Top 5: Bästa Dario Argento filmer

september 24, 2011

Det var helt oundvikligt att den här listan skulle komma förr eller senare. På många sätt var det Dario Argento som fick mig att börja älska skräckfilm på riktigt. Trots att han fallit från sin tron, så har han skapat ett gäng riktigt originella och visionära skräckfilmer under 70-talet och början av 80-talet. Nu är det dags att kora the best of the best. För ovanlighetens skull så HAR den här listan en inbördes ordning. Detta är i mitt tycke Argentos bästa filmer.

Plats fem: The Bird with the Crystal Plumage

I sin debutfilm från 1970 skapade Argento alla de kännetecken som sedan skulle återkomma i otaliga framtida italienska skräckthrillers. Visst var det Mario Bava som formellt skapade giallo-genren, men det var Argento som gav den dess identitet. Ofta glöms det dock bort hur bra den här filmen faktiskt är. Ta bara scenen med mordförsöket i konstgalleriet (och hur Tony Musantes minnen av händelsen lurar honom) eller hur filmens titel på ett fyndigt sätt samspelar med gåtans lösning.

Plats fyra: Four Flies on Grey Velvet

I mitt tycke den allra bästa filmen i Argentos djurtrilogi. Har tyvärr länge varit väldigt svår att få tag på pga strul med rättigheterna, men de som tagit sig tid att spåra den har blivit rikligt belönade. Filmen innehåller ett av Argentos bästa manus och även en av hans bästa plot twists. Stilmässigt så är filmen den felande länken mellan hans tidigare giallos och Deep Red.

Plats tre: Suspiria

Argentos absolut mest kända film som alltid förekommer på listor över de bästa skräckfilmerna genom tiderna. Denna märkliga och surrealistiska häxsaga (som han skrev ihop med Daria Nicolodi) är sannerligen en unik filmupplevelse. Någon sa om den här filmen att Argento får skräckgenren att framstå som en konstig, sekulariserad religion. Det sätter fingret på det speciella med den värld som vi får en inblick i här.

Plats två: Inferno

Den andra filmen i Argentos Three Mothers-trilogi har ofta kritiserats för att den knappt har en handling och är flummig. Men jag älskar den här filmen! Argento bryter skräckgenrens ramar och skapar en väldigt fascinerande konstfilm. Jag tror att det är så man ska se den här filmen. Det är en resa som du inte nödvändigtvis behöver förstå, utan endast åker med på. Musiken är även helt fantastisk.

Guldmedalj: Deep Red

Detta var nog inte särskilt oväntat. Jag har redan skrivit en lång hyllning till den här filmen och sagt allt jag ville säga där. Den absolut bästa italienska giallon någonsin, en av de bästa italienska filmerna genom tiderna och en av mina absoluta favoritfilmer.

————————————————————————————————————

Andra åsikter:

Här tänkte jag egentligen lista vilken jag anser vara Argentos absolut sämsta film, men det var alldeles för svårt att välja mellan Phantom of the Opera och The Card Player. Istället så får ni ett hysteriskt underhållande avsnitt av The Cinefiles där Argentos filmer diskuteras. Jag tycker faktiskt synd om Edwin Samuelson här.

12 svar to “Top 5: Bästa Dario Argento filmer”

  1. filmitch said

    Har bara sett Suspiria av ovan nämnda filmer så jag antar att jag har en o annan gobit att se fram emot?

  2. filmitch: Absolut! Om du följer listan ovan så har du en helgjuten italiensk skräckupplevelse. Den enda filmen som kan vara knepig är Inferno…

  3. Rangordning är alltid så jäkla svårt (därför undviker jag det), men själv skulle jag flytta Suspiria till andra platsen och Inferno skulle nog få lämna listan ;D… Film nr 4 är den enda jag inte sett så den kan jag inte uttala mig om. Lustigt nog var just Ljudet från Kristallfågeln den första Argento-film jag såg och den fick mig nyfiken på mer. Trots att han för längesedan slutat leverera ens godkända filmer så vill jag se allt. Kanske när jag en svag förhoppning om att de ska innehålla något som påminner om glansdagarna…

  4. Blue Rose: Smaken är som…du fattar… 🙂

    Påminner ganska mycket om diskussionen vi hade om Carpenter i samband med recensionen av The Ward. I och för sig tycker jag att Argentos senare filmer fått nästan oförskämt mycket skit. Visst kan de inte mäta sig med hans gamla alster, de är fortfarande ofta underhållande.

  5. Max said

    Trevlig lista! Den enda jag inte har sett är Four Flies on Grey Velvet så den får jag ta och leta upp 🙂 Blev även väldigt sugen på att se Mia Farrow-filmen du skrev om för några inlägg sen!

  6. Max: Den är bra och kommer på svensk DVD i oktober (rättighetsfrågan är alltså löst).

    Kolla här:
    http://www.studiosentertainment.se/four-flies-on-grey-velvet/

    Se Full Circle i streamen nedanför och kom med dina analyser!

  7. Plox said

    Haha, jäklar vad stryk han får där, Edwin Samuelson. Tycker han försvarar sig ganska dåligt också faktiskt, trycker på samma knapp om och om igen. Å andra sidan är det svårt att argumentera med någon som tycker gudarna i Goblin är skitdåliga.

    Sen har jag samma personligafavorit som Edwin också – Phenomena. Som lätt skulle toppat min lista. Därefter delar The Bird with the Crystal Plumage, Deep Red och Tenebre andraplatsen skulle jag tro.

  8. Plox: Visst sköter han det kasst? Det känns lite som om han aldrig behövt försvara Argento och var övertygad om att Eric och Micke skulle bli lyriska när de såg filmerna. Men det är grymt underhållande, även om man håller med Edwin.

    Jag….ähhh…..gillar inte Phenomena. Milt sagt. Men det har vi redan diskuterat. 🙂

    Tenebre skulle kvala in på en sjätteplats, som den alternativt skulle dela med Sleepless.

  9. Sofia said

    Tack för en lista som gör att man vet vart man ska börja. Och så ska jag försöka glömma att jag någonsin sett Phantom of the Opera. Omedelbart. 😉

  10. Varsågod, Sofia.

    Hehehe, jag har Phantom of the Opera på DVD. Har nog sett den minst fem gånger. Varenda gång var en för mycket. Favoscenen är när Julian Sands drömmer om Asia Argento och hon dansar på ett moln i någon typ av stenåldersbikini. 😉

  11. Micke said

    Min favorit är Suspiria. Jag väntar in Four Flies On Grey Velvet som släppts av Studio S. Har inte sett den, så det ska bli kui att äntligen få se den.

Kommentera

