Dead & Buried (1981)

juni 15, 2011

Den här filmen minns jag starkt från min barndom. När farsan hängde vid actionhyllan i videobutiken, smet jag alltid in på skräckavdelningen för att snegla på VHS-omslagen. Av någon anledning gjorde omslaget till Död och begraven ett starkt intryck på mig. Jag tror jag förstår varför. Det är faktiskt ganska konstnärligt och har lite vibbar av Salvador Dali (inte för att jag visste vem fan det var, men man påverkas kanske alltid av snygg estetik). Hur som helst så glömde jag sedan bort filmen. Det var nog tur att jag aldrig hyrde den svenska VHS:en eftersom filmen antagligen var helt söndercensurerad. Min nyfikenhet väcktes igen för några år sedan när jag läste att Dead & Buried har ett följe och att den av vissa kallas för en av 80-talets bättre och mest glömda amerikanska skräckfilmer. Manuset är skrivet av Dan O`Bannon (efter annan förlaga), mannen bakom Alien och Return of the Living Dead, och Ronald Shusett (O`Bannons medförfattare till just Alien). Filmen är regisserad av den smått underskattade Gary Sherman. Han debuterade med den ganska originella underjordiska skräckisen Death Line (aka Raw Meat), regisserade exploitationklassikern Vice Squad och gjorde även bla Poltergeist III. Specialeffekterna är skapade av självaste Stan Winston. Vi snackar alltså om ett väldigt kompetent gäng…

Jag tror någon här kommer att lyncha mig om jag avslöjar för mycket om handlingen i Dead & Buried. En stor del av filmens spänning kommer nämligen från att man inte vet vad det är som händer och hela handlingen byggs upp till en (dålig) plottwist i slutet. Jag kan i alla fall avslöja att James Farentino spelar en viss Dan Gillis som är sheriff i den lilla kuststaden Potters Bluff. Filmen börjar med att en fotograf turistar i staden och möter en förförisk kvinna på stranden. Han börjar fotografera henne, men avbryts snabbt av en mobb bybor som fängslar honom med ett fiskenät, häller bensin på honom och sätter fyr! Sheriff Gillis utreder de allt mer frekventa morden på utbölingar och börjar misstänka att allt inte står rätt till i Potters Bluff. Ännu märkligare blir det när den mördade fotografen dyker upp igen i helt återställd form. Långsamt börjar paranoian få sitt grepp om Gillis. Finns det en konspiration i staden? Är hans fru (Melody Anderson) involverad? Och vad har stadens begravningsentreprenör William G. Dobbs (en väldigt bra Jack Albertson) med allting att göra? Allt avslöjas i filmens sista mer eller mindre chockerande scen (där chocken beror på om du är smartare än manusförfattarna eller inte).

Dead & Buried är lite som ett välgjort avsnitt av Tales from the Crypt utdraget till en och en halv timme. Det är stiliserat, extremt kompetent, spännande och ibland lite väl utdraget. Filmens gore är inte jättefrekvent, men när det kommer så är det grymt proffsigt och ganska originellt. Scenen med sprutan i ögat får mig fortfarande att darra till. Winstons effekter ser helt enkelt väldigt realistiska ut. Det finns även sköna små glimtar av svart humor här och där som fördjupar filmen. Många har kallat Dead & Buried för en zombiefilm för tänkande människor, men egentligen så har den mer gemensamt med Invasion of the Body Snatchers (fan, har jag sagt för mycket?). Fast med mer gore. Problemet är bara att filmen förlitar sig alldeles för mycket på twisten i slutet och den är absolut inte så smart som O`Bannon och Shusett tror. Slutscenen känns nästan självklar. Plottwisten är också av sådan karaktär att den absolut inte tål att tänkas på för mycket eftersom den då avslöjar enorma plotholes. M. Night Shyamalan tycker nog att den är helt briljant. Jag vet heller inte om jag ställer upp på att filmen är så originell som många hävdar. Välgjord, visst, men det är ganska traditionella paranoiaklyschor som avverkas här.

Dead & Buried är ett stabilt hantverk och faktiskt ganska spännande, men räcker absolut inte hela vägen fram. Om du håller tillbaka dina förväntningar så får du en underhållande b-film med en lite för stor budget. Men någon bortglömd amerikansk skräckklassiker hade jag absolut inte kallat detta.

Trailern avslöjar alldeles för mycket av handlingen och vältrar sig rejält i de snygga goreeffekterna. Glömde jag berätta att Robert Englund har en biroll?

8 svar to “Dead & Buried (1981)”

  1. Sofia said

    Yes, jag visst väl att titeln fick det att plinga i bakhuvudet! Den här har jag ju faktiskt sett (känns som en seger i samband med dina filmer ;)) Tyvärr lämnade den inget tydligt avtryck, vilket inte talar väl för min upplevelse av filmen. Kommer ihåg början, nu när du skrev om den men annars rätt standard.

  2. Det är väl ungefär min åsikt också.

  3. filmitch said

    Den här jag också sett men det var länge sen. jag har sett den på vhs men jag tror inte den var speciellt mkt klippt om ens ngt, sprutan i ögat fanns med och lite annat slafs och klafs. Då gillade jag filmen hur jag skulle ställa mig i dag vet jag inte.

  4. Max said

    Jag har inte sett filmen. Men har alltid varit lite sugen på att se den. Den finns rätt billigt på blu-ray på axelmusic.com har jag sett. Så är den värd att köpa tycker du?

  5. filmitch: Det är inga större fel på den som sagt, men den är ingen klassiker heller.

    Max: Dead & Buried är absolut sevärd, så hittar du den för en billig peng så slå till. Ha inte för höga förväntningar bara.

  6. Oj! Det här omslaget minns jag också från den gamla goda VHS-tiden. Filmen i sig får väl sälla sig till listan med filmer som jag skulle kunna tänka mig att se, men som inte är högprioriterade (en lång lista med andra ord). Dock måste jag säga att jag inte var speciellt imponerad av Shermans insats med Poltergeist III. Men å andra sidan: med det manuset, så…

  7. Blue Rose Case: Visst lämnar omslaget ett intryck? Håller helt med dig om att Poltergeist III inte är någon hit och Sherman var faktiskt en av de skyldiga till manuset. Men Vice Squad borde verkligen se. Den är riktigt underhållande…

  8. […] en filmatisering av Fallet Charles Dexter Ward. Denna gång regisserade Dan O`Bannon och vi får Chris Sarandon i den dubbla rollen som Ward/Curwen. Det finns egentligen inte så […]

Kommentera

