom ner i salen. Detta är vårt första möte med de övernaturliga krafterna i The Keep och Mann lyckas använda sig av mystiken för att förstärka scenen. Vad var det egentligen nazistsoldaten såg där innanför muren? Eftersom vi inte förstår vad som händer så fyller vår fantasi i luckorna. Mann använder även gore på ett effektivt sätt. Jag förväntade mig inte alls den brutala behandling soldaten skulle få av kraften i slottet och det kommer som en mindre chock. Det är här i början The Keep fungerar allra bäst, när vi inte riktigt förstår vad som händer och kraften i skottet är mystisk. Senare i filmen så antar kraften skepnaden av ett monster och det ser ärligt talat ganska töntigt ut. Det tyckte jag redan när jag såg filmen för första gången.

The Keep är absolut inte lika bra som jag minns den. Den är i ärlighetens namn ganska skum och inte helt kompetent utförd. Men i filmens början, när vi inte riktigt vet vad hotet är, så är den fortfarande rejält creepy.

Eftersom den här scenen kommer så tidigt i filmen, så kan du med gott samvete se den…

12 svar to “Scener som skrämde skiten ur mig: The Keep”

  1. Sara BE said

    Den här filmen har jag velat se länge … Förstår att den inte är fantastisk, men den verkar ju udda i alla fall. 🙂

  2. Den är bra märklig och hela idén är grymt intressant. Vem gillar inte kombinationen av nazism och ockultism? Eller så är det bara jag som är Indiana Jones-skadad. 😉

    Tyvärr så håller den absolut inte hela vägen till slutet och blir tyvärr ganska löjlig innan eftertexterna hinner rulla. Att ljudet är så fruktansvärt dåligt mixat att man knappt hör dialogen halva tiden gör inte heller något bättre.

  3. filmitch said

    Var åratal sen jag såg den här filmen. Vad jag minns var den inte speciellt imponerande.

  4. Sofia said

    Haha, jag är ingen större fan av Manns filmskapande, men den här låter ju verkligen helt bisarr.

  5. filmitch: Håller fullständigt med, men den scenen ovan har ändå stannat kvar med mig.

    Sofia: Är faktiskt inte heller något större fan och tycker att han är ganska överskattad. Gillar dock Manhunter och Heat.

  6. Där har du faktiskt fel, Sofia. 😉

    Heat är bra. Eftersom den har hela 8.3 på imdb så är det uppenbarligen inte bara jag som tycker så. Är det grabbigheten du stör dig på?

  7. filmitch said

    Jag håller med Sofia till viss del ang. Heat. Den är för lång och innehåller en i det närmaste outhärdlig Pacino. Manhunter är också en film jag finner trist har med nöd och näppe lyckats ta mig igenom filmen och anser att nyinspelningen är överlägsen.
    Lite meningsskiljaktigheter får avsluta 2011 😉
    Gott Nytt år på dig 🙂

  8. Jag gillar längden på Heat. Det får filmen att kännas lika mycket som en LA-skildring som en kriminalfilm. Håller med om att Pacino spelar över (vilket han ofta gör på äldre dar), men karaktären är ändå intressant. Framför allt så är hans något märkliga relation till den yrkeskriminelle De Niro ganska spännande. Och så ryms det så många andra små historier i den filmen.

    Manhunter hade jag nog sammanfattat som…suggestiv. Har inte sett nyinspelnigen så jag har inget att jämföra med.

    Det är meningsskiljaktigheter som utvecklar världen. Gott nytt år på dej med! 🙂

  9. Nu ska vi se. The Keep såg jag för en massa år sedan då man som Michael Mann-fan vill se allt (och det har jag gjort). Vill minnas att den var lite taffligt gjord, men hade ändå något mystiskt över sig som var intressant. Sen gillade jag Tangerine Dreams musik. Minns inte att den skulle vara direkt malplacerad, men funkade kanske inte lika bra som i andra filmer.

    Det stora problemet var väl att filmen från början var på runt tre och en halv timme, men givetvis klipptes ner (med två timmar). Detta gör, som jag minns det, att det finns vissa hål i storyn och det känns att det saknas något.

    Filmen behöver släppas på DVD, men frågan är om Mann inte vill begrava filmen så gott han kan, vilket han lyckats bra med. Den har väl bara släppts på VHS och Laserdisc, så ingen av dem har särskilt bra kvalité. Det skulle vara kul om man kunde remastra den och kanske hitta oanvänt material för att få ihop storyn bättre. Men som sagt, tveksamt om det blir av.

    Annars håller jag med dig, Manhunter och Heat är två av hans bästa filmer (jag gillar iofs det mesta han gjort där Thief, The Last of the Mohicans, The Insider och Collateral också är mycket bra).

    Håller med dig om att Heat absolut inte är för lång utan är precis lagom för att få med allt och bygga upp relationerna, karaktärerna och historien, mycket bra.

    Filmerna jag skrivit om av Michael Mann.

  10. Håller med dig Movies-Noir att Mann lyckas etablera en ganska mystisk stämning (i alla fall i början). Problemet är (tycker jag) att allt för många olika element slängs in i handlingen ju längre filmen går. Jag gillar inte heller monstret (med sina röda dioder till ögon) som jag tycker är lite löjligt. Något jag inte visste var att filmen klipptes ner från en mycket längre speltid. Detta kan förklara alla de trådar som kastas in i handlingen. Tangerine Dreams musik är nog en smaksak, men den extremt dåliga ljudmixningen går dock inte att ursäkta.

    The Insider glömde jag bort när jag skrev om Manns filmer. Den är mycket bra! De andra du tar upp har jag tyvärr inte mycket över för (tyckte både The Last of the Mohicans och Collateral var gravt överskattade).

Kommentera

