Scener som skrämde skiten ur mig: Friday the 13th

oktober 20, 2011

Jason Voorhees kommer upp ur sjön

Nu är det dags för en riktigt klassisk scen. Jag tänkte först välja något mer originellt, men den här scenen går inte att ignorera. Den skrämde verkligen skiten ur mig som barn! Fredagen den 13:e var den första slashern jag någonsin såg och trots att jag redan då tyckte att filmen var lite småtråkig så var jag inte det minsta beredd på slutet. Jag hade tidigare sett både bilder på och hört talas om Jason. Därför blev jag lite besviken att han inte alls var med i filmen, utan att istället hans morsa var mördaren. Sean S. Cunningham var gammal polare med Wes Craven (de gjorde bla The Last House on the Left ihop) och det är vida känt att han var grymt influerad av Mario Bavas Bay of Blood när han skapade sin Halloween-kopia. Hur som helst så lyckades han ändå skapa skräckhistoria. Trots att seriens största ikon Jason inte dyker upp som antagonist förrän i uppföljaren (och inte börjar bära den beryktade hockeymasken förrän i del tre), så går den här filmens status inte att förneka. Jag tror att det främst beror på slutscenen…

Adrienne King flyter runt på sjön i en kanot. Hon har lyckats överleva massakern vid Crystal Lake och fru Voorhees är död. Alla hennes vänner är också döda. Den galna kvinnan höll dom alla ansvariga för sin sons drunkningsolycka trots att den inträffade för väldigt länge sedan. Nu sprider sig lugnet över den sista överlevaren. Hon flyter runt i båten med fingrarna i vattnet. Någonstans långt borta noterar hon att polisen anländer till kollot och går ur sitt fordon för att se vad det är som guppar ute på sjön. Med snutarna på stranden så är King slutligen lugn. Det finns inga hot kvar. Det är då vi för första gången får se Jason. Han kommer upp ur sjön bakom huvudpersonen. Han är täckt i sjögräs och rutten. Och han sliter ner vår huvudperson i vattnet. När jag såg den här scenen för första gången höll jag på att pissa på mig. Hela filmen så har monstret varit en helt verklig, och mänsklig, seriemördare. En tokig kvinna. Nu var hon död och det kunde inte finns fler hot. Det är då vi får en övernaturlig twist på allting och Fredagen den 13:e förvandlas till en högst obehaglig spökhistoria. Den son som moderns hela sinnessjukdom vilade på finns verkligen. Han har bott i den där jävla sjön sedan han drunknade och drar ner ont anande ungdomar i den. Det är nästan som en urban legend. Trots att jag inte alls är något fan av den här serien så måste jag erkänna att slutet är helt jävla briljant.

Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur jag reagerade när jag såg den här scenen för första gången som ung. Antagligen har jag förträngt det. Fortfarande när jag ser om den så får jag rysningar, något som ingen senare del i serien lyckats framkalla hos mig. Det räcker att se slutet på den första Fredagen den 13:e-filmen för att förstå varför serien blev så stor. Cunningham lyckades åtminstone göra något rätt. Han lät en död pojke (klädd i sjögräs) dyka upp när vi trodde att vi var säkra…

Nu tror jag i och för sig att varenda kotte redan sett den här filmen, men om du bott på Mars de senaste trettio åren så kan du lätt hoppa över den och bara se klippet nedan…

5 svar to “Scener som skrämde skiten ur mig: Friday the 13th”

  1. Jag minns när jag såg den här scenen första gången, antagligen just för skrämseleffekten. Med andra ord gick jag i fällan fullständigt, trots att jag såg Friday the 13th rätt sent. Hade hunnit med flera av uppföljarna och mängder med andra skräckfilmer men blev trots det överrumplad.

  2. Visst är scenen bra? Den bryter av jävligt mycket mot resten av filmen, vilket gör den överraskande.

  3. filmitch said

    Det är en otroligt effektiv scen, det är tom så effektiv att jag FORTFARANDE hoppar till trots att jag sett filmen otaliga ggr. Den har inte heller precis hjälpt mig då jag har minst sagt ångest för vatten som är djupare än knäna 😉

  4. Micke said

    Musiken gör ju att man vaggas in i ”nu är det över”, sen kommer Jason helt plötsligt upp ur vattnet! Det var nog många som hoppade till i biosalongerna. Trean har ju ett liknande slut, då Jasons morsa kommer upp ur vattnet. Jag har skrivit om Friday The 13th här:
    http://mickemovie.bloggagratis.se/2010/02/19/2571235-1980-friday-the-13th/

  5. Sofia said

    Jag tycker också det är en väldigt effektiv scen, i likhet med BRC såg jag filmen ”sent” men blev ändå rejält överraskad. Den lugna musiken till trots som jag vid det laget hade fattat signalerar att det inte på långa vägar är över…

Kommentera

