Vad fan hände med Farozonen?

december 4, 2011

Jag kan inte påstå att jag går mycket på teater. Har aldrig haft någon vana att göra det och är inte alls uppvuxen med scenkonst. Men år 2008 förändrades min bild av teater. Den Malmöbaserade teatergruppen Farozonen satte upp sin Blodvemberfest på Teatr Weimar över Halloween och jag blev intresserad. Föreställningen bestod av två enaktare; den nyskrivna Väntar på dig och Grand Guignol-stycket Fyrvaktaren (som hade urpremiär på den mytomspunna teatern i Paris 1905). Farozonen förändrade min bild av teater för alltid. Vi leddes in i den kolsvarta salen fem och fem av en person med ficklampa. Sedan satt vi där i mörkret. Länge. Slutligen började Väntar på dig. Det enda ljuset i hela pjäsen kom från huvudpersonens ficklampa. Väntar på dig är en spökhistoria med endast två personer på scenen och den är genuint läbbig. Därefter blev det dags för Fyrvaktaren. Uppsättningen hade moderniserats avsevärt och spelades upp som en modern splatterkomedi i Evil Deads och Re-animators anda. Jag älskade varje sekund av det.

År 2010 åkerstiftade jag min bekantskap med Farozonen. På hemlig plats i Malmö satte de upp sin nya egenskrivna pjäs Figlia della Morte (Dödens dotter på svenska). Man bokade biljett via en hemsida och skulle sedan dyka upp kl 22 vid en busshållplats på Riseberga (ett område med radhus och villor och något av det närmsta vi kan komma ett suburbia i Malmö). Man leddes nu till ett radhus och placerades på bänkar längst ena väggen i vardagsrummet (bara åtta personer per föreställning). Vad vi sedan fick var en otroligt välskriven historia om ett par som förlorat sin dotter och återkommer hem efter en semester. Samtidigt drar några mystiska människor runt i kvarteret med sikte på det hus vi befinner oss i. Farozonen använde ljud från husets övervåning och den mörka trädgården utanför på ett fruktansvärt effektivt sätt. Historien har drag av både giallo, slasher och spökhistoria. Det vilade en högst obehaglig känsla av autenticitet över Figlia della Morte, mycket tack vare den originella uppsättningsplatsen.

Det jag undrar nu är vad som egentligen hände med Farozonen? De skulle ju sätta upp både Lovecraft och mer Grand Guignol. Någon som vet?

Se även dessa intervjuer med Rikard Lekander, Farozonens konstnärliga vägledare och manusförfattare.

2 svar to “Vad fan hände med Farozonen?”

  1. Rikard Lekander said

    Hej!
    Jag ramlade över din fråga på nätet, gläds över ditt intresse och vill såklart svara dig på studs!
    Till att börja med, vad roligt att du gillat mina uppsättningar! Jag har sedan 2009 jobbat i Stockholm på Unga Dramaten och Dramaten, (där vi bland annat också spelat Blodvemberfest och berätteriet ”spökafton” ( http://www.dramaten.se/Dramaten/Medverkande/Rollboken/?qType=performance&value=1953 )
    Jag har också jobbat som skräck-konsult under Uppsala Stadsteaters uppsättning av Låt den rätte komma in.

    Nya Farozonen produktioner kommer att komma inom snar framtid men en nackdel med att ensamt driva en teater är att det tar lite tid att få projekten i rullning.
    Men! hösten -12 kommer jag regissera en ny skräckföreställning på Malmö Stadsteater.
    Och fler grejer är på g!
    Så håll utkik!
    Likt en slashermördare försvinner vi…för att sen dyka upp när du minst anar det!
    Bästa hälsningar/
    Rikard Lekander
    Konstnärlig ledare Farozonen

  2. Hej Rikard.

    Kul att du hittade hit och redde ut lite frågetecken. Lycka till uppe i Stockholm och ser fram emot framtida projekt här nere i söder!

Kommentera

