The Sadist (1963)

april 22, 2011

Det var länge sedan jag skrev om någon film utanför skräckgenren. Jag kanske bara har väntat på en bra film att skriva om? Det var ett bra tag sedan jag blev tipsad om The Sadist. Det är en liten lågbudgetrulle med Arch Hall Jr. i huvudrollen. För er som inte känner till honom så är han en b-films legend som varit med i filmer som Eegah och Wild Guitar. Hall Jr. har inte gjort sig känd för sina skådespelartalanger precis. Därför var det väldigt förvånande att folk hävdar att han är helt fantastisk i The Sadist. Filmen är även den första som är influerad av den mordodyssé som genomfördes av de verkliga seriemördarna Charles Starkweather och Caril Ann Fugate (som även skildrades av Terrence Malick i Badlands och Oliver Stone i Natural Born Killers). The Sadist tar sig dock mycket friheter med de riktiga brotten. Regissören James Landis låter sig istället influeras av händelserna för att skapa ett tight och klaustrofobiskt kammarspel. The Sadist är därför i princip en föregångare till terror-filmen (The Last House on the Left).

Tre lärare, som är kollegor, är på väg till en baseballmatch när de behöver stanna vid en bensinmack på landsbygden i Kalifornien för att tanka. Märkligt nog verkar stället övergivet och de börjar ana oråd. Snart dyker ett stört ungt par upp; Charlie Tibbs (Hall Jr.) och hans viskande flickvän Judy Bradshaw (Marilyn Manning). Charlie har en pistol och tvingar en av lärarna (Richard Alden) att reparera deras bil. Lärarna förstår snart att paret är två fullblodspsykopater som mördat ägaren till bensinmacken och hans fru. Antagligen är Charlie och Judy de två seriemördare som terroriserat Arizona och som polisen jagar. De förstår också att de aldrig kommer att lämna bensinmacken levande. De försöker nu vinna tid för att hinna skapa en flyktplan innan den nyckfulle Charlie börjar avrätta dom…

The Sadist utspelar sig endast på en plats med i princip bara fem karaktärer (bortsett från en kort visit av två poliser). Landis försöker att göra ett psykologiskt drama om terrorns mekanismer. Det hade varit så himla lätt att misslyckas med konceptet, men Landis har tre trumfkort. För det första så har filmen en extremt väl avvägd dramaturgi. Historien står aldrig still och det finns ingen som helst utfyllnad för att förlänga filmen. För det andra är den otroligt snyggt filmad vilket gör att den isolerade bensinstationen görs mycket mer intressant än vad den egentligen är. Slutligen så har han en helt jävla fantastisk rollprestation av Hall Jr. Han är fullständigt trovärdig som Charlie Tibbs; en sadistisk bondlurk full med egenheter och som konstant kallar alla för mister. Hade inte The Sadist varit en exploativ liten lågbudgetfilm så hade Hall Jr. varit nominerad till en Oscar (och vunnit den!). I ärlighetens namn så är hans Tibbs en av de mest minnesvärda psykopaterna jag någonsin sett i en amerikansk film. Dessa tre aspekter av The Sadist samspelar till att göra filmen till en ohyggligt spännande liten thriller, en spänning som förstärks av det nihilistiska manuset. Du har absolut ingen aning om vem som kommer att överleva och vem som kommer att dö (särskilt en dödsscen är riktigt överraskande och drabbande). Våldet är oblodigt, men förvånansvärt brutalt. Återigen måste cred ges till kameramännen eftersom våldsscenernas brutalitet förstärks av hur de är filmade. Som ni säkert förstår så gillar jag The Sadist skarpt.

The Sadist är sannerligen en dold lågbudgetpärla. Det är en drabbande film som har åldrats mycket väl tack vare sitt stabila hantverk (som döljer bristerna med den låga budgeten) och en helt outstanding rollprestation av Hall Jr. Jag är helt övertygad om att Tarantino älskar den här filmen och den slår många moderna kriminalthrillers hårt på fingrarna av den enkla anledningen att den har något som de saknar; nämligen nagelbitande jävla spänning!

Först trailern. Spana in Hall Jr:s mimik!

Nu filmen. Den är public domain. Gör dig själv en tjänst och se den. Jag lovar att du inte kommer att ångra dig!

9 svar to “The Sadist (1963)”

  1. filmitch said

    Oj här tackar jag än en gång för ett tips av kulturberikaren Trash is king :D. Ska ses.

  2. Sofia said

    Instämmer till 100% med filmitch och med Public Domain behöver man ju inte ens snoka reda på den hos obskyra e-handlare. Tack för tipset!

  3. Det finns så många filmer som är public domain (både bra och dåliga) så jag försöker varva med dom lite då och då. Precis som du säger Sofia, så är fördelen att folk faktiskt kan se dom direkt.

  4. norwood said

    Ja herregud! Trodde ett tag att jag var den ende i det här landet som kände till Arch Hall Jr…
    Började väl egentligen för ett obestämt antal år sen då jag hörde en lång intervju som Rex Doane gjorde med honom. Mycket snack om hans farsa, AH Sr och hans filmer, men sen kom det alltmer att handla om Jr. Eftersom Rockabilly är ett av mina favourite pastimes så inhandlades naturligtvis Jrs CD, men, nja, var väl inte så där övertygande, inte ens mainstream, men det är ju bara min åsikt. Det blev även köp av ett antal DVDs från Alpha (dom ligger antagligen också på PD): Nasty Rabbit, Woodstock 76, Wild Guitar, Eegah. I den sistnämnda spelar ju Richard Kiel en framträdande roll. Vi känner igen honom från 2 Bondfilmer som raringen med det övertygande tandgarnityret. Vad ska man då säja om allt detta? Nja, man ska nog i princip, precis som med The Sadist försöka ragga upp PD, men intervjun brukar jag lyssna till nån gång per år.

  5. Kul att ha lite sällskap i Arch Hall Jr.-träsket då, norwood! 😉

    Jag har inte hört hans musik och (tyvärr) bara sett Wild Guitar, Eegah och The Sadist än så länge. Han har ett ganska stort följe i USA och det var genom amerikanska genrebloggar jag fick höra talas om honom.

  6. Ha ha, ”Eegah” är ju klockren! Kiel som mordisk grottmänniska och Archie som skönsjungande beskyddare av den bimbo Richard fått upp ögonen för – vad mer kan man önska?

    Gjorde förresten en rejäl koll på Archives.org innan jag stack utomlands och kommer publicera en komplett lista framöver med samtliga rullar som kan vara av intresse för exploitationfans. Och The Sadist är riktigt bra för sin tid!

  7. Visst är den skitkul!!!

    Låter spännande som fan. Ser fram emot det.

  8. […] jag skrev i kommentarerna hos Trash is King spenderade jag en del tid på The Internet Archive innan jag åkte utomlands med att en gång för […]

  9. […] var ett bra tag sedan jag fick tipset om den här filmen över hos Trash is king men nu har jag äntligen sett den. Tre lärare på väg till en baseballmatch tvingas till ett […]

Kommentera

