Top 5: Coolaste exploitationskådespelarna

augusti 22, 2011

Jag har gett en hel del utrymme till scream queens här på bloggen. Självklart så ska dessa duktiga och legendariska aktriser hyllas, men nu är det dags att lyfta fram snubbarna! Valen här är mina personliga. Eftersom det var skitsvårt att endast välja fem stycken skådespelare så fick jag kompromissa mycket med mig själv. Ändå har jag försökt få med lite bredd (tex i fråga om vilka genrer skådespelarna mest bidragit till). Som vanligt så finns det ingen inbördes ordning.

Giovanni Lombardo Radice  

Säregen italiensk skådespelare som gjorde sig en kariärr genom att spela perversa och grymt excentriska karaktärer i splatter- och gorefilmer. Han har jobbat tillsammans med Lucio Fulci, Umberto Lenzi, Michele Soavi och Lamberto Bava (för att nämna några). Hatar idag dessa insatser och vill knappt snacka om dom.

John Carradine

Denna amerikanska skådespelare föddes i New York 1906 som Richmond Reed Carradine. Han började i Hollywood-storfilmer, men blev på äldre dagar synonym med kultskräck. Ett tag kändes det som att han verkligen var med i ALLA amerikanska exploitationfilmer (och även en hel del europeiska)! En riktig legendar som gick ur tiden 1988.

Fred Williamsson

Ännu en stor amerikansk b-filmsskådis. Williamsson började som en amerikansk fotbollsstjärna, men blev snart ett av de allra mest kända ansiktena inom den framväxande blaxploitationgenren i början av 70-talet. Hans framgångar ledde honom till Italien där han var med i mängder av krigs- och postapokalypsrullar i slutet av 70-talet och under hela 80-talet. Williamsson spelade alltid sina roller med glimten i ögat och är därför otroligt minnesvärd.

Udo Kier

Han är ett enormt fan av skräckfilm. Han har spelat i exploitationfilmer i hela världen sedan början av 70-talet. Han är tysk och föddes som Udo Kierspe 1944. Behöver han verkligen en närmare presentation? Kier är fortfarande verksam i genrefilm och är idag en livs levande legend.

Sonny Chiba

  I mitt tycke; världens absolut coolaste kung fu-stjärna! Sadaho Maeda föddes i Japan 1939 och kommer alltid att bli ihågkommen som Terry i The Streetfighter. Men han gjorde även mängder med andra kampsportsfilmer. Med ett extremt karismatiskt spel och sin säregna fightingstil slog han sig in i miljoner exploitationfans hjärtan.

————————————————————–

Får absolut inte glömmas bort:

Franco Nero

Jag tänke från början endast ha med en italiensk skådespelare, men Franco Nero (Francesco Sparanero) är helt enkelt omöjlig att sålla bort. Denna fantastiska skådis gjorde sig ett namn som leading man i mängder av spaghetti westerns. Och så var han Django! Hur kan man hålla en sådan insats borta från den här listan?

5 svar to “Top 5: Coolaste exploitationskådespelarna”

  1. filmitch said

    Rolig lista där jag faktiskt känner igen en del namn men det är nog bara Udo som jag lagt märke till i filmer jag sett.

  2. Udo är kung. Och det coolaste är (som sagt) att han fortfarande är verksam.

  3. Udo Kier är verkligen en legend! Snacka om CV den mannen har som skådespelare…

  4. Sofia said

    Faktiskt bara den förste italienaren som är helt okänd för mig, och jag har sett både Udo och Fred. Tror nästan jag föredrar Fred även om hans slicka stil nog blir rätt enerverande i längden.

  5. Sett på riktigt, eller?

Kommentera

