Music for the Masses: Sanguinaire France…del 2

februari 25, 2011

Jean Rollin (1938-2010 RIP) var lite av ett franskat original. Sedan slutet av 70-talet regisserade han märkliga vampyrfilmer i gränslandet mellan hemmavideo, snusk och konst. Rollin varvade detta med att göra regelrätt porrfilm. The Grapes of Death är en av de filmer han gjorde som skiljer sig lite från mallen. Det är en zombiefilm. Musiken skrevs av Philippe Sissman som aldrig hade gjort något filmsoundtrack tidigare (eller efter för den delen). Rollin jobbade med flera olika ”kompositörer” under produktionerna med sina skumma lågbudgetfilmer, men för mig är Sissmans soundtrack lite extra minnesvärt. Inte för att det är bra. Det låter som om ditt småsyskon har fått tag på en Casio-synt. Men det är just det som är grejen. Musiken passar The Grapes of Death helt galet bra; barnslig, naiv och hur jävla märklig som helst. Precis som Rollins filmer i allmänhet alltså…

3 svar to “Music for the Masses: Sanguinaire France…del 2”

  1. Sofia said

    Har filmen någon som helst koppling till Steinbeck eller är det bara titeln som man snott?

  2. Jag väntar på att Rollin-boxen ska gå ner i pris, därefter planerar jag faktiskt att bekanta mig med hans verk.

  3. Sofia: Ingen koppling, Rollin ville bara verka smart. 😉

    Blue Rose Case: Rollin är lite acquired taste. Jag hade nog rekommenderat dig att se någon av hans vampyrfilmer (Fascination kanske) innan du köper boxen. Då tror jag du får en ganska bra bild av hans filmskapande.

Kommentera

