Jacques Tourneurs RKO-skräckfilmer

december 9, 2011

Den franskfödda regissören Jacques Tourneur gjorde inte så många skräckfilmer, men de han regisserade var alla väldigt intressanta. Jag har redan skrivit en lång hyllning till hans grymma MR James-filmatisering Night of the Demon. Här recenserar jag de tre filmer han gjorde åt RKO:s skräckavdelning (som alla hade Val Lewton som producent). Dessa är Cat People (1942), I Walked with a Zombie och The Leopard Man (båda 1943).

Cat People

I Walked with a Zombie

The Leopard Man

7 svar to “Jacques Tourneurs RKO-skräckfilmer”

  1. Jag ser fram emot! ;D Det här är filmer som jag läste en del om i mina tonår (då jag slukade precis allt inom skräckgenren eller i närheten av den) men som jag aldrig sett. Hoppas på att dina texter ska hjälpa mig ändra på det!

  2. Sofia said

    Kul! Även om vi inte har samma inställning till Night of the Demon är det alltid intressant att läsa dina texter. Cat People tror jag att jag har sett, men de andra två är som för BRC än så länge bara mytiska entiteter. Bra att det blir ändring på det.

  3. Kul att ni är peppade, kära läsare. Jag kan redan nu avslöja att alla tre har kvalitéer, men självklart finns det favoriter… 🙂

  4. filmitch said

    Cat people skrev jag om för ett tag sedan och det var en ganska trist bekanrskap. Ska bli spännande att se vad du tycker.

  5. Tycker du, filmitch? Den sägs ju vara en klassiker… 😉

Kommentera

