Top 5: Bästa filmatiseringar av H.P Lovecraft

juli 8, 2011

Lovecrafts inflytande på skräckkultur är fullständigt odiskutabelt (läs min recension av Fallet Charles Dexter Ward för mer utsvävningar på detta ämne). Filmatiseringarna av den amerikanska skräckförfattarens noveller följer dock väldigt sällan originalmanuskripten. Regissörer och manusförfattare låter sig istället ofta influeras av historierna. Ingen värdering läggs här i hur lika filmerna är originalhistorierna. Jag är istället intresserad av hur bra de är på att fånga Lovecrafts stämningar och teman (och jag har läst majoriteten av hans verk, så jag borde ha koll på vad jag snackar om).

From Beyond (1986)

När man tänker på Lovecraft-filmatiseringar så tänker man oundvikligen på Brian Yuzna och Stuart Gordon. Paret tar sig extremt stora friheter med novellerna, men likt jag nämnt tidigare så tycker jag att de fångar en central aspekt hos Lovecraft. Den amerikanska författarens verk är faktiskt spektakulär trash. Yuzna och Gordon kryddar historierna med naket och gore vilket uppdaterar dom för vår tid. Jag hade svårt att välja mellan den här filmen och Dagon (alternativt Necronomicon). Slutligen bestämde jag mig för Gordons film, eftersom den helt enkelt är mer intressant och han är en bättre regissör.

The Call of Cthulhu (2005)

Andrew Lemans film skiljer sig från Yuzna och Gordons tolkningar av Lovecraft. Han försöker istället filmatisera novellen som om den hade filmatiserats när den skrevs, alltså 1926. Detta är därför en stumfilm och Leman fångar tidsandans estetik på ett helt fantastiskt sätt. Lovecraft-fans anser ofta detta vara den bästa filmatiseringen som någonsin gjorts av författarens verk.

The Haunted Palace (1963)

Roger Cormans filmatisering av Fallet Charles Dexter Ward åt American International Pictures marknadsfördes som om det var Edgar Allan Poe som skrivit ursprungskällan. Marknadsföringsknepet kom till pga Cormans framgångsrika Poe-adaptioner med Vincent Price. Även den här gången slog han ihop sig med den karismatiska skådespelaren och Price är riktigt bra i de dubbla rollerna som Ward och förfadern Joseph Curwen. En väldigt underhållande och rolig film!

The Resurrected (1992)

Ännu en filmatisering av Fallet Charles Dexter Ward. Denna gång regisserad av Dan O`Bannon och vi får Chris Sarandon i den dubbla rollen som Ward/Curwen. Det finns egentligen inte så mycket mer att skriva om den här filmen. I mitt tycke den absolut bästa Lovecraft-filmatiseringen någonsin. Se omedelbart (men läs romanen först)!

The Dunwich Horror (1970)

Svårt att undvika att ha med ytterligare en Lovecraft-filmatisering från American International Pictures på den här listan. Skillnaderna mellan Daniel Hallers film och Cormans från 1963 hade inte kunnat vara större. Det lustiga är att den är ganska trogen novellen, men alla utsvävningar är galet exploativa. Den felande länken mellan The Haunted Palace och Yuzna och Gordon.

———————————————————

Det bästa och det sämsta:

Re-Animator (1985)

Det är omöjligt att skriva om Lovecraft-filmatiseringar (hur inkorrekta de än må vara) utan att nämna Gordons och Yuznas splatterklassiker. Denna film går helt enkelt bortom sin inspirationskälla och blir en av de mest inflytelserika gorefilmerna genom tiderna. Lovecraft hade varit stolt. Och Jeffrey Combs for president!

Cthulhu (2007)

Om vi bortser från att Dan Gildarks film har Tori Spelling i en liten biroll, så uppvisar den totalt motsatt inställning till Lovecraft jämfört med Re-Animator. Visst är filmen snygg och smått mystisk, men LOVECRAFT VAR FAN OCH MED INTE PRETENTIÖS! Gildark har totalt missförstått den stora skräckförfattaren och därför blir det ganska pinsamt.

9 svar to “Top 5: Bästa filmatiseringar av H.P Lovecraft”

  1. Även tv-spelet Eternal Darkness: Sanity’s Requiem måste nämnas i det här sammanhanget. Visst är det ingen adaption av Lovecraft, men få som inspirerats av honom har lyckats fånga stämningen i hans värld lika bra.

  2. filmitch said

    Oj nu blev jag alldeles till mig i trasorna 🙂 Har bara sett Re-animator och Dagon av ovan nämnda och dessa gillade jag. Speciellt dagon var en angenäm överraskning. Lovecraft gillar jag oftast även om hans användning av adjektiv kan bli aningen mycket ibland men historierna är bra.
    Del Toro lämnade At the mountain of madness hörde jag vilket var synd. kanske Spielberg tar över 😉

  3. Sofia said

    Mycket trevlig topp 5!! From Beyond måste jag erkänna att jag inte sett och nu blev jag lite sugen trots att jag inte blev så imponerad av Dagon. Men The Call… är verkligen en liten pärla och detsamma gäller förstås för Re-Animator. Fast jag vet inte om Lovecraft hade blivit så stolt, Re-Animator har ju en humor som jag inte alls upplever att Lovecraft besatt. Öht tycker jag man kan konstatera att Lovecrafts stämning inte är den allra lättaste att översätta i film.

  4. Jag går på din linje filmitch; Dagon har enorma brister (främst budget och skådespeleri), men är en helt okej adaption. Tror för övrigt att jag nämnde något om Lovecrafts överanvändning av adjektiv i min recension av Fallet Charles Dexter Ward. Hans jävla nördiga utsvävningar om arkitektur kan också vara extremt påfrestande.

    Jag grät blod när jag fick höra att Del Toro hoppat av filmatiseringen av At the Mountains of Madness. Den kortromanen är min personliga favorit bland Lovecrafts alster (mystiken i historien är helt fantastisk och hur eggande är inte tanken på en enorm, övergiven, forntida stad på Antarktis?). Del Toro hade varit perfekt för historien!

    Jag kan trösta dig Sofia med att avslöja att From Beyond är bättre än Dagon (det är just därför den hamnar på listan). Angående att få till Lovecraft-stämning så håller jag med om att humor är ett hinder (snubben var jävligt torr). Centralt är kombinationen av chock och mystik. Mig personligen så stör inte lite humor, om den inte kommer till på bekostnad av det andra. Men visst hade Lovecraft inte hållit med…

  5. Martin A said

    Del Toro hoppade inte av ”At the Mountains of Madness” — filmbolaget ställde inte upp på att finansiera den. Han är fortfarande tänd på projektet men saknar pengar.

  6. filmitch said

    Ang. Mountain och Del Toro. Vad jag hört, mao kan det vara fel, så ställde inte Del toro upp på filmbolagets krav att filmen skulle vara PG 13, Del Toro ville att den skulle vara R. Om det stämmer eller inte vet jag inte riktigt men PG 13 Lovecraft de vete faen om jag vill se.

  7. Tack för rättelsen Martin A. Jag var inte helt med på turerna där. Även det som filmitch tar upp har jag missat. At the Mountains of Madness borde nog vara R och vi får hoppas att Del Toro lyckas få ihop cash (historien kräver ju en ganska stor budget).

  8. […] ett tag sedan publicerade Trash is King! en föredömligt trevlig topp-fem-lista med de bästa Lovecraft-filmatiseringarna. Det fascinerande är att även om författarens […]

  9. […] (jag är inne i en Amicus-period) riktar vi nu blicken över Atlanten och in i 90-talet. Jag har flera gånger tidigare nämnt Stuart Gordons och Brian Yuznas adaptioner av HP Lovecraft, men aldrig fått tummen ur […]

Kommentera

