Scener som skrämde skiten ur mig: The Exorcist III

november 22, 2011

Sjuksköterskan i korridoren

Det är helt oundvikligt att jag skriver om den här klassiska scenen. Kolla vilken lista som helst över bästa skräckscenerna genom tiderna och du inser att sjukhussekvensen från William Peter Blattys The Exorcist III nästan alltid är med. Det är intressant att en film som var jävligt utskrattad på sin tid, bidragit med antagligen ett av filmhistoriens bästa jump scares. Men The Exorcist III är absolut inte så dålig som kritikerna hävdade när den kom ut och har fått ganska mycket återupprättelse på senare år. Eftersom William Friedkins första film var en sådan kritikerfavorit, sågades konsekvent alla uppföljare. Men det är inte den enda anledningen. Samtliga uppföljare till The Exorcist har även drabbats av konflikter mellan regissörer och filmbolag (oftast Warner Bros) som starkt påverkat slutresultaten. Att The Exorcist III överhuvudtaget blev av grundade sig i att William Peter Blatty (författaren till den ursprungliga romanen) hatade John Boormans Exorcist II: The Heretic så mycket. Nu skulle han filmatisera den riktiga litterära uppföljaren till sin roman från 1971, nämligen Legion (som han skrev 1983). Men snart hamnade han på kollisionskurs med Morgan Creek Productions. Först ändrade dom titeln på filmen till The Exorcist III, sedan krävde de en scen som faktiskt visade exorcism. Slutligen klippte de om delar av filmen. Blatty var inte nöjd och protesterade och det gjorde kritikerna också. Idag kan man tydligt se att filmen har brister, men när den samtidigt fungerar så fungerar den jävligt bra.

The Exorcist III var den första filmen i serien som jag såg. Jag kände till den första filmens rykte, men hade ingen aning vad jag skulle förvänta mig av den här uppföljaren. Ung som jag var tyckte jag mest att den var pratig och konstig. Ärligt talat så var handlingen lite smått förvirrande och jag hade nog börjat tänka på annat. Då flyger jag plötsligt upp ur soffan. I en enda tagning (och med en perfekt bildkomposition) lyckades Blatty ge mig mardrömmar i månader efteråt. Geminimördaren dyker upp (insvept i lakan) ur det rum som sjuksköterskan precis var inne i. Han håller en häcksax i höjd med hennes hals och vi vet att när Blatty klipper bort, då har hennes huvud redan rullat. Jag har funderat mycket på vad som gör den här scenen så fruktansvärt effektiv. Det finns en central faktor. Allt utspelar sig i en enda tagning. I bakgrunden kallas en säkerhetsvakt in genom svängdörren och lämnar sedan bild. Kameran är placerad långt ner i korridoren och därför hör vi inte dialogen. Allt detta bidrar till att skapa en känsla av autenticitet. När den groteska, lakan-insvepta gestalten dyker upp (ackompanjerad av ett högt ljud) känns det nästan som om vi betraktar scenen genom en övervakningskamera. Det är oväntat, chockerande och mycket skickligt utfört. Och vi behöver inte ens se när han hugger till med häcksaxen…

Blattys film är värd att se bara för att få se den här scenen i sitt sammanhang. Den blir så mycket mer effektiv då. Därför rekommenderar jag alla som inte sett The Exorcist III att göra det (trots att slutet är ett riktigt bottennapp)…

Spoila absolut inte denna fantastiska jump scare för dig själv om du inte redan sett filmen!

7 svar to “Scener som skrämde skiten ur mig: The Exorcist III”

  1. Sofia said

    Mmm, den är fin den… Tror att den av effektiviteten ligger i flytet, det är så jäkla sömlöst att man nästan blir osäker på om man sett rätt de första gångerna.

  2. Du har en poäng, Sofia. Allt går jävligt snabbt. Man hinner knappt se honom ordentligt. Och det som fantasin fyller i är alltid så mycket värre än det man faktiskt får se…

  3. filmitch said

    Jo satt här och hoppade till trots att jag visste vad som skulle ske. Exorcisten III är helt ok om jag inte missminner mig.

  4. Jag håller med, filmitch. Bortsett från slutet… 🙂

  5. Hmm… har du inte redan presenterat den här scenen en gång eller är det jag som är synsk…? ;D Hur som helst är det helt klart en tidlöst skrämmande scen. Annars föredrar jag boken framför filmen även om den sistnämnda har sina poänger.

  6. Nix, det har jag inte Blue Rose. Men många andra har gjort det. 🙂

    Jag har faktiskt inte läst Legion, men den finns på min ”måste läsa”-lista.

  7. Aha, hahaha! Det förklarar saken! Läs ”Exorcisten” först om du inte gjort det är mitt tips, för det finns ju en del skillnader mellan böckerna och filmerna!

Kommentera

