Djävulens fotspår av Allie, Lee, Horton och Stewart

mars 23, 2011

Och nu var det återigen dags för lite skräckserier! Det lilla svenska seriebolaget Denzin Comics gav 2006 ut den här miniserien ursprungligen publicerad som fyra delar av Dark Horse Comics. Jag är lite osäker på om Denzin lyckats ge ut något mer, men det är hur som helst ett ganska intressant val för ett förstasläpp. Djävulens fotspår innehåller inte bara miniserien utan även en prolog (släppt i Dark Horse-analogin Reveal), ett galleri med arbetsskisser och (fejkade?) faktautdrag ur böcker om demonologi som beskriver legenderna bakom de demoner som förekommer i serien. Det är en ganska komplett liten bok alltså. Scott Allie har författat den och han har tidigare gjort mängder med jobb åt Dark Horse (bla några HP Lovecraft-historier och bidragit till deras Star Wars-serie). Illustratörerna har tidigare tecknat serieversionen av Buffy the Vampire Slayer. Skaparna är alltså inte främmande för skräckgenren och just Lovecrafts arv vilar tungt över Djävulens fotspår. Både Clive Barker och Alan Moore talar sig varma för serien på omslaget. Men är den verkligen något att ha?

Lite lagom lovecraftianskt så utspelar sig Djävulens fotspår i Ipswich, Massachusetts. Huvudpersonen är en ung man vid namn Brandon Waite. Den senaste tiden så har hans familj drabbats av märkliga sjukdomar och incidenter. Brandon blöder näsblod konstant. Hans flickvän Sarah är sjuk hela tiden. Och Brandons storebror Dexter skulle precis få sitt första barn när hans fru upptäcker att bebisen försvunnit från hennes mage! Familjen får dock ingen hjälp och ingen förståelse från folk runt omkring. Brandons och Dexters far föll nämligen på med svartkonst och resten av stadens befolkning hatar dom för det. Fadern invigde Brandon i magins värld och lärde upp honom i det ockulta fram tills sin död för två år sedan. Men ju äldre Brandon blev desto mer förstod han att hans far gjorde detta endast för att kunna experimentera på sin egen son. Den unge mannen misstänker hur som helst att det är mörka krafter som förbannat familjen. Han använder nu (motvilligt) sina omfattande kunskaper i det ockulta för att efterforska vad det kan vara som drabbat dom. Det visar sig snart att Brandons far ingick i ett kontrakt med mörka krafter. Spåren pekar mot en huvudlös demon som kalls Erissa Jonna…

Vi kan direkt konstatera att Djävulens fotspår är en ganska typisk historia för den ockulta genren. Vi snackar alltså om förbannelser inom släkten, återuppståndelse från det döda, ritualer och uråldriga demoner. Historien saknar originaliteten från tex Hellblazer eller Preacher. Detta betyder dock inte att den är dålig, kanske bara lite förutsägbar. Vad som däremot höjer historien avsevärt är utdragen om demonologi. Legenderna om Erissa Jonna och Idpa (den andra demonen i historien) ger faktiskt jävligt mycket kött på benen åt ploten och sände kalla kårar längst med min ryggrad. Dock borde Denzin lagt dessa texter först i boken (istället för efter miniserien) eftersom de då hade bidragit till historien på ett helt annat sätt. Något som dock är positivt är att det svenska förlaget tryckt serien i svart vitt. Jag har sett den färglagda amerikanska tryckningen och måste erkänna att historien gör sig bättre utan färg. Den blir helt enkelt läbbigare. Denzin borde dock ha sett över sin översättning en extra gång eftersom den inte alltid känns helt klockren.

Djävulens fotspår är kanske inte världens mest spännande historia, men den fungerar för stunden. När jag läst klart den kände jag mig dock ganska mätt på Brandon Waite och var inte speciellt nyfiken på vad som hände med honom sedan. Är du extremt törstande efter ockulta skräckserier (och kan din Hellblazer utantill) så kan den vara värd att plocka upp…

7 svar to “Djävulens fotspår av Allie, Lee, Horton och Stewart”

  1. filmitch said

    Skräckserier har av någon anledning svårt att bli riktigt rysliga. Däremot gillar jag genren. har läst ovanstående men minns bara att jag läst den så den var nog underhållande men gav nog inga större avrtyck.
    Richard Corben gav för nga år sedan ut miniserier baserade på Poes berättelser, de var bra och kan rekommenderas.

  2. filmitch: Bra tips. Ska jag absolut kolla upp.

    Vet inte om jag håller med om att serier har svårt att skrämma. Har du läst Jenifer som Argentos första Masters of Horror-avsnitt bygger på? Den publicerades i Magnum någon gång i början av 90-talet och skrämde skiten ur mig. Läste om den precis och den är fortfarande lika jävla läbbig. Uttrycksfullt tecknad, makaber och med en riktigt bra liten historia. Visst sabbas den lite om du sett filmen, men jag hoppas att du inte har det (den är skit)…

    Här finns den:
    http://david-z.blogspot.com/2006/11/jenifer-by-jones-and-wrightson-just-say.html?zx=be4a1406671919e1

  3. filmitch said

    Jo filmen har jag sett betar av just masters of horror på min blogg i alla fall de avsnitt som jag tycker är sevärda, jenifer hör till dessa så jag misstänker att du anser att helt andra avsnitt är att rekommendera.
    Serien har jag inte läst men får lov att kolla upp då det skulle vara roligt att göra en jämförelse. Hellraiser serierna kan faktiskt vara aningen obehagliga när jag tänker efter. Så visst finns det en del serier som kan skrämmans men de är inte så många…

  4. filmitch said

    Har prcis läst jenifer. Wrightson vilken mästare! Jag fann berättelsen bra men ser faktiskt inte vad det är som gör filmen så dålig, visst har de ändrat lite men dålig ved jag inte om Argentos film är, obehaglig däremot.

  5. filmitch said

    tack för länken förresten 🙂

  6. För mig dominerar serien (kanske för att jag gick på högstadiet när jag läste den för första gången). Problemet med filmen är att Argento och Steven Weber försöker smycka ut den för mycket. Men det är egentligen inte min poäng. Jenifer är en helt fantastisk (och obehaglig) liten serie. Varför göra en ful och halvtattig tv-film av den?

    Hur som helst så kan vi väl vara överens om att serier kan vara jävligt läbbiga? 😉

  7. filmitch said

    Det kan vi definitivt vara överrens om 🙂

Kommentera

