Lemora: A Child`s Tale of the Supernatural (1973)

december 7, 2011

När skräckfans brukar snacka om om bra amerikanska lågbudgetfilmer från början av 70-talet så nämns självklart Messiah of Evil, Let`s Scare Jessica to Death, Silent Night, Bloody Night och ofta Lemora: A Child`s Tale of the Supernatural. Richard Blackburns sagoaktiga skräckfilm hyllas för sin stämning och sina konstnärliga ambitioner. Likt flera a hans kollegor från 70-talets lågbudgetscen så har Blackburn varit märkligt improduktiv. Hans absolut största stund måste varit som manusförfattare till kultklassikern Eating Raul (som han även hade en roll i). Annars så har han skådespelat lite (Threshold) och även regisserat något avsnitt av Tales from the Darkside. Inte så mycket att hänga i julgranen alltså. Blackburn har lagt avsevärt mycket mer tid på att skriva artiklar till olika magasin och på att spela musik, än att göra film. Någon som däremot blev en exploitationstjärna efter Lemora var söta Cheryl Smith. Hon var med i otaliga b-filmer under hela 70-talet och början av 80-talet (bla den Corman-producerade Caged Heat, The Incredible Melting Man, Vice Squad och Laserblast). Blackburns film fick inte riktigt någon större uppmärksamhet när den kom, men har omvärderats med tiden. Lemora har idag ett starkt följe som både försöker framhålla den som en av de mest skrämmande filmer som gjorts och hyllar regissörens visuella stil. Men hur står den sig egentligen i den stenhårda konkurrensen med andra pärlor från denna guldålder i amerikansk skräck?

Historien är förvånansvärt simpel. Lila Lee (en 18-årig Smith som spelar en 13-åring) är den lilla församlingens ängel. Hon sjunger vackert som få och alla älskar henne. Pastorn (Blackburn själv) har tagit emot henne under sitt tak eftersom flickans hemförhållanden inte är de bästa. Filmen börjar med att Lilas pappa (William Whitton), som är en ökänd gangster, mördar hennes mamma och den man som mamman är otrogen med. Under sin flykt springer han in i ett märkligt sällskap, klädda i svart kåpor, som angriper honom. Kort efteråt erhåller Lila ett brev som tillkännager att pappan är sjuk och vill träffa henne. Flickan packar en väska och beger sig nu genom den amerikanska södern för att hitta destinationen som angivits i brevet. På sin väg möter hon en massa äldre män som vill förföra henne och även märkliga zombielikande varelser som bor i en skog och i flock angriper människor. När hon flyr från dessa hamnar Lila slutligen i ett isolerat hus som styrs av en kvinna vid namn Lemora (en väldigt bra Lesley Taplin). Hon berättar för flickan att det är hon som skickat brevet och att Lila snart ska få träffa sin far. Men Lemora har även ett förslag till Lila; hon vill erbjuda henne evigt liv. Det framkommer snart att Lemora är ledaren för en grupp vampyrer och att zombievarelserna i skogen är människor som de misslyckats att omvända. Samtidigt beger sig pastorn iväg för att hitta flickan. Men är det för sent?

Lemora: A Child`s Tale of the Supernatural är på det ytliga planet en ganska ordinär vampyrhistoria. Vad som höjer den några snäpp över mittfåran är att det verkar som om Blackburn medvetet valt att hålla historien enkel för att få filmen att kännas som en saga. En flicka beger sig ut på en resa för att träffa sin far och på vägen möter hon varelser som ger sken av att vara vänliga, men egentligen vill henne lilla. Känns det igen? Hela upplägget osar av en restprodukt från bröderna Grimm, fast förlagt till ett 40-talets americana. Även visuellt så är Lemora ofta fin att titta på. Den är kompetent filmad och både färger och dekor används på ganska kreativa sätt. Filmen ser mycket dyrare ut än vad den antagligen kostade. Men nu kommer vi till problemen. Historien framstår i slutändan som alldeles FÖR enkel. Trots att filmen endast är 85 minuter lång så känns den ibland smått utdragen. Det händer helt enkelt för lite och den visuella kreativiteten överförs inte riktigt till manuset. Det absolut största problemet med Lemora kommer dock varken från bristen på hantverksmässig kompetens eller fantasi. Filmen har obehagliga sexualiserade undertoner. Jag brukar inte moralisera, men Smiths karaktär ska bara vara 13 år. Ändå vill flera av filmens (vuxna) män typ ligga med henne. Värst är hennes relation till pastorn som tagit in henne under sitt tak (som spelas av Blackburn själv!). Han kämpar konstant med sin lust till den 13-åriga flickan och vi får tom en scen där de båda hånglar. Detta ger mig en jävligt äcklig smak i käften och jag undrar vad Blackburns psykolog hade sagt om det hela. Att denna aspekt av filmen knappt är relaterad till resten av handlingen gör den ännu mer knäpp.

Så vad tycker jag egentligen om Lemora: A Child`s Tale of the Supernatural? Speciellt skrämmande anser jag inte att den är i alla fall. Tyvärr, så måste jag nog sammanfatta min intryck med att den är överskattad. Visst finns det kompetens här, men historien är helt enkelt inte tillräckligt intressant. Och så skyms min bild av de skumma sexualiserade undertonerna.

Någon trailer hittade jag inte, men här får ni några hopklippta scener…

8 svar to “Lemora: A Child`s Tale of the Supernatural (1973)”

  1. filmitch said

    Trevlig läsning men jag väljer nog att lägga tid på någon annan film.

  2. Sara BE said

    Jag gillade verkligen Lemora! Men bisarrt nog minns jag inget av det obehagliga som du beskriver. Mycket, mycket skumt då jag brukar vara känslig för sådant … Jag måste nog se om den.

  3. Hmmm. Märkligt. Jag brukar inte vara känslig för sådant, men här tyckte jag det blev för mycket (att Blackburn själv spelade den manliga huvudrollen var nog bidragande).

    Det var en film jag ville gilla, men tyvärr kunde jag inte det. Välgjord, snygg, men samtidigt (i mina ögon) överskattad.

  4. Det är han som hånglar med Cheryl Smith i klippet ovan.

Kommentera

