Mutant (1984)

mars 30, 2011

Jag hade väl inte riktigt kallat monsterna i den här filmen för mutanter. Titeln känns mer som ett försök att göra den mer intressant än vad den egentligen är. Nej, Mutant (inte att blanda ihop med Corman-produkten från 1982) är en gammal hederlig zombiefilm. Va, ännu en jävla zombiefilm? tänker kanske någon. Det blir den sista på ett tag. Jag lovar. Men hur många zombiefilmer har infekterade som kan smälta människor med händerna? De kanske är mutanter ändå? Den här filmen är även känd som Night Shadows (kanske en mer passande titel) och skulle ursprungligen regisseras av The House on Sorority Rows Mark Rosman. Han blev snart ersatt av b-films skådespelaren turned director John ‘Bud’ Cardos (som bla varit med i Al Adamsons Satan`s Sadists). I samma vända tvingades manusförfattarna att skriva om stora delar av handlingen och deras ursprungliga mutanter förvandlades allt mer till zombies. Sedan ändrades filmens titel till Mutant för att profitera på framgångarna med Alien. Rollistan fylldes även av tidstypiska b-kändisar (Wings Hauser, Lee Montgomery, Bo Hopkins) och fula specialeffekter. Jag låter positiv eller hur?

Josh (Hauser) och Mike (Montgomery) är två bröder från storstan som åker iväg för att tillbringa lite kvalitetstid ihop i den amerikanska södern. Snart hamnar de på kant med några rednecks som prejar av deras bil från vägen och bröderna tvingas att ta sig till fots till närmsta stad. De har knappt anlänt förrän de hittar ett lik. Mike kallar dit sheriffen (Hopkins), men då är liket ersatt av en liten gul pöl. I och med att Josh och Mike bråkat med traktens lokala busar så uppmanar sheriffen bröderna att lämna staden i gryningen. Han fixar rum åt dom hos en äldre tant. Under natten försvinner dock lillebrorsan Mike. Josh tvingas stanna kvar för att leta efter honom och träffar snart attraktiva Holly (Jody Medford från Chained Heat). Hon berättar för honom att folk i staden uppvisat symptom på något typ av virus. Sedan verkar de försvinna. Samtidigt tar sheriffen med sig prover på den gula sörjan till sin gamla flamma, Dr. Myra Tate (Jennifer Warren), som försöker analysera vad det är för någonting. Spåren leder snart till ett företag som dumpar kemikalier i trakten. Avfallet gör folk sjuka vilket medför att de förvandlas till zombies som utsöndrar en frätande vätska från händerna! I filmens final översvämmas staden av de muterande levande döda och Josh och Holly måste barrikadera sig i ett hus (endast beväpnade med molotovcocktails) för att överleva…

Visst låter det jävligt klassiskt? Att zombierna utsöndrar en frätande vätska från händerna finns bara med i handlingen för att fräta bort lik så att ingen av huvudkaraktärerna misstänker något förrän vi kommer till finalen (alltså de är till för att fräta bort plotholes!). Utöver detta faktum så görs det ingenting annat med denna superförmåga för att berika historien. Filmen är förvånansvärt fattig på gore och det förekommer i princip inga specialeffekter alls förrän slutstriden. Manusförfattarna har hävdat att anledningen till detta är att filmen inte skulle handla om splatter utan istället fokusera på stämning. Det tror jag inte det minsta på. Uppenbarligen satte budgeten rejäla fälleben i vägen för ”visionen”. Att Mutant led av pengabrist är genomgående. Visst händer det att man ser en och annan boom mic i lågbudgetskräckfilm, men att delar av kameraställningen som monterats på en bil under en körscen syns var något helt nytt för mig. Dock så har filmen en ganska märklig (och förvånande) styrka. Jag hade absolut ingen aning vilka av huvudpersonerna som skulle dö och vilka som skulle överleva. Att filmen inte tänker spela efter Hollywoods dramaturgiska regler etableras ganska tidigt genom att Josh hittar en död liten flicka. Jag var faktiskt genuint förvånad över att vissa av huvudkaraktärerna (som jag var helt övertygad skulle överleva) dog, nästan lite i förbifarten. Tyvärr så kan denna smått intressanta aspekt inte kompensera för all övrig inkompetens…

Mutant är en ganska märklig film. Det är en zombiefilm utan gore vilket omöjligt kan fungera. Det blir helt enkelt tråkigt. Att den sedan lyckas förvåna genom att döda av karaktärer som den framställt som huvudpersoner gör den bara ännu märkligare…

Väldigt tidstypisk 80-tals trailer…

6 svar to “Mutant (1984)”

  1. filmitch said

    En njutning att läsa. troligtvis är din text både bättre och mer underhållande än filmen. tråkig skräckfilm det skippar jag.

  2. Tack. Denna kan du verkligen hoppa över med gott samvete, filmitch.

  3. Som vanligt blir jag nyfiken, men det är nog föga troligt att jag kommer anstränga mig för att se den. Däremot känner jag att jag är på väg in i en B-filmsskräckperiod igen (det händer med ganska jämna mellanrum) så jag ska nog försöka få tag i några av de tidigare filmerna du skrivit om.

  4. Sofia said

    Haha, hysteriskt underhållande som vanligt. Av någon anledning känns vinkeln med äckliga egenskaper som egentligen inte fyller någon särskild funktion mer som 50-tal men det beror sannolikt mer på de filmer jag har sett hittills.

  5. Farbror Punk said

    Antagligen är det för att jag läste ett reportage om filmen i den första Fangoria jag köpte, 1984, som jag är rätt svag för den här lite som du skriver märkliga zombiefilmen. Jag tror inte den är var mans kopp med té, man ska nog vara rätt förtjust i skräpfilm om man ska uppskatta filmens hrm, nåja, storhet. Din analys räcker säkert å de flesta ;O)

  6. Blue Rose Case: Kul att du är tillbaka i träsket!

    Sofia: Visst känns det 50-tal (a la The Hideous Sun Demon eller något sådant). Men helt jävla meningslöst. 🙂

    Farbror Punk: Jag förstår verkligen att den här filmen har sin publik. Som jag skriver ovan så har den kvalitéer. Men varför i helvete hade de inte något gore i filmen? Det är helt oförståeligt…

Kommentera

