Gray Matter rules!

augusti 20, 2011

Jag har slutligen köpt en ny dator, så jag kan äntligen spela Gray Matter. Och det uppfyller precis alla mina förväntningar. Det är ett klassiskt äventyrsspel till PC (alltså peka och klicka), men Jane Jensen (skapare av Gabriel Knight-trilogin) är en så pass duktig manusförfattarina att hon inte bara ger dig ett bra spel, utan passar även på att slänga in jävligt intressata karaktärer i förbifarten (det som höjer ett bra äventyrsspel till en klassiker!). Detta är beviset på att Gray Matter verkligen är ett helt fantastiskt spel. Karaktärerna är centrala. Jag har bara spelat några timmar och jag är redan kär i Sam. Och jag måste kunna relatera till huvudpersonen för att ta den ockulta ploten på allvar…

Glömde jag säga att spelet har en helt otrolig themesong?

2 svar to “Gray Matter rules!”

  1. Plox said

    Ser fint ut, finns ju dessutom tillgängligt till Xbox – så lägger det på minnet och plockar kanske upp det vid tillfälle. Påminner förresten lite om Alan Wake, som jag håller på att ta mig igenom just nu – läskigt värre! 🙂

  2. Plox: Jag har ju en PS3:a så jag kan inte köra Alan Wake. 😦
    Har hört att det är bra.

    Gray Matter skiljer sig dock rejält från det spelet. Detta är ett klassiskt PC-äventyrsspel (tänk Monkey Island). Mycket dialog. Mycket föremål att plocka upp. Och du har ingen aning vilka andra föremål du ska använda dom på för att komma vidare! 🙂

Kommentera

