The Other Hell (1981)

november 19, 2011

Om vi snackar om de vildaste, mest utflippade italienska exploitationfilmerna då är Bruno Mattei kung. En total avsaknad av skam i kroppen och med en helvild fantasi lyckades Mattei göra de flesta genrer underhållande. Till sina roligaste filmer skrev han nästan alltid manus ihop med en annan trashlegend; Claudio Fragasso (mannen bakom Troll 2). Men allt det här har jag redan skrivit om tidigare. Nu ska vi kolla på hur Mattei hanterade nunsploitationgenren som var stor i Italien under 70-talet. The Other Hell är väldigt sen i relation till den här explotitationcykeln, men det har sina förklaringar (som jag återkommer till snart). Året innan gjorde Mattei (och Fragasso) en renodlad nunsploitationfilm; The True Story of the Nun of Monza. Kort efter gjorde de The Other Hell som blev en variation på temat. Det sägs att nunsploitationgenren kom till som en mix av Eriprando Viscontis film The Nun of Monza (1969) och Ken Russels The Devils (1971). Den första filmen är ett seriöst drama (influerat av verkliga händelser) som skildrar förtryckt sexualitet och sexuell sadism i ett kloster, medan den andra filmen är en egensinnig och konstnärlig odyssé som handlar om franska 1600-tals nunnor som kyrkan ser som ”besatta” (vilket innebär mycket gruppsex) och visar hur den religiösa auktoriteten hanterar detta (genom tortyr och sadism). Båda filmerna är riktigt bra och förtjänar sin plats i filmhistorien. Nunsploitationfilmerna utgick från dessa milstolpar, men hade som enda syfte att visa nunnor involverade i lesbiskt sex och pennalism. Det är inte så konstigt att den här subgenren växte sig så stor i just Italien. Landet är ju i princip katolicismens vagga. Men likt jag skrev ovan så är inte The Other Hell en renodlad yttring i genren. Istället så använder Mattei och Fragasso nunsploitationgenren som fond för att bygga sin egna variant av Dario Argentos ockulta skräckfilmer. Detta är alltså deras försök att göra en Suspiria eller Inferno! De har tom fått Claudio Simonetti och Goblin att skriva mycket av musiken. Hur fan lyckas de egentligen?!

Många gnäller över att Inferno är osammanhängande och saknar handling. Jag kan lova er att detta är ingenting jämfört med The Other Hell. Jag vet i fan vad den här filmen handlar om större delen av tiden. Under de sista 20 minuterna presenteras plötsligt bakgrundshistorien och Mattei och Fragasso förväntar sig att vi helt plötsligt ska bry oss om vad som händer. Den lilla handling som finns kan sammanfattas så här: I ett kloster löper abbedissan Vincenza (Franca Stoppi från Joe D`Amatos Beyond the Darkness) amok. Galen som en husmus kidnappar hon unga nunnor från sitt eget kloster, för ner dom i katakomberna och mördar dom (och hugger sönder deras könsorgan). Allt detta för att motverka att synden smittar övriga nunnor. Den katolska auktoriteten skickar en ung präst vid namn Valerio (Carlo de Mejo från The House by the Cemetery) till klostret för att utreda dödsfallen. Snart börjar alla möjliga övernaturligheter att hända. En hund dödar sin husse (i en scen som är en exakt kopia av hundattacken i både Suspiria och The Beyond). Den avsatta prästen som styrde över klostret antänds av en eldstad. Och i katakomberna verkar djävulen själv bo (och han har röd julgransbelysning till ögon). Fader Valerio gör lite halvhjärtade efterforskningar, men förstår ingenting (precis som publiken). Slutligen visar det sig att en viss maskerad, ung nunna (som bor på vinden) kan vara lösningen på gåtan. Men då har jag slutat bry mig för länge sedan. När zombierna kommer i filmens sista scener då gäspar jag bara högt och skakar på huvudet.

Visst kan italiensk genrefilm från 60- och 70-talet ofta vara bra märklig, men The Other Hell är fullständigt jävla osammanhängande. Jag är helt övertygad om att det klippts bort jävligt många scener från den här filmen. Ett bra exempel är när den äldre prästen (fader Inardo som spelas av Andrea Aureli) återvänder till klostret. Helt plötsligt så är hans ena hand ersatt av en krok! Varför då? Ingen vet! Flera av scenerna är ogenanta kopior av mycket bättre filmer. Hade Argento och Fulci en sådan här scen? Då måste vi ha det också! Vad har den med handlingen att göra då? Vem bryr sig?! Goblins halvhjärtade musik bidrar också till att The Other Hell känns som en fattigmans Suspiria. Både Argento och Fulci kunde i sina bästa stunder flippa ut i surrealistiska tendenser. Men dessa märkligheter speglade regissörernas värld och psyken. De var fascinerande för de gav inblick i något jävligt mörkt och förbjudet. The Other Hell bidrar inte med något eget utan försöker istället kopiera andras stilistik. Trots att detta är en av de filmer där Mattei och Fragasso jobbade med högst budget (vilket syns), så faller ändå spektaklet platt. Och lika ofta som man imponeras över ljussättning och kameraarbete, så stör man sig på Matteis inkompetens. I en film som inte ska tas på allvar så är detta inget problem, men när bebisen i en väldigt dramatisk scen helt uppenbart har ett platsöga (som Mattei även väljer att zooma in på) då är det svårt att inte skämmas där framför TV:n. Jag uppskattar Mattei och Fragasso för att de inte brukade ta sig själva på speciellt stort allvar. Här lyckas de göra precis motsatsen och resultatet blir riktigt pinsamt. The Other Hell är inte bara ett gäng ihopklippta scener som saknar början och slut, den är jävligt tråkigt också. Det är förvånansvärt tamt både på sleaze- och gorefronten. Vem fan gjorde dom den här filmen för egentligen?

Mattei och Fragasso har gjort ett gäng filmer som är själva definitionen av so bad it`s good. Så är inte fallet här. The Other Hell är helt jävla oförståelig, inkompetent och pretentiös smörja. Om du ser den här filmen så kommer den att stjäla 90 min av ditt liv som du aldrig kommer att få tillbaka igen. Är det värt det?

Typ en trailer; nunnor, zombies och en massa skrik…

Annonser

5 svar to “The Other Hell (1981)”

  1. Sofia said

    Nej, det låter inte som så… 😉

  2. filmitch said

    Tackar för varningen man vet aldrig när man snubblar över sådana häringa filmer då är det tur att man kan vända sig till Trash is king för svar 🙂

  3. The Other Hell förtjänar en stor jävla varningsklocka.

    Trash is King, i samhällets tjänst. 🙂

  4. Max said

    Tjena Trash!

    Jag undrar om du köper alla filmer du skriver här på bloggen om? Eller om du ja införskaffar dom på något annat sätt?

  5. Tjaba Max. Nä, jag köper inte alla filmer som jag recenserar här på bloggen. Vissa av dom finns ju inte ens utgivna på DVD. Då får man ladda ner gamla VHS-rippar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: