Fruarna i Stepford av Ira Levin

februari 13, 2011

Som läsare av bloggen säkert känner till så började jag plugga på universitetet i höstas. Det innebär att jag har jävligt lite tid att läsa annat än kurslitteratur. Därför har mina bokrecensioner blivit lite lidande här på bloggen. Men trots detta har jag lyckats ta mig igenom en roman (som i och för sig inte är så tjock). Jag plockade upp den här boken på en loppmarknad ute på Österlen för ett tag sedan och blev ganska peppad när jag hittade den. Boken är Fruarna i Stepford. Den är skriven av Ira Levin (1929-2007) som är absolut mest känd som författaren bakom Rosemarys Baby. Han har även skrivit The Boys from Brazil och Sliver (som också filmats) plus en hel del pjäser. Jag har inte läst någon av hans andra böcker, men gick igång lite på Fruarna i Stepford eftersom folk brukar hävda att det är en ganska bra skräckroman. Boken har (som ni säkert känner till) filmatiserats två gånger; en gång 1975 och igen 2004. Jag har faktiskt lyckats undvika båda filmerna så jag hade inga förutfattade meningar om boken innan jag började läsa den. Det enda jag visste var att den typ handlade om hemmafruar i suburbia som ersätts med robotar. Eller nåt…

Joanna är en ung fotograf som flyttar med sin man Walter och deras två barn till det perfekta medelklassområdet Stepford. De har knappt fått in flyttkartongerna förrän nyfikna hemmafruar kommer och ringer på. Joanna och Walter stör sig på dom eftersom de är ett modernt och jämställt par som delar på hushållssysslor. Övriga kvinnor i kvarteret lägger all sin tid på att pedantiskt hålla hemmen fläckfria. Joanna träffar snart Bobbie som också flyttat till Stepford med sin man och stör sig på idealen. Hon är impulsiv och rapp i käften. Samtidigt blir Walter inbjuden till områdets herrklubb. Joanna hatar konceptet, men Walter går dit för att kolla läget och säger att om han inte får någon behållning av det så kan de i alla fall skratta sedan åt frimurarnas bravader. Samtidigt börjar Bobbie bli mer och mer paranoid. Hon börjar misstänka att kvinnorna i Stepford drogas genom vattnet för att bli lydiga hustrur. Joanna tycker självklart att det låter helt absurt. Men så en dag slutar Bobbie att ringa henne. När Joanna träffar sin vän så är hon helt förändrad och lägger ner all sin tid på hemarbete. Samtidigt så börjar Walter att besöka klubben allt oftare. Joanna börjar nu misstänka att herrklubben har något att göra med kvinnornas förändrade beteende…

Fruarna i Stepford är ganska klassisk kritik riktad mot medelklassens suburbia; hur folk tvingas in i dess inskränkta mallar och dess patriarkala strukturer. Detta känns inte speciellt fräscht och har gjorts många gånger förr (Revolutionary Road, någon?) Som skräckhistoria så är boken ganska ambivalent. Allt skildras ur Joannas perspektiv och historien lämnar det ganska öppet om allting är en konsekvens av sinnessjukdom eller om det verkligen finns en konspiration. Även slutet är ganska tillfredsställande (fast lite abrupt) eftersom det inte ger några enkla förklaringar. Som läsare har man svårt att tro på den väldigt fantastiska konspirationsteorin, men samtidigt så händer vissa saker som är svåra att förklara endast med att Joanna håller på att bli knäpp. Det är en helt okej realiserad paranoia-thriller som delar ganska mycket med Rosemarys Baby (filmen i alla fall). Dock så blir boken aldrig riktigt spännande utan lunkar mest på i en stilla takt. Som karaktärsskildring är den också i tunnaste laget. Joanna är lite av en schablon; en ung, medveten och handlingskraftig kvinna. Jag fattar att Levins syfte inte var att göra några psykologiska djupdykningar utan att skriva spänningslitteratur. Lite mer kött på benen hade jag dock förväntat mig, eftersom Joannas eventuella psykiska ohälsa får stor plats i handlingen.

Fruarna i Stepford är helt okej spänningslitteratur med drag av skräckroman. Visst är historien och karaktärsskildringarna ganska tunna, men det tar inte bort det faktum att boken är ganska kul. Ett varningens finger måste dock resas för den utgåva jag läste (Wahlström & Widstrands från 1973). Översättningen är helt fruktansvärd! Man märker att det är en jävla budgetutgåva som inte korrekturlästs ordentligt. Undvik den.

11 svar to “Fruarna i Stepford av Ira Levin”

  1. filmitch said

    Har läst en del av den gode Ira dock inte denna roman, har f.ö inte sett filmerna heller. Boys from Brazil är bra om man gillar gamla nazister som kospirerar annars är det nog Rosemarys Baby som gäller.

  2. Tack för tipsen, filmitch! Det blir nog att läsa dom med någon gång.

  3. norwood said

    Nja, bästa boken enligt min mening är förstås ”Bädda för död” (A kiss before dying). Den finns ju även som film. Men får man tag på den i svensk översättning får man vara lite försiktig. I en del upplagor avslöjas hela intrigen på baksidestexten!!! något som på sin tid väckte stor upprördhet och det kan man ju förstå.
    Som vanligt, tack för ”påminnelse”. Nu blir det till att kolla ”A kiss…” igen. Rosemarys baby får stå över ett tag, har sett så många gånger. The Stepford Wives var ett tag sen också, så varför inte?

  4. Ännu fler bra tips! Är ”A kiss before dying” en skräckroman, eller?

  5. filmitch said

    Kiss… är en thriller filmen var ok vill jag minnas. Boken var bättre.

  6. Läste en massa romaner av Levin när jag gick i gymnasiet, inklusive denna. Minns att även jag tyckte boken var rätt beskedlig och bara lunkade på. Har endast sett Frank Oz filmatisering från 2004 som skiljde sig en hel del från boken.

  7. Sofia said

    Jag gillar den här boken skarpt, men som skräckberättelse är Rosemary’s Baby klart bättre. Levin är riktigt bra på att få till en historia som man fastnar, även om den bara ”lunkar på”. Detsamma tycker jag gäller Brasilien-pojkarna.

    OBS! SPOILER! Ingen av filmatiseringarna är några större höjdare tyckte jag, de får liksom inte till det här totalt deprimerande utsikten att (om man nu inte tänker sig att allt händer i Joannas huvud) män hellre vill ha lydiga robotar som sköter markservicen…

  8. Blue Rose Case: Håller helt med dig om boken, men jag hade trots detta ganska kul som sagt.

    Sofia: Jag trodde nog att Fruarna i Stepford skulle vara mer skräckberättelse än vad den faktiskt var.

    OBS! FORTFARANDE SPOILER! Som jag skrev ovan så tyckte jag att herrklubbens konspiration var så fantastiskt långsökt att jag kände mig tvungen att övertala mig själv att hon var knäpp. Om konspirationen är sann så beskriver Levin inte ens hur de gör själva bytet eller egentligen VARFÖR. Om man inte förutsätter att det endast är ett patriarkalt beteende; alltså att de vill ha lydiga slavar för att utföra det reproduktiva hemarbetet och att deras makt är hotad av fruarnas viljor. Skulle de verkligen gå igenom så mycket besvär bara för DET? (varför inte anställa mexikanska svartjobbare som alla andra i USA:s högre klasser?) Om han åtminstone hade anspelat på ett motiv (och hur det gjordes praktiskt) så hade jag nog haft lättare att köpa skräckelementen.

    Jag blev lite nyfiken på att se en filmatisering av boken (den från 70-talet eftersom jag är av den fördomsfulla åsikten att film från detta årtiondet är bättre än dagens). Kan tänka mig att de har svårt att få till den aspekten som du nämner Sofia, men jag är mest nyfiken på hur de presenterar historien som helhet.

  9. norwood said

    Ända sedan jag såg 75an av TheSW har jag från första filmrutan varit övertygad om att Joanna verkligen var knäpp. Hon framstår direkt som nervig och hennes man är ju märkbart irriterad på henne. En nyckelscen är väl den när dom väntar på honom och en man på andra sidan gatan kommer bärande på en skyltdocka…Sånt tas inte med utan orsak.

  10. Intressant…

    I boken framställs hon inte alls på ett nervigt sätt. I alla fall inte i början.

Kommentera

