Slökollar på film…

maj 12, 2011

Jag har känt mig lite vissen de senaste dagarna och inte haft så mycket ork. Håller eventuellt på att bli sjuk. Därför pallar jag inte skriva någon seriös recension idag, utan det får bli ett kortare inlägg. Eftersom jag bara legat i soffan de senaste dagarna så har jag hunnit se en del film. Det har blivit två nyare skräckfilmer (som jag varit sugen på att se ett tag) och en halvklassiker. Det slog mig att det är jävligt sällan jag ser nyare skräckfilm och (tyvärr) vad anledningen att jag inte gör det är.

The Midnight Meat Train – Att Versus-regissören Ryuhei Kitamura filmar en Clive Barker-novell med Vinnie Jones i en av rollerna låter som en ganska oortodox blandning. Och visst blir det flummigt. Slutet har gjorts mängder med gånger innan och mycket bättre. Men det som stör mig mest är de tattiga CGI-effekterna. Det är okej att ha sämre datoreffekter i din film om den inte ska tas på blodigt allvar (som tex i Ichi The Killer). Men Kitamura försöker att filma coolt, stiliserat gore och då blir det ett jävla hinder. The Midnight Meat Train var precis som jag tänkte mig att den skulle vara, vilket är trist.

Case 39 – Denna film hade jag hört mycket gott om. Och det är klart jag var intresserad av den. Christian Alvart har tidigare regisserat den fantastiska tyska seriemördarthrillern Antikörper (se den!). Detta är hans första Hollywood-film. Renée Zellweger spelar en socialarbetare som räddar en liten flicka från föräldrar som vill mörda henne. Flickan blir fosterhemsplacerad hos socialarbetaren och då börjar helvetet. Början är intensiv, chockerande och väldigt intressant (du har ingen aning om vart filmen är på väg). Men sedan svävar den ut i trötta klichéer av bästa Omen/onda barn-typ. Zellweger funkar inte alls och Jodelle Ferland (från Tideland) som flickan är bra, men har sinnessjukt löjlig dialog att jobba med. Undvik smörjan.

Halloween II (1981, inte Rob Zombies) – Denna film har jag faktiskt aldrig sett innan. Eftersom jag är ett stort fan av Carpenters Halloween (trots att den kanske inte åldrats jättebra) så har jag inte tyckt att det behövs en uppföljare. Den slutar ju perfekt. Men det är ju faktiskt Carpenter och Debra Hill som skrivit uppföljaren också, så den borde ha något som talar till dess fördel. Och visst har den det. Det hade lika gärna kunnat vara Carpenter som regisserat den här filmen (och det sägs att han faktiskt stod bakom kameran i vissa scener). Den känns helt och hållet som en fortsättning på den första Halloween (visuellt, stämningsmässigt osv). Dock (likt brukligt för uppföljare) är det mer av allt; gore, naket och spektakulära scener. En väldigt stabil uppföljare och klart sevärd om du gillar den första filmen (och vem gör inte det?).

Thats all folks. Nästa gång är jag nog lite piggare och pallar att skriva lite mer detaljerat om något som är lite mer udda.

18 svar to “Slökollar på film…”

  1. Sofia said

    Halloween II tyckte jag var helt ok, men att den kändes väldigt mycket som en upprepning av ettan storymässigt, bara i en annan lokal.

  2. Visst påminner den mycket om den första, men den släpper plotbomben att Laurie är Michael Myers syra (vilket man i och för sig känner till från alla andra uppföljare och remakes). Tycker ändå den att den funkar eftersom den höjer nivån i allt övrigt som jag beskrivit ovan.

  3. Jag är överlag positiv till Halloween II. Men om man vet diverse omständigheter kring filmen märker man också av det. T ex som du skriver att Carpenter regisserade en del, men också att Jamie Lee Curtis egentligen har väldigt lite screentid av en orsak jag inte minns…

  4. Minns inte att jag hört/läst något om Jamie Lees screentid (däremot sägs det att hon hade peruk i filmen eftersom hennes hår var för kort när inspelningen startade). Enligt imdb ryktas det även att Carpenter spelade in gorescener mot regissören Rick Rosenthals vilja.

    Ikväll ska jag se Rob Zombies tvåa. Det kommer säkert att bli skit, eftersom jag redan hatar hans remake och har hört att tvåan är trettio resor sämre. 🙂

  5. Ja, det stämmer att hon hade peruk. I de scener som filmades för originalfilmens TV-version under produktionen av Halloween II gjordes bara en scen med Laurie och då hade hon handduk runt huvudet…

    Jag avskyr verkligen Zombies nyinspelning från djupet av mitt hjärta. Men nångång ska jag se hans uppföljare och även se om första filmen. Allt för att få gnälla med gott samvete…

  6. Så, nu har jag sett Zombies Halloween II också. Fy fan vad kass den va. Vita hästar och spökflum (bara så hans fru kan vara med igen), en Michael Myers med skägg (!!!) och utan karakteristisk overall (som pratar i den sista scenen!) och varför ska allt vara så jävla metal den här gången??!! De enda två småpositiva sakerna jag har att säga är att jag gillar vinken till Rosenthals film med sjukhusscenerna i början och att det är småintressant vad han gör med karaktären Laurie (som är helknäpp efter attackerna i den första filmen, något som inte är helt orimligt).

  7. filmitch said

    Japp zombies halloween hade kunnat klara oss utan, det jag gillar är white-trash aspekten, folk är inte så prydliga av sig som de brukar vara i teenslasher filmer. annars är den hemsk MM i skägg say no more 😦
    Case 39 & MMT är inga höjdare men det finns en del bra moderna skräckisar därute, tro mig 😉

  8. Min släkt är JÄVLIGT white trash, så jag håller med dig om att det är en av de bästa aspekterna med filmerna (trots att Zombies bild av vit underklass kanske inte är så representativ, i alla fall inte för Europa).

    Vilka är de bra moderna skräckisarna? 😉

  9. Sofia said

    Nu har jag börjat få så mycket mothugg att jag kanske borde se om den men utifrån en enda titt för ett par år sedan vill jag ändå hävda att Zombies första remake var helt ok.

  10. Skäms på dig, Sofia. Psykologisera Myers barndom? Varför då? Det blir ju mindre läbbigt (och förståelsen sabbar slasher-elementen).

  11. filmitch said

    tar ett gäng skräckisar som jag gillat de senaste åren: The Reef, Noroi, Dead end, The Poughkeepsie Tapes, Antichrist, the Human centipede, Rogue, 4bia, Hostel,Rec, Wolf Creek, Eden lake, Wrong turn.
    Hoppas någon faller dig i smaken 🙂

  12. Fan va ball förresten att det här blev en jävligt seriös diskussion om Halloween II (Zombies eller någon annans)! 🙂

  13. Sofia said

    Jag tyckte faktiskt att det blev en bättre stämning av bakgrundsteckningen, ffallt genom mellanscenerna på mentalsjukhuset.

    Om Blair Witch och recovered footage-genren lite förstörde modern skräckfilm tycker jag ändå att Rec kommer långt med att försöka återupprätta den…

  14. Jag kan förstå att man gillar den aspekten av filmen, men för mig funkar det inte. Myers är läskigare när han är av-humaniserad.

    Det där sista skulle inte vara med, va? 🙂

  15. filmitch said

    Av-humaniserad Myers är bäst. Om Zombies film på ngt sätt inte varit förknippad med Halloween serien hade det nog varit en ganska bra och intressant slasher men nu dras den med att jämföras med orginalet och då går det som det går.
    Tillsammans med vildmarksskräck hör nog recovered footage-genren till min favoriter inom subgenres i skräckfilmsvärlden.

  16. Sofia said

    Haha, jag anar att jag är i underläge. Både när det gäller MM och recovered footage och/eller Blair Witch 😀

  17. Nej, jag är inget fan av fejkdokumentärskräck. Men visst finns det guldklimpar. REC (ettan) är ju hur jävla bra som helst. The Last Exorcism tyckte jag var förvånansvärt bra (bortsett från slutet).

Kommentera

