The Ward (2010)

september 14, 2011

Som mina kära läsare kanske märkt, så har jag varit lite småseg på att uppdatera den senaste tiden. Det är inte främst skolans fel, utan istället det enkla faktum att jag har haft ganska lite tid att se/se om film de senaste två veckorna. Jag har helt enkelt inte haft så mycket att skriva om. Det lilla jag hunnit se har främst varit nyare filmer som inte riktigt lämpar sig för den här bloggen. Men jag har tröttnat på nyutkommet skit nu. Detta blir den sista 2000-tals filmen på ett tag. John Carpenter behöver ingen närmare presentation. Han räknas som en av de absolut största amerikanska skräckregissörerna genom tiderna och har fantastiska filmer som The Thing, Halloween och In the Mouth of Madness på sitt samvete. På senare år så har han dock (likt många i sin generation) gjort allt sämre filmer. Undantaget skulle vara Cigarette Burns (hans bidrag till den första säsongen av Masters of Horror). Carpenter återställde dock balansen genom att regissera den fruktansvärda Pro-Life till seriens andra säsong. The Ward är hans första långfilm på nio år (då han gjorde den pinsamma Ghosts of Mars). Finns det någon anledning att hetsa upp sig?

Kristen (Amber Heard från bla All the Boys Love Mandy Lane) blir gripen av polisen när hon sätter fyr på en gård. Hon minns verken varför hon utfört dådet eller hur hon tog sig dit. Kristen hamnar snart på kvinnoavdelningen på en psykiatrisk klinik. Alla de andra patienterna är av någon oförståelig anledning unga, snygga tjejer. Hon har svårt att passa in i gruppen, men det är absolut inte hennes största problem. Tjejer försvinner från avdelningen och en patient verkar springa runt i korridorerna om nätterna (nära alla intagna är inlåsta). Kristen får snart höra en spökhistoria om en tjej vid namn Alice som dog på sjukhuset och nu återkommit för att hämnas. Efter några angrepp från en ganska pinsamt sminkad vålnad är hon beredd att tro på historien. Men vad vill spöket egentligen och vad har det för koppling till Kristens förflutna?

Jag säger det rakt ut; The Ward är skit. Det är en klichéfylld mentalsjukhusskräckis med riktigt pinsamt skådespeleri och helt fruktansvärda specialeffekter. Filmen känns som en rip off på mycket bättre filmer. ALLT ni får beskåda här har gjorts tidigare (och bättre). Värst är filmens plottwist i slutet. Herregud vad den är dålig! Den fungerar INTE alls i filmens kontext. Samma plottwist användes även i Identity (som inte heller är en bra film) och där fungerade den åtminstone någorlunda. Visst spoilar jag nu slutet, men jag gör det för att jag verkligen inte vill att någon utsätter sig för den här filmen. En gång i tiden så var Carpenter en mästare på jump scares. Tänk tex på The Thing eller Halloween. Det tog tid innan han för första gången försökte få oss att hoppa i fåtöljen. Han kunde lägga uppemot en halvtimme på att skapa en känsla av hot och bygga upp stämningen. I The Ward så har Kristen knappt hunnit komma in på mentalsjukhuset innan spöket börjar hoppa på henne (ett spöke vi får se alldeles för mycket av alldeles för tidigt också). Filmen slår nog sedan rekord i försök till jump scares. Varenda jävla scen slutar med en sådan! Till slut började jag skratta åt Carpenters tafatta försök att få mig att bli rädd. Jag var, ärligt talat, nära att stänga av den här filmen.

Det är nog bara att erkänna för sig själv att John Carpenter är helt jävla körd. Detta är svårt, eftersom jag gillar flera av hans gamla filmer väldigt mycket. Men The Ward är så jävla pinsam att jag hellre kollar på Saw-serien. Och då är det jävligt illa!

Inte ens trailern lyckas att få filmen att verka spännande. Vilket fiasko…

11 svar to “The Ward (2010)”

  1. Ja, Carpenters nyare alster är föga imponerande. Läste nånstans att den här tydligen inte ens ”känns” som en Carpenter-film, att den saknar den särskilda stil som i större eller mindre utsträckning ändå präglat större delen av hans filmer.

  2. Håller absolut med om att hans senare alster varit dåliga, Blue Rose. Fast jag är grymt osäker på om någon film Carpenter gjort sedan In the Mouth of Madenss, i början av 90-talet, delar stil med hans äldre filmer.

  3. Sofia said

    How the mighty have fallen… Man blir lite nyfiken på regissörer som har sådana där stråk av framgång som inte håller i sig. En bra film kan vara en lyckträff men flera torde tyda på någon form av kompetens som sedan glöms bort eller får en annan kontext eller vad?

  4. Bra fråga, Sofia. Argento och Romero hamnar också i den här kategorin. Jag tror att det kan vara en kombination av slut på ideér, byte av samarbetspartners (musiker, kameramän, manusförfattare osv), lathet som infaller eftersom man kan sälja in filmideér baserade endast på sitt namn (utan att behöva anstränga sig) och kanske det faktum att tiden sprungit om dom (deras ideér är gammalmodiga och ur kontext).

  5. filmitch said

    Carpenter är ett sorgligt kapitel i filmvärlden. Craven är på väg dit med stormsteg. Cigarette burns som du nämnde är däremot fantastisk nog ett av de bäste MoH avsnitten första säsongen, har inte sett andra säsongen än.

  6. Tycker Craven hamnat där för länge sedan, filmitch. 😉

    Den andra säsongen av Masters of Horror är mycket sämre än den första. Men även den har några goldkorn; tex Brad Andersons ”Sounds Like”.

  7. Plox said

    Fast ändå – man måste ju se skiten – det är man på något sätt skyldig Carpenter. 🙂

  8. Det var av någon liknande anledning jag såg den här skiten, plox. 😉

  9. filmitch said

    Och troligtvis den anledningen till att jag kommer att se filmen 😦

  10. Micke said

    Jag gillar The Ward, tycker det är Carpenters bästa film sen In The Mouth Of Madness. Gillade twisten också, och sen är det ju trevligt att vila ögonen på Amber Heard.

    • Sorry Micke, där drar vi inte jämnt. Tyckte, som jag beskrev ovan, att The Ward är fruktansvärd. I och för sig så är alla Carpenters senare filmer det (bortsett från Cigarette Burns, men det är ju ingen långfilm). Amber Heards utseende var nog filmen enda behållning för min del.

Kommentera

