Jane Jensen är kultur!

februari 19, 2011

Jag har ofta tänkt att jag borde skriva mer om tv/datorspel här på bloggen. Anledningen till detta är att jag stör mig jävligt mycket på alla åsikter om att tv-spel inte är kultur (som uttrycks i tid och otid). Samma människor säger även ofta att exploitationfilm inte är kultur och där finns det alltså en gemensam nämnare. Det är jävla snobberi som inte har något med verkligheten att göra. Guillermo del Toro tycker å andra sidan att tv-spel är framtidens berättarmedium och han håller nu på att utveckla ett sådant själv (kallat Insane). Om jag hade skrivit om interaktiv populärkultur så hade jag självklart inte fokuserat på Super Mario Bros. Det finns mycket mer, eller mindre, bortglömda spel som hade passat den här bloggen som handen i handsken.

En spelskapare som jag absolut skulle ha nämnt är Jane Jensen. Hon jobbade på Sierra (numera i konkurs) och bidrog till flera av deras främsta spelserier (framförallt Kings Quest). Om ni inte vet vilka Sierra var så kan jag berätta att de var störst (tillsammans med Lucasarts) på äventyrsspel i början av 90-talet. Vi snackar om PC-spel som är jävligt manustunga och där man styr huvudpersonen genom att klicka sig fram i miljöer med musen. Överallt hittar man föremål och du kan bara ta dig vidare genom att kombinera föremål med miljöerna (eller varandra) i mer eller mindre logiska pussel. Jensen gjorde ett starkt avtryck på genren genom sin serie om Gabriel Knight. Han drev ett antikvariat i New Orleans och blev inkastad i flera ockulta mysterier. Tre spel blev det; Gabriel Knight: Sins of the Fathers, The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery och Gabriel Knight 3: Blood of the Sacred, Blood of the Damned. Jag har bara spelat de första två (och endast klarat det andra), men jag kan berätta för er att det är galet välskrivna och sjukt spännande ockulta thrillers lätt värdiga att mätas med Ninth Gate eller Arturo Pérez-Revertes Dumasklubben.

Nu kommer jag fram till den egentliga anledningen till varför jag valde att skriva om detta. Efter sju år så är nämligen Jensen slutligen klar med sitt nya spel. Det är återigen en ockult thriller, denna gång kallad Gray Matter. Spelet handlar om Samantha, en gatumagiker, som flyttar till Oxford och kommer i kontakt med en neurolog vid namn David. Han forskar i det paranormala och introducerar Sam för Daedalus-klubben; en hemlig sammanslutning av illusionister fast beslutna om att bevara kårens hemligheter. Detta leder in Sam på kollisionskurs med övernaturliga krafter. Spelet har fått halvljumna recensioner. Jensens manus hyllas, men spelmekaniken och grafiken kritiseras. Den gamla skolans äventyrsspel passar helt enkelt inte in i tider av Modern Warfare och mördade talibaner. Själv hade jag kunnat döda för att få spela Gray Matter och det kanske jag måste göra eftersom jag inte äger en PC som klarar av att köra det (och därför spelar på PS3; en konsol Gray Matter INTE kommer till)… 😉

4 svar to “Jane Jensen är kultur!”

  1. Plox said

    Känns ju dömt att misslyckas att bara släppa spelet till PC, känns lite 1995. Tråkigt, för spelet verkar festligt.

  2. Det kommer till Xbox 360 också, men inte till PS3. Surt som fan.

  3. Plox said

    Åh, gött! Jag har bytt upp mig till Xbox 360 – win! 😉

  4. […] Jane Jensen skrev några av det tidiga 90-talets bästa datorspel. Hon är framför allt intressant för fans av skräck. Hennes Gabriel Knight: Sins of the Fathers är en perfekt ockult thriller. Djupt manus, fantastiska karaktärer och (kanske framförallt) helt jävla otrolig musik. Och nej; jag har inte klarat spelet än (är på dag 3 för tillfället)… […]

Kommentera

