Stephen King på TV

april 24, 2011

När jag slökollade på TV igår natt så såg jag att Kanal 5 visade Desperation. Jag har verken läst boken eller sett miniserien innan, men den fick mig att börja fundera lite på alla dessa Stephen King-filmatiseringar gjorda för TV. När jag var yngre så var jag ett stort King-fan och slukade majoriteten av hans äldre böcker. Någonstans runt Sömnlös eller Rose Madder tröttnade jag och har aldrig plockat upp någon av hans romaner igen. Däremot så har jag väldigt positiva minnen av filmatiseringarna gjorda för TV. Flera av dessa måste räknas som höjdpunkter i Mick Garris karriär (även skaparen av Masters of Horror, för er som inte vet) och min generella uppfattning är att Kings omständiga småstadsskildringar gör sig avsevärt bättre i tv-serieform än som långfilmer. Favoriten bland dessa kan dock inte tillskrivas Garris, utan Tommy Lee Wallace som var regissören till Det. Jag älskade den miniserien när jag var yngre. När jag nu glodde på Desperation så fick jag ett stort sug efter att se om flera av de gamla miniserierna/tv-filmerna; Pestens Tid, Knackarna, Langoljärerna, The Shining och Det såklart.

Vad är era minnen/åsikter om av dessa tv-filmatiseringar? Har ni någon favorit?

8 svar to “Stephen King på TV”

  1. norwood said

    The Shining så klart. Vill minnas att Jack N var för mej någotsånär okänd innan jag såg honom här. Har f.ö. miniserien liggande nånstans och ska väl se den ”när jag får tid”. Det är ju så mycket annat man måste se och det är delvis ditt fel! Du lyckas alltid komma med nått tips om nån rulle jag inte sett. Mycket har jag sett, men inte allt!
    IT är för mej en besvikelse. Uppbyggnaden var helt ok, men själva upplösningen, mysteriets förklaring, blev jag besviken på.

  2. Jag snackar inte om Kubricks film här utan om Garris miniserie (Stephen King på TV). Självklart är Kubricks filmatisering/tolkning en fantastisk skräckfilm. Garris serie är mer trogen romanen, men ett av de svagare King-för-TV-projekten (i mitt tycke).

    Håller med dig om att upplösningen i tv-serien Det är svag, mycket pga av tattiga specialeffekter. Men jag är ändå väldigt svag för miniserien av nostalgiska skäl (plus att jag tycker att boken är en av Kings allra bästa). Jag håller precis på att se om den för att kolla om jag tycker den fortfarande håller. 🙂

    Kul förövrigt att jag ger dig mycket att göra, norwood. Det tar jag som ett bra betyg. 😉

  3. Jag drog i mig allt av King som jag bara kunde när jag gick i högstadiet i mitten på 90-talet. Efter det har jag nog bara läst två böcker av honom, men det är minst tio år sen. Minns att jag läste ”Det” en sommar (en bok som jag definitivt ska läsa om i framtiden) och att TV 4 visade miniserien just efter. Jag avskydde den och har aldrig sett om den, men kanske det var för att jag just läst boken som jag verkligen gillade. Annars tycker jag bäst om de King-filmatiseringar som satsar mer på historien än skräckinslagen, ex Stand By Me, Dolores Claiborne, The Green Mile. Är också väldigt förtjust i Kubricks The Shining även om den skiljer sig så mycket från boken.

  4. filmitch said

    Stephen King :)har läst i stort sett allt av honom förutom Dark Tower serien. Kan förstå att du tappade intresset kring Rose Madder för där hade han en riktig dipp i författarskapet. Efter Dream Catchers har det mesta varit läsvärt.
    Total Film eller Empire hade en nogrann genomgång av alla King filmatiseringar för något år sedan, det blev en artikel på ett 15 tal sidor och tyvärr är det mesta skit.
    Tv-serien The Shining är tyvärr otittbar då någon dåre fått för sig att Courtland Mead ska spela Danny en av de absolut värsta barnskådisarna. När det gäller TV-serierna har jag nog i stort sett tyckt The Stand varit den enda som varit ok av de du nämner.
    Kan dock tipsa om Salems Lot, inte den gamla av Hooper men en nyare version med Rutger Hauer som vampyren den var bra, trots Rob Lowe i huvudrollen.

  5. Som sagt så är det mycket möjligt att jag överglorifierar Det pga nostalgiska skäl (jag såg förövrigt miniserien först och läste boken sen).

    Pestens Tid minns jag faktiskt inte så jättemycket ifrån förutom att jag gillade den. Den nya version av Salems Lot har jag inte sett, men blev sugen nu när jag fick reda på att Hauer är vampyren!

    När det kommer till långfilmer som bygger på Kings
    böcker så är jag inte riktigt förtjust i någon av dom förutom The Shining (och möjligtvis småförtjust i Carrie och Stand by Me). Har för mig att Pet Sematary var småokej också (med det var evigheter sedan jag såg den).

  6. Sofia said

    King-fan av stora mått när det gäller böckerna (även post-Rose Madder). Fimatiseringar/TV-serier…not so much.

    Till att börja med måste det slås fast att det finns inga möjligheter att överglorifiera It (boken alltså), även om min personliga favorit alltid kommer att vara Christine. Fullt möjligt att jag har läst bägge dessa minst tio ggr vardera.

    Såg inte ens färdigt The Shining (serien), The Stand är helt ok (Miguel Ferrer är ju med!) men lyckas aldrig leva upp till boken. Senaste Salems Lot (Rob Lowe) tror jag inte heller att jag orkade se klart, de hade gjort en massa helt meningslösa förändringar som jag störde mig på.

    Förutom icke-skräckfilmatiseringar brukar King bli lite mer ok i sina rena screenplays, Storm of the Century har jag för mig var rätt trevlig.

    Jag gillade även Dark Tower-serien skarpt och är riktigt nyfiken på att få se Bardem som Roland. Mer tveksam vad gäller Ron Howard dock…

  7. filmitch said

    Roligt att du har Christine som favorit då den även hör till mina favoriter i Kings produktion. Det är definitivt den bok jag läst om flest ggr. När det gäller Salems lot (TV) är våra meningar däremot delade jag störde mig inte alls på förändringarna. Lowes berättarröst blir däremot aningen enahanda. Kings screenplays, Storm, Golden years och The Kingdom har jag varit måttligt förtjust i.
    Har endast en berättelse kvar av Full dark No Stars (senaste boken) kan rekommenderas.

  8. Nu har jag sett om Det. Så här tycker jag (2011):

    Tim Curry är helt jävla fantastisk!

    Den funkar okej i början (barnskådespelarna är mestadels bra)…

    …men stagnerar till skrattretande nivåer (de vuxna skådespelarna är inte lika bra)

    Slutet är katastrof (specialeffekternas fel) och corny

    Boken är sinnessjukt mycket bättre (läs den istället!)

Kommentera

