Några ord om en klassiker…

mars 25, 2011

För inte så länge sedan gjorde jag en topplista med bra, lite mer udda zombierullar. Detta innebar tyvärr att jag gravt diskriminerade en av mina favoritfilmer genom tiderna; George Romeros Dawn of the Dead. Jag är även ett stort fan av Day of the Dead (Night of the Living Dead är mest intressant eftersom den startade genren), men Romeros andra zombiefilm har en extra stor plats i mitt hjärta. Den känns episk på ett sätt som de andra filmerna inte riktigt når upp till. Den har imponerande specialeffekter av Tom Savini. Den är en perfekt allegori över konsumtionssamhället och även en fascinerande vision om kapitalismens och varuekonomis sammanbrott. Den är både tragisk och jävligt spännande. Men allt det här vet ni redan. 😉

8 svar to “Några ord om en klassiker…”

  1. Sofia said

    Haha, törs man säga att jag gillade Snyders version bättre? 😉

  2. Episkt var ett bra ord att beskriva nämnda film med. Efter att jag såg om samtliga Romero-filmer nyligen har jag börjat vackla mellan Dawn och Day som bäst genomförda film. Night är dock fortfarande den bästa av dom enligt mig. Och så måste jag ju såklart gå tvärtemot Sofia och säga att jag inte alls var förtjust i Snyders version nu när jag såg om den. ;D

  3. Sofia: Du måste skoja med mig! Snyder har ju tagit bort SAMTLIGA politiska och samhällskritiska aspekter ur filmen. Jävligt fegt. Jag gillar dock ändå hans Dawn of the Dead, fast tycker inte den går att jämföra med Romeros.

    Blue Rose Case: Där tycker vi väldigt olika! 🙂

    Jag anser att den första är sämst av de ursprungliga tre. Det är inte Romeros fel. Hela belägringssituationen (där en i gruppen är infekterad) har kopierats så många gånger att Night of the Living Dead numera känns ganska förutsägbar. Jag tycker också det verkar som om filmens låga budget satte käppar i hjulet för Romeros vision (i fråga om specialeffekter tex). Missförstå mig inte nu. Jag älskar Night of the Living Dead och det är en jävligt bra film. Det är bara den av de tre som jag gillar minst.

  4. filmitch said

    I detta fallet håller även jag med sofia. Snyders film är så otroligt bra, de första tio minuterna är fantastiska! Men ser man på filmerna ur politisk/samhällskritisk synpunkt så drar Snyder det kortaste strået. Men som skräckfilm är Snyders film avsevärt bättre. Tycker nog att Night är Romeros bästa även här beror det på att det är den mest spännande.

  5. Sofia said

    Filmitch slår huvudet på den berömda spiken. Jag gillar inte Snyders film för eventuell samhällskritik utan för att den är så jäkla snygg och riktigt spännande på sina ställen. Det slår politiska spetsfundigheter varje gång! Japp, så ytlig är jag 😉

  6. Jag tycker också att Snyders film är bra. Och visst är den jävligt spännande. Men Romeros film fungerar på så många fler plan (där samhällskritiken bara är ett lager). Därför tycker jag att det är en bättre film.

  7. Sofia said

    Agree to disagree?

Kommentera

