Piranha: Dante vs Aja

januari 23, 2011

För inte så länge sedan såg jag Alexandre Ajas remake av Piranha. Jag är inte världens största fan av Joe Dantes originalfilm (ingen annan av hans filmer kan riktigt mäta sig med The Howling) och måste därför erkänna att det här är galet mycket mer underhållande! Seriöst. Dante använde stock footage av fiskar och försökte synkronisera detta med blodet på vattenytan. Det blev skit. För mig har Aja gjort den filmen gänget Corman/Dante egentligen ville göra! Piranha (3D) är lika mycket en flört med grindhouse-genrerna som Tarantino och Rodriguez flörtar för något år sedan. Skillnaden är bara att den här filmen gör det rätt! Ingen poststrukturalistisk meta-ironi. Inga ”självmedvetna karaktärer i ett slashersammanhang”. Ingen akademi helt enkelt. Och det är jävligt kul! Visst anstränger sig Aja ibland för mycket. Filmens gore blir fan distanserande! Jag hade hellre sett ny Haute Tension från honom (vilken är en av 2000-talets bästa skräckrullar). Trots detta uppskattar jag ändå hans passion för b-filmen. Piranha är en film gjord rätt. Och jag tror att både Corman och Dante är jävligt stolta…

10 svar to “Piranha: Dante vs Aja”

  1. filmitch said

    Denna gillade jag ochså avsevärt bättre än orginalet. Aja är f.ö en av de intressantare skräckregissörerna på senare tid Haute Tension är en mycket bra film men jag gillar faktiskt mer eller mindre allt han gjort. T.om den utskällda Mirrors.

  2. Plox said

    Såg faktiskt den här som fredagsmatiné, i en mer eller mindre tom salong satt jag och asgarvade. En minnesvärd fredag. 😀

    Värmde förresten upp med originalfilmen + James Camerons 2:a, inte så dumma dem heller.

    Har nog en sweetspot för fisk på film överlag.

  3. Jag tycker Mirrors verkligen är katastrof. The Hills Have Eyes Remaken är däremot helt okej. Problemet är att Aja aldrig kommit i närheten av att göra en så bra film som Haute Tension igen (men det kanske är svårt).

    Jag har fortfarande inte sett Camerons/Assonitis uppföljare! Måste ske snart…

  4. Sofia said

    Jag har inte ens sett originalet, men blev rejält underhållen av den här ändå. Det är något visst med små, ettriga firrar 😉 Hmm, har Aja gjort en Shyamalan — en första (nästan iaf) film som alla andra filmer jämförs med till nackdel?

  5. Hmm. Du är den andra som talar sig varm för rullen – först var Chris i Belgien som är minst lika stor exploitationhund som jag själv – så nu ser det fasen ut som jag kommer se något med copyright från 2000-talet på omslaget. Kors i taket…

  6. Sofia: För mig är det ingen vidare jämförelse eftersom jag HATAR Sjätte sinnet och älskar Haute Tension. 🙂

    För övrigt tycker jag nästan allt Shyamalan har gjort är skit.

    Psykotronisk: Jag är också ganska misstänksamt inställd mot nyare film. Men den här tycker jag verkligen du ska se. Den är faktiskt bättre än originalet…

  7. Plox said

    Sjätte sinnet! Unbreakable! Grymma filmer.
    The Village och The Signs – helt okej.

    Shyanalamadingdong levererade där back in the days. Nu vet jag inte vad han sysslar med längre.

  8. Den enda av hans filmer jag tycker är okej är The Village och sedan så gillar jag scenen där Bruce Willis regnkappa bildar en cape i Unbreakable.

    Annars tycker jag tyvärr hans filmer är skit…

  9. Min personliga åsikt när det gäller Sha-na-na-na-ding-dong är att han är vår generations svar på Orson Welles. Började på topp (Sjätte Sinnet) och jobbade sig sedan benhårt neråt. Ännu en gång är vi oöverrens när det gäller The Village, jag tyckte den var hopplös. Och när det gäller Unbreakable tycker jag att han hade fint tempo som tog sin tid att bygga upp stämningen för att sedan bjuda slut som kände både stressat och krystat.

  10. Fan, vad du ska poängtera när vi är oöverens. Tänk på de gånger vi är överens istället. 😉

    Kul jämförelse med Welles och jag håller helt med dig om Unbreakable. Jag tror just slutet är anledningen till att jag ogillar filmen.

    The Village är den enda av hans filmer jag sett på bio. Och jag tyckte den var jävligt snygg. Plus att jag gillade designen på ”monstret” och twisten. Men resan dit var minst sagt svajig.

Kommentera

