Mer Ti West åt folket!

november 12, 2011

Eftersom jag jobbar hela helgen, så får det bli ett mindre avancerat inlägg idag. Jag vill berätta hur jävla peppad jag är på Ti Wests nya film The Innkeepers! Mannen har gjort en av de senaste tio årens bästa amerikanska skräckfilmer, The House of the Devil, och Cabin Fever 2: Spring Fever sägs vara intressant trots sina stora brister (vilka verkade bero på enorma budgetproblem). Den andra filmen har jag inte hunnit beta av än, men om den innehåller ens ett kryddmått av den stil och kompetens som West uppvisade i The House of the Devil då är jag beredd att tugga i mig lite grus för att komma åt mannan. The Innkeepers är en spökhistoria som handlar om en paranormal utredning (av ett gammalt rivningshotat hotell) som flippar ut. Huvudrollen spelas av Sara Paxton (The Last House on the Left-remaken). I ärlighetens namn så får trailern filmen att se ut som välbekant territorium (fast kanske med lite snyggare spöksminkning än genomsnittet). Men jag vägrar att släppa mitt stöd till Ti West! Trots inte helt övertygande trailers så tror jag stenhårt på att han kommer att leverera. Jag förstår dock inte varför filmbolaget kör på den generiska affischen ovan, när det cirkulerat en mycket mer retrodoftande och underhållande affisch på nätet. Den ger mig lite vibbar av The Frighteners (alternativt någon skräckkomedi från 40- eller 50-talet) Spana in den:

Rolig tagline också. Affischen får en verkligen att undra över filmens eventuella komediaspekter. Finns dom eller är detta endast något internt skämt? Trailern bär hur som helst inga spår av någon humor. Men nog tjatat nu. Spana själv in trailern och dela med dig av vad du tänker. Vi syns igen efter helgen.

20 svar to “Mer Ti West åt folket!”

  1. Plox said

    Skulle säga att jag slogs av exakt samma känsla efter att ha sett The House of the Devil (http://www.plox.se/?p=1209 och http://www.plox.se/?p=1127).
    Blev otroligt sugen på att se mer av West, införskaffade hela hans katalog (The Roost, Trigger Man och Cabin fever 2), har i skrivande stund inte sett en enda av dem, men nu känner jag att peppen kom tillbaka här. Så det får bli en liten Ti West-sittningen här i det närmaste.

  2. De där två tidiga rullarna borde man kanske också se, fast tyvärr så har jag inte hört lika gott om dom. Jag får vara konsekvent i mina hyllningar till West, så du kan väl se dom först och säga vad vad du tycker plox? 😉

  3. Plox said

    Haha, ska se vad jag kan göra. 🙂

  4. filmitch said

    Den här ser jag mkt fram mot 🙂 House of the devil var ok ngt som Cabin Fever 2 verkligen inte var så var är ljummen till Mr West men filmen verkar som var mer än OK 🙂

  5. The House of the Devil = bara okej? Där håller jag verkligen inte med dig, kära filmitch. Nämn en bättre amerikansk skräckfilm som kommit de senaste tio åren (vill verkligen ha en diskussion om detta). 🙂

    Nä, visst verkar Cabin Fever 2 inte alls vara i närheten av samma klass som Wests mest kända film, men förvånansvärt många skräckrecensenter hävdar att den ”har något”. Jag har hört att West inte alls fick med det slutet som han önskade eftersom filmen fick slut på pengar och även att han ville spela in fler scener, vilket han inte fick (dock spelade producenterna själva in nya scener och West ville få sitt namn bortplockat från filmen).

    Men jag har som sagt inte sett Cabin Fever 2…

  6. filmitch said

    Här kommer en del men jag är väl medveten om att vi ibland har helt olika smak när det rör sig om skräck:
    The Poughkeepsie Tapes
    Wrong turn
    Dawn of the Dead (nyinspelning)
    Dead silence
    Let me in
    Ska jag fortsätta 😉

  7. Dawn of the Dead håller jag absolut med om. Den finns däruppe bland top fem ”bäst från USA under 2000-talet”. The Poughkeepsie Tapes har jag tyvärr inte sett än.

    Du vet redan vad jag tycker om Let Me In. Dead silence gillar jag inte alls och är du verkligen allvarlig med Wrong Turn? 😉

    Andra starka kandidater är (i mitt tycke) The Ring-remaken, Drag Me to Hell, Trick r` Treat och Insidious. Och så är jag lite svag för The Last Exorcism (fast det skäms jag för). 🙂

    Fortsätt gärna. Det här är kul!

  8. Glömde en till; The Devil`s Rejects.

  9. filmitch said

    Jag är dödligt allvarlig med Wrong turn en av de bästa vildmarksskräckisarna jag sett men du vet att jag är mycket svag för missbildade kannibaler 😉
    Både The Ring remaken & Drag me to hell är bra. Insidious var lite av en besvikelse. Trick var väldigt snygg, färger och scenografi men storyn var sisådär.The Last Exorcism usch nej.
    Fortsätter med Cloverfield, Yellow brick road, Paranormal activity och mästerverket Hostel 🙂

  10. Herre gud, filmitch, det blir ju bara värre och värre! Vad har jag satt igång? 😉

    Absolut inget för mig (särskilt Hostel som jag tycker är helt jävla fruktansvärd). Vilken är Yellow Brick Road?

  11. filmitch said

    Väck ej den björn som sover 😉
    Cloverfield vet jag att många ogillar men Paranormal den första filmen var bra.
    Hostel är en fantstisk film på många sätt, vad är det du ogillar?
    YBR tog jag tag i under skräckfilmsveckan.
    http://filmitch.wordpress.com/2011/11/03/yellow-brick-road-2010-usa/

  12. Jag tyckte Paranormal Activity var rent ut sagt tråkig. Hostel är opåläst (”alla män dog i kriget i slovakien och därför är kvinnorna villiga”; vilket krig?), rasistisk (alla i öststaterna vill mörda amerikaner och gör vad som helst för pengar) och inkompetent (Roths försök till humor är pinsamma). Förlåt, filmitch, men jag hatar verkligen Eli Roth och Hostel-filmerna.

    Yellow Brick Road verkar intressant och den ska jag absolut spana in.

  13. Jag såg The Innkeepers på Stockholms Filmsfestival på Horror night. Den var väl lite si så där. Helt okej söndagsrulle typ. Jag tyckte att komedielementet, som var ibland var roliga men överlag inte, inte fungerade så bra ihop med de mer seriösa skräckelementen.

  14. Fan vad tråkigt, Max. Känner att min pepp sjunker ganska rejält. Var oroad att filmen skulle innehålla krystad komedi…

  15. […] så när upphetsningen var stor över att regissören Ti West skulle komma med en ny film och inlägget samtidigt hyllade regissörens tidigare The House of the Devil måste man ju se ”what all the […]

  16. Sara BE said

    Jag hade helt missat den här diskussionen!
    Har ju peppat på House of the Devil ett tag.
    Men Innkeepers-peppen sjönk rejält när Sofia (Rörliga bilder …) sa att den skulle försöka vara ”rolig”. Assnygg poster dock.

  17. The House of the Devil är jävligt bra.

    Att The Innkeepers innehåller komedi kommer från Max (ovan) som är den enda i den här diskussion som faktiskt sett filmen. Affischen är galet snygg: A Ghost Story for the Minimum Wage. 🙂

    • Sara BE said

      Ursäkta, jag uttryckte mig oklart. 🙂 Min poäng var att jag hade börjat diskutera filmen hos Sofia och att hon skrev att det verkade som om den var rolig. Hon hänvisade då till den här diskussionen (och Max kommentar), men eftersom min hjärna inte fungerar riktigt som den ska dessa dagar så fattade jag inte vad hon hade fått det ifrån förrän jag såg det här inlägget.
      OMG vad snurrigt det här blev. Och helt ointressant egentligen, haha!

  18. Nu är jag med på turerna Sara. 🙂

  19. […] det Rörliga bilder och trycka ord-Sofia som förgyllde veckan med en recension. Innan dess peppade Trash is King loss på Wests kommande film The Innkeepers. För klart indoktrinerad och nyfiken efter att ha sett […]

Kommentera

