Udda DVD:er

oktober 6, 2011

Vissa filmbloggare är jävligt duktiga på det här (vi snackar om dig placebohoe!). Jag är inte det. Konceptet är i alla fall att visa upp de DVD:er man har. Eftersom Trash is king! fokuserar på det udda och det som inte är helt självklart, så ska jag visa upp tre av mina mest ovanliga DVD-släpp. Det finns en anledning till att jag äger dessa filmer; de är grymt sevärda och därför har jag recenserat dom också.

Från väster…

Det tjeckiska surrealistiska mästerverket Valerie and Her Week of Wonders är inte speciellt lättillgängligt på DVD. Snuskbolaget Redemption har släppt mitt ex. Det är en okej kopia, men omslaget är katastrof. Det står till exempel ”666” och ”beyond good and evil” på fodralet. Samma bolag fokuserade ofta på exploitationfilm med en sexuell twist (vilket man inte kan hitta här, i alla fall inte på det sätt som dom definierade det).

Themroc har varit grymt otillgänglig på DVD och min kopia kommer från det tyska bolaget epiX. Det är en väldigt bra utgåva med schyst bildkvalité och anamorfisk widescreen. Ljudet är dock sämre, men vad spelar det för roll i en film där ingen talar? Den enda DVD-utgåva av den här märkliga filmen som jag känner till.

Kanske den enskilda DVD som jag är mest stolt över att jag äger. Donald Cammells märkliga giallo-hyllning är verkligen en unik film. Du älskar den eller så hatar du den (likt de flesta av regissörens, få, verk). White of the eye har bara givits ut på DVD i ett enda land; nämligen Holland. Filmen är därför jävligt svårtillgänglig (vilket även innebär att det knappt finns någon VHS-rip av den). Märkligt eftersom Cammell har fått lite av en revival bland skräckfans på senare år. I mitt tycke en grym film! Maelström är bolaget för er som undrar.

Kommentera

