Top 5: Bästa Wes Craven-filmer

februari 11, 2011

Folk vill gärna tillskriva Wes Craven en status som en av USA:s stora skräckmästare. Jag håller inte med. Jag tycker ofta att hans idéer är bättre än hans utförande när han väl ska realisera dom till filmer. Därför blir det en riktig utmaning att nu försöka vaska fram hans fem bästa filmer. Det finns ingen inbördes ordning.

Deadly Blessing (1981)

En ung Sharon Stone och en hel del kreativ imput gör denna film (trots enorma brister) ganska underhållande. Att den utspelar sig i en Amish-liknande sekt gör bara allt roligare.

The Last House on the Left (1972)

Det går inte att göra en lista över Cravens bästa filmer utan att ha med denna rape and revange-klassiker. Om man bortser från kling och klang-snutarna och det något överkonstruerade slutet, så är det faktiskt fortfarande en jävligt stark film.

The Serpent and the Rainbow (1988)

Antagligen min personliga favorit av alla Cravens filmer. Det är Haiti och det är voodoo och framförallt är det väldigt många minnesvärda scener. När det brinnande skeppet anländer i drömmen så är det bara toppen på isberget (en mycket bra jumpscare!)

New Nightmare (1994)

Kanske lite förvånande, men jag tycker att detta är Cravens bäst utförda Freddy Krueger-film. Visst la A Nightmare on Elm Street grunden, men den hade också galet många brister. Plus att den här filmens koncept kändes jävligt fräscht när den kom…

Deadly Friend (1986)

Lite väl mycket ”deadly” i Cravens titlar kanske, men jag kommer alltid ge den här filmen cred. Jag vet att den inte är bra, men den skrämde skiten ur mig när jag var liten. Ville aldrig ha några robotleksaker efter att jag sett den!

———————————————————————

Bubblare:

Summer of Fear (1978)

Denna tv-film är även känd som Stranger in Our House. Visst har den också brister (börjar fan bli trött på att säga det nu), men den är även ännu ett bevis på den höga kvalitén som amerikansk tv-skräck höll under 70-talet. Plus att jag är lite svag för Linda Blair…

8 svar to “Top 5: Bästa Wes Craven-filmer”

  1. Kunde inte ha sagt det bättre själv angående Craven som regissör! Håller helt med. Jag tror min favoritfilm av nämnda regissör är ”The Hills Have Eyes”. Tycker han lyckas få till en riktigt bra stämning i den. Jag gillade första ”Scream” också men det är ju evigheter sen jag såg den.

  2. filmitch said

    Rolig lista och kan nog hålla med om Craven han är ganska stabil men det är ganska långt mellan wow-filmerna. Carpenter, om man nu ska göra en jämförelse, är mer som hela havet stormar. Skitfilmer kan följas av fantastiska filmer man vet aldrig riktigt vad resultatet blir.

  3. Blue Rose Case: Sorry, jag klarar inte av The Hills Have Eyes. Tycker den är ett perfekt exempel på när Cravens idé är så galet mycket bättre än filmen han gjorde som byggde på den. Tycker faktiskt att Ajas remake är helt överlägsen…

    Scream är jag inte heller jätteförtjust i. Visst är det en helt ok film, men jag stör mig jävligt mycket på hela den ironiska slashervågen från 90-talet. Tycker filmerna ofta hade jävligt svårt att få till en bra balans mellan meta och skräck. Men visst är Scream (1) den bästa av dom.

    Filmitch: Jag håller helt med dig! Tycker att Carpenters toppar är GALET MYCKET HÖGRE än Cravens.

  4. Sofia said

    Kan hålla med om att Carpenter när han får till det är bättre än Craven när han får till det. Frågan är dock om inte Craven har lyckats förekomma de flesta vad gäller teman och stämningar (LHotL, THHE, ANoES och Scream) och det är därför han lyckats behålla sin status även om filmerna i sig kanske inte är några direkta höjdare när man ser dem i backspegeln? Kul lista!

  5. Det köper jag. Cravens absolut största styrka är hans originella idéer. Jag önskar dock ofta att han hade lämnat över dom till en annan regissör.

    Det finns en sak jag stör mig galet mycket på i många av Cravens-filmer: Varför i helvete ska huvudpersonen/personerna bygga Macgyver-liknande fällor? Detta händer i LHotL, THHE och ANoES (som jag kommer på på rak hand, men det förekommer säkert i fler). Grymt töntigt.

  6. Sofia said

    Tyvärr samma fällebyggande i Red Eye också… Tycks vara en Craven-hangup

    http://bilderord.wordpress.com/2011/01/03/red-eye-2005/

  7. Jag har faktiskt bojkottat Red Eye. Läste en intervju med Craven som kom ut precis innan filmen där han sa att han ville gå vidare från skräck (någon som minns Music of the Heart?) och att han nu hade gjort en Hitchcock-thriller. Jag skrattade gott och bestämde mig för att aldrig se den filmen. 🙂

  8. […] har redan varit inne på att jag anser att Wes Craven är överskattad. I samma vända nämnde jag även att The Serpent and […]

Kommentera

