Skepticism och flykt

september 28, 2011

Jag höll på att smälla av när den här nyheten nådde mig. En av mina absoluta favorit-spökfilmer ska få en remake! Jag pratar så klart om The Woman in Black. Fast det stämmer inte riktigt. Denna brittiska tv-film från 1989 är en filmatisering av Susan Hills roman med samma namn och vi pratar alltså om en ny filmatisering och inte en remake. Fast denna gång med Daniel Radcliffe som Arthur. Detta sista faktum har jag lite svårt att acceptera. Att filmen regisseras av James Watkins (mannen bakom Eden Lake) är heller inte uppmuntrande. Och sedan så har vi trailern. Den ser glassig ut och ger intrycket av att filmen är onödigt påkostad. Herbert Wise visade ju i sin tolkning av Hills bok att den här historien INTE behöver 17 miljoner dollar för att fungera. Det känns som om mer cash riskerar att stjälpa och inte hjälpa. Det enda positiva är att manuset är skrivet av Jane Goldman (Stardust och Kick-Ass), fast även där finns det frågetecken. Kan hon verkligen skriva skräck?

Nu har jag babblat nog. Vad tycker ni? Spana in trailern nedan och dela med er.

Jag sticker förövrigt bort över helgen och kommer inte kunna uppdatera. Vi syns igen måndagen den den tredje oktober. 

7 svar to “Skepticism och flykt”

  1. filmitch said

    Har inte sett orginalet än det ligger härhemma och väntar på sin tur. Eden lake gillade jag antar att det inte hör till dina favoriter?
    Trailern funkar bra men jag har som sagt inget att jämföra med.

  2. Nix, rent ärligt filmitch så avskyr jag Eden Lake. Maken till klassförakt mot arbetarklassen får man fan leta länge efter. Jag kan inte relatera till huvudpersonernas rädslor för fem öre och skildringen är så fördomsfull att jag blir provocerad. Ingen film för mig alltså.

    Det är såklart helt omöjligt för mig att bedöma trailern till The Woman in Black 2011 på ett objektivt sätt. Jag älskar ju filmatiseringen från 1989 och att jag jämför är oundvikligt.

  3. Sofia said

    Inget större fel på trailern, men den signalerar inte något utöver det vanliga för min del (ungefär som jag upplevde Eden Lake, faktiskt). Victoriansk spökhistoria med lite mer modernt gore, typ. Har dock inte heller originalet att jämföra med, även om det känns som om jag borde ha det, så hyllat som det blivit på flera håll och kanter.

  4. Gör dig själv tjänsten att se filmen från 1989, Sofia.

    Var nyfiken på en sak; var i trailern såg du gore? Jag stör mig på att spöket som dyker upp bakom Radcliffe i fönstret ser ganska mycket ut som CGI.

  5. Sofia said

    Sorry, slarvar med uttrycken. Inte så mycket gore som mer ehhh… tydliga (och för mig modernare, kanske är det CGI:n) visuella skräckelement än vad jag gissar att originalet innehåller.

  6. Nu är jag med, Sofia. Och jag håller med dig. Det är tyvärr just dom grejerna jag inte gillar.

  7. […] har redan redogjort att jag är måttligt peppad på James Watkins ny-version av The Woman in Balck. Eftersom jag gillar att sätta mig på tvären, så har jag grävt fram en annan ny brittisk […]

Kommentera

