The Asphyx (1973)

februari 7, 2011

Det var inte bara Hammer och Amicus som gjorde gotisk skräck i England på 60- och 70-talet. Självklart medförde dessa två studios succéer en massa avyngling. Tigon gjorde några försök där de mest lyckade blev Piers Haggards grymt underskattade Blood on Satan`s Claw och Michael Reeves klassiker Witchfinder General. Ungefär samtidigt gav sig även Glendale in i leken. Deras första film, Crucible of Terror, blev ingen hit. Den lånade en del från både House of Wax och A Bucket of Blood (dock utan den förras stämning eller den senares humor) och kryddade allt med lite satanism. Med sitt andra försök i skräckgenren beslutade producenterna på Glendale att de behövde en mer originell historia. Som regissör valdes Peter Newbrook. Han filmade Crucible of Terror och hade en jävligt imponerande meritlista som kameraman. Förutom ett långt samarbete med David Lean, så jobbade han både på Lawrence of Arabia och The Bridge on the River Kwai. Newbrook kunde alltså det där med snygga bilder (vilket även Crucible of Terror vittnade om). Dock så blev den här filmen som han regisserade åt Glendale hans första och sista i registolen. Filmens namn är The Asphyx

Lyckades då det orutinerade manuscrewet (bortsett från Brian Comport, som tidigare bla skrivit Mumsy, Nanny, Sonny & Girly, men aldrig något igen efter den här filmen) leverera någon originalitet? Visst. The Asphyx är en ganska fräsch take på ”galna vetenskapsman”-historien. Robert Stephens (från bla Afraid of the Dark och mycket annat) spelar Sir Hugo Cunnigham, en vetenskapsman som i slutet av 1800-talet lyckas uppfinna en väldigt primitiv filmkamera. Under en båttur händer en fruktansvärd olycka och tragiskt nog drunknar Cunninghams blivande fru (Fiona Walker) och hans son (Ralph Arliss). Vetenskapsmannen lyckades dock av en slump filma händelsen. När Cunningham sedan tittar på bilderna ser han att något närmar sig de döende. Kan det vara den dödsande som finns beskriven i grekisk mytologi? Vad händer om Cunningham lyckas fängsla den? Erhåller man då evigt liv? Han upptäcker snart att när människor befinner sig i nära döden-situationer så dyker anden upp. Cunningham börjar nu organisera allt mer våghalsiga experiment i sitt labb för att hitta ett sätt att fängsla anden, bla genom att iscensätta halshuggningar med giljotin. Eftersom människan måste vara i verklig dödsfara för att anden ska visa sig (men såklart inte dö), så går inte dessa experiment alltid så bra. Problem uppstår när Cunnigham försöker ge sin dotter (Jane Lapotaire) evigt liv…

The Asphyx är den klassiska historien om vetenskapsmannen som leker gud och det straff han får betala för det. Filmen är väldigt välgjord, med trovärdiga tidstypiska kostymer och miljöer. Den är också ganska långsam och tar sig själv på allra största allvar. Men just dessa sista aspekter är nog anledningen till att The Asphyx fungerar så fruktansvärt bra. Manuset bygger verkligen upp Sir Cunnighams allt större besatthet på ett välgrundat sätt och de (mestadels) trovärdiga skådespelarna bidrar till att göra denna bisarra historia ganska trovärdig och logisk. Vi förstår verkligen det revolutionerande i hans upptäckt. Vem fan vill inte ha evigt liv? Samtidigt lider man med hans misslyckanden och är övertygad att om han bara prövar en gång till (precis som Cunningham själv tror) så kommer han att lyckas. Själva anden ser lite billig ut, men dess design (och framför allt skrik!) gör den tillräckligt makaber för att det ska funka. Filmen har även ett riktigt tillfredsställande (och jävligt ångestladdat) slut. Som tittare ångrar vi gravt att vi hoppades att Cunningham skulle kunna överkomma döden…

The Asphyx är kvalitativ, makaber och väldigt välgjord gotisk skräck. Den är mycket sparsmakad med sitt våld vilket medför att när det väl kommer träffar det tittaren så mycket hårdare (och The Asphyx räds inte det visuella våldet). Det finns ett mörker och en ångest i den här historien som är jävligt positiv för filmen och lite överraskande. The Asphyx hade lätt kunnat bli en dussinvara, men Newbrooks eleganta utförande och Comports välgrundade manus gör verkligen den här filmen till något speciellt. Sjukt att igen av dom någonsin gjorde en enda film igen…

Trailern fokuserar alldeles för mycket på själva anden och får filmen att se ut som en monsterfilm. Tro inte på den…

Annonser

9 svar to “The Asphyx (1973)”

  1. filmitch said

    Än en film jag inte hört talas om men känner att man borde se. TiK du är en folkbildare av rang 🙂

  2. filmitch: Äh, jag är dålig på att ta smicker men tack. 🙂

    Jag gillar udda film och tycker om att skriva om det jag ser. Så enkelt är det.

  3. Sofia said

    Instämmer med filmicth, den här låter riktigt intressant. De har inte gjort ”anden” med 1800-talsljuseffekter? Det skulle kunna ha varit riktigt coolt.

  4. Sofia: Ingen aning. Vad är ”1800-talsljuseffekter”? 🙂

  5. […] är det skönt med de engelska filmernas långsammare tempo. Nyligen skrev jag om den välgjorda The Asphyx och jag nämnde då att Hammer självklart influerade den brittiska skräckfilmen väldigt mycket. […]

  6. Sofia said

    Sorry, slarvigt språkbruk. Jag tänkte på de Phantasmagoria-visningar som var enormt populära under 1800-talet där man genom en laterna magica projicerade skrämmande uppenbarelser mot olika bakgrunder.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Phantasmagoria

  7. Sofia: Nu är jag med. Jag vet inte, men det är faktiskt mycket möjligt. Anden är en ljusprojektion.

  8. […] till den kultförklarade Sci-Fi-serien Quatermass. Och så samarbetade han med produktionsbolaget Tigon i The Blood on Satan`s Claw (en av mina favoritskräckfilmer från England). Wilkinsons musik är […]

  9. […] of the Devil är en sann exploitationklassiker. Det var en trashig västtysk rip-off på Tigons mer sofistikerade Witchfinder General. Om den brittiska filmen var en skräckfilm om […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: