Top 5: Mest underhållande filmer om Jack the Ripper

juni 11, 2011

För ett tag sedan så fick jag en förfrågan av Sofia om jag inte kunde göra en topplista med Jack the Ripper-skildringar. Nu är det dags! Eftersom igen någonsin gripits för Jack the Rippers brott (som begicks i Whitechapel, London, 1888) så har det skapats utrymme för manusförfattare och regissörer att spekulera hej vilt om vad det faktiskt var som drev denna kändisseriemördare. Jag kommer här inte att gå in på filmskaparnas förklaringar till våldsdåden (sparar det till framtida recensioner) utan listar istället de fem mest underhållande filmerna på temat Jack the Ripper.

Jack the Ripper (1976)

Exploitationlegendaren Jess Franco har såklart gjort en egen tolkning av Englands mest kända seriemördare genom tiderna. Han jobbade denna gång med en helt okej budget och fick självaste Klaus Kinski att spela mördaren. Franco slängde in rikligt med gore, men Kinski ser halvt uttråkad ut i huvudrollen. Dock en pärla för fans av trash.

From Hell (2001)

Hughes-brödernas filmatisering av Alan Moores grafiska roman är en katastrof som adaption. Om vi släpper Moore för en stund och betraktar filmen för sig själv, så tycker jag att den fått oförtjänt mycket skit. Johnny Deep gör det han ska (i en väldigt typisk roll), Heather Graham fungerar bra (och är grymt attraktiv) som horan Mary och filmen är så far out att den faktiskt blir kul. Mycket bättre än ryktet säger.

Man in the Attic (1953)

Här får vi självaste Jack Palance som den legendariska seriemördaren (i en väldigt kompetent prestation). Inga riktiga överraskningar, men en välgjord film och London skildras snyggt i svart-vitt.

Ripper (2001)

Nä, den här filmen utspelar sig inte i London i slutet av 1800-talet. Istället får vi en copycat som springer runt och mördar ungdomar på ett campus i USA. Egentligen inte speciellt bra alls och rejält skadad av Kevin Williamson-ironi. Det gore som visas är också väldigt lamt. Vad gör den på den här listan då? Filmen är så jävla dum att den faktiskt blir lite lustig.

A Study in Terror (1965)

I James Hills revisionistiska film jagar John Nevilles Sherlock Holmes självaste Jack the Ripper. Väldigt lam (om vi tänker på temat), men samtidigt en förvånansvärt välgjord och kul film.

————————————————-

Hedersomnämnande:

The New York Ripper (1982)

Lucio Fulcis film har egentligen inget alls gemensamt med Jack the Rippers brott. Filmen utspelar sig i 80-talets New York, seriemördaren pratar med Kalle Anka-röst och Jack the Ripper refereras knappt. Men i fråga om rent kvinnoförakt och brutalitet så är det nog den film som kommer närmast hans brott.

12 svar to “Top 5: Mest underhållande filmer om Jack the Ripper”

  1. filmitch said

    Rolig lista och intressant då jag är intresserad av Rippermorden. Har dock endast sett New york ripper & From hell så jag tackar för tipsen och varningarna.

  2. Max said

    Schysst lista! Jag kan rekommendera en rätt schysst tv-film med Michael Caine från 1988 om Jack the Ripper morden. Den heter rätt och slätt Jack the Ripper. Nu var det ju rätt så länge sen jag såg den. Så den kan ju ha åldrats en del 🙂

  3. tnorlund said

    Här är ännu en tv-film om Jack the ripper som heter ”the ripper” från 1997, med bl.a. Patrick Bergin och Gabrielle Anwar.

    http://www.imdb.com/title/tt0120023/

  4. Max och tnorlund: Har inte sett någon av dom. Den första verkar ju ha fått ganska bra recensioner och den andra är jag peppad på eftersom jag gillar Gabrielle Anwar. Ska kolla om man kan hitta dom någonstans.

  5. filmitch said

    Caine filmen var bra vill jag minnas.

  6. Sofia said

    Yay, jättekul lista! FFallt eftersom jag bara kände till From Hell, har inte särskilt bra koll på Ripper-genren varken i film- eller bokform. Nu har jag fem filmer till på AttSe-listan — tack! Och tack för länken.

  7. Läskigt sammanträffande! Plöjde precis igenom min första Ripper-biografi i veckan som gick (”Autumn of Terror”). Anthony Perkins var förresten med i en 80-talshistoria som även lyckades väva in Dr. Jekyll & Mr. Hyde i myten, men fan tro’t om jag minns titeln.

  8. Psykotronisk: Hmmm, det ringer en svag klocka någonstans långt i bakhuvudet, men inget minne av vad den heter.

    Sofia: Varsågod! 🙂

  9. Tack norwood! Tur att jag har så observanta läsare!

  10. […] Shouldn’t Play with Dead Things. Cineaster brukar även hylla honom för Murder by Decree, som är ännu en film där Sherlock Holmes (denna gång spelad av Christopher Plummer) paras ihop m…. Tragiskt nog omkom Clark i en bilolycka i Kalifornien 2007. Innan hans död så hade dock hans […]

Kommentera

