Scream 4 suger getpung!

augusti 1, 2011

Eftersom jag var på bröllop i lördags, sov halva söndagen och jobbar idag så blir det ett kortare inlägg. Igår kväll så hann jag med att se Scream 4 (vilket uttalas ”Skreform” om man får tro affischen och filmens intro). Jag är inget fan av Wes Cravens och Kevin Williamsons meta-slashers. Den första var väl lite småkul när den kom och jag gillade den när jag som tonåring gick ut ur biografen. Efter att ha sett om den några gånger så är jag övertygad om att det är en av de mest överskattade skräckfilmerna som kommit ut under de senaste 20 åren. Frågan är om man ens kan kalla Scream för en skräckfilm. Meta-aspekterna hanteras som comic relief (iställt för att tillföra något till historien), vilket medför att allt blir ganska löjligt i slutändan. Jag är helt övertygad om att Williamson egentligen inte alls gillar skräckfilm, utan mest tycker om att göra sig lustig på genrens bekostnad. Jag ska inte ens gå in på de två första uppföljarna, eftersom de är riktigt jävla dåliga. Meta läggs på meta och slutligen blir allt en osammanhängande sörja.

Så vad kunde jag egentligen förvänta mig av Scream 4? Inte mycket och det var precis vad jag fick. Den börjar med en ”filmen i filmen i filmen i filmen”-scen och redan då fattar man vart allt är påväg. Williamson slår nog den här gången personligt rekord i referenser, antagligen för att bevisa att han fortfarande är med i leken, och allt blir så fruktansvärt överlastat att man bara vill spy. Filmens centrala tema är remakes (och att regler skrivs om i dessa), men problemet är att Scream 4 inte alls känns som en remake på den första filmen. Den känns som en helt urvattnad uppföljare. Att alla poserar med sina iPhones och webbkameror hela tiden (och diskuterar relevansen för dessa i slashersammanhang) blir också småpinsamt. Det är som om Williamsson skriker”titta på mig, jag har visst det hängt med i den tekniska utvecklingen” . Det är så löjligt att man börjar vrida på sig.

Undvik den här filmen och se en bra slasher från 80-talet istället (eller varför inte en giallo från 70-talet?).

5 svar to “Scream 4 suger getpung!”

  1. För min del är det hög tid att se om första filmen, som jag verkligen gillade när den dök upp på det glada 90-talet. Var inte alls förtjust i del två och tre. Och fyran, ja, nångång ska man väl se den också men det känns inte särskilt angeläget…

  2. Sofia said

    Haha, själv kommer jag att se den någon gång eftersom jag ändå är rätt förtjust i serien (och då var jag inte ens tonåring när ettan kom) men varför du tog dig iväg och ens försökte se den övergår mitt förstånd. Såtillvida du inte tyckte att det gått för lång tid sedan du hade en ordentlig rant på bloggen? 😀

  3. Blue Rose: Jag gillade den också som sagt, men när man ser om den så inser man vilket skräp det är.

    Sofia: Hehe, kanske för att jag blev i lurad att den ändå kunde vara småokej? Jävla Michael Tapper…

    http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/film/filmrecensioner/article1442949/Mer-rolig-an-skrammande.html

  4. Sofia said

    Gammelmedia ska man ta det försiktigt med 😉

  5. filmitch said

    Getpung vet jag inte men speciellt bra var den inte.
    http://filmitch.wordpress.com/2011/04/23/comborecension-scream-4-2011-usa/
    Ser att jag nog var lite för snäll i betyg, men det kan man kosta på sig att vara – ibland.

Kommentera

