Horror Express (1972)

januari 6, 2011

Det är få skräckfilmer som kan skryta med en så här bra cast; Christopher Lee, Peter Cushing, Telly Savalas plus den italienska exploitationbaben Helga Line. Visst skriker kombinationen Lee och Cushing både Hammer och Amicus, men det är helt okej eftersom det är dessa produktionsbolags filmer som den spanska regissören Eugenio Martín vill hylla. Denna spansk/engelska samproduktion kan mycket väl anses som slutet på den skräckvåg som Hammer startade, trots att de inte alls var involverade i Horror Express. Filmen fångar helt enkelt bolagets sätt att närma sig skräck på ett mycket bra sätt och förstärker detta genom att placera två av deras allra största galjonsfigurer i huvudrollerna. Martín gjorde länge mer eller mindre bra skräck (bla Psykomania), men Horror Express är antagligen hans kronjuvel. Det är en sällsam film som faktiskt lyckas vara brobyggare mellan två generationer. Den första generationen jag syftar på är självklart Hammer-generationen och den andra är den italienska exploitationgenerationen som vill se ALLT (och då menar jag verkligen ALLT) visualiserat. Horror Express lyckas tillfredsställa båda dessa grupper utan att verken vara för lik Hammers filmer eller bli en en manifestation i gore och snusk.

Professor Alexander Saxton (Lee) har gjort utgrävningar i Kina och hittat en märklig förfrusen kropp. Han packar ner den i en låda som han ska transportera med sig på transsibiriska järnvägen för att föra kroppen till London. Redan på tågstationen i Peking går allt åt helvete eftersom en tjuv försöker bryta upp kedjorna och dör när han får se lådans innehåll. Tjuvens ögon är uppspärrade och pupillerna helt vita. Självklart blir polisen intresserad av vad det är som händer och bestämmer sig för att åka med tåget till Moskva. Saxton träffar en brittisk läkare vid namn Wells (Cushing) som delar kupé med den märkliga Natasha (Line). Samtidigt börjar en snygg, ung grevinna (Silvia Tortosa) att flörta med honom. Snart kommer det här gänget att få stora problem eftersom den mumifierade kroppen lyckas fly från sitt fängelse och fortsätter sin mordturné på tåget. Att skjuta ner den verkar inte heller hjälpa eftersom döda människor med vita pupiller fortsätter att dyka upp i kupéerna…

Visst låter det lite banalt? I början så verkar detta vara en typisk monsterfilm från slutet av 50-talet (stämplad med Hammers logga). Men allt förändras jävligt snabbt och fortsätter konstant att förändras tills den här 90 minuters filmen är över. Detta är Horror Express stora styrka; manusets alla vändningar och historiens intensitet. Ena stunden är det en monsterfilm, för att i nästa ögonblick bli en whodunit, för att växla ännu en gång och få en sci-fi bakgrund och för att slutligen landa i en zombiefilm. Det fascinerande är att övergångarna inte känns det minsta krystade och tempot är helt galet högt (utan att det blir förvirrande heller). Men visst är förklaringen till var själva monstret kommer ifrån jävligt corny och visst haltar skådespeleriet ibland ganska rejält. Detta spelar dock ingen roll eftersom Horror Express vinner i det långa loppet på sitt snillrika manus och sitt helt fantastiska utförande. Ingen kan tycka att den här filmen är tråkig! Mycket creed måste ges till Martíns helt fantastiska regi, som både lyckas få den här löjliga historien att bli ganska spännande och engagerande. Det intressanta är att han inte heller använder någon flashig visuell stil, utan endast förlitar sig på klassiskt historieberättande och väl utförda manusvändningar. Därför är Horror Express i slutändan så jävla lyckad. Den tar inte bara det bästa från Hammers rebots av klassiska monsterhistorier, utan även en stor del från American International Pictures skräck/melodram-hybrider och kryddar det med lagom mycket 70-tals modernt gore!

Jag läser ofta att Horror Express är en bortglömd skräckklassiker och jag förstår verkligen varför folk tycker det. Själv hade jag kanske inte kallat den för klassiker, men det är en konstant underhållande film som är utförd på ett ganska imponerande sätt. Den perfekta skräckfilmen att visa för en filmälskare som inte gillar skräckfilm!

Trailern avslöjar den första vändningen i manus, men det är den första bland många…

Även denna film är public domain (förvånansvärt många intressanta skräckfilmer är det) och kan ses här:


17 svar to “Horror Express (1972)”

  1. filmitch said

    Tackar för tipset, har hört talas om filmen men inte sett den. Efter din fina recension blev desto mer aktuell att titta på.

  2. Gör det! Det är absolut en väldigt sevärd liten film…

  3. Läskigt! Gissa vilken film jag kollade igår kväll? Skrev om den i min bloggs begynnelse men satt där och tyckte jag på nytt var tvungen att skriva om den men du hann före.

    Om man jämför med övriga filmer som producerade under samma tid tycker jag minsann den förtjänar att kallas klassiker. Grymt bra skådespel, bra scenografi – även om modelltåget inte håller upprepade tittar – och inte en trist minut från början till slut. En fempoängare om något.

  4. Shit va skumt! Då är vi kvitt 😉

    Visst är den riktigt jävla bra och jag är beredd att backa i min ståndpunkt om den här filmen är en klassiker eller inte. Precis som du säger så spelar Horror Express i en helt annan liga än mycket annat från tidsperioden.

    Men jag har lite svårt för förklaringen var monstret kommer ifrån. Detta är självklart en ren smaksak och inte relaterat till filmens övriga kvalitéer.

    • Jag kan hålla med om att första gången jag såg filmen så var man besviken över monsterförklaringen – om Paul Naschys satansdyrkan blivit bekräftad hade ju smällt högre – men i det långa loppet tycker jag även det håller. Som jag redan sa, jämför med det mesta som producerades vid denna tidpunkt – speciellt i Spanien (även om jag gillar det) – så har man en klassiker! Blev förvänad över att den inte var signerad Hammer för den är väldigt lik deras gamla alster.

  5. Sofia said

    Spännande — tack för tipset. Jag vill minnas (säkert en helt annan film) om en mördare på tåg där man diskuterar teorin att det sista offret ser innan döden inträffar finns registrerat på näthinnan som ett fotografi som man alltså skulle kunna se i ett mikroskop. Ring any bells?

  6. Det är Horror Express! Då har du sett den.

  7. norwood said

    Inte dåligt! Köpte den här från USA för ett antal år sen i NTSC ”format” naturligtvis. Får plocka fram den videon och kolla den idag. Tack för tipset.

  8. Grymt! Jag har själv bara sett den en gång (för några dagar sedan) och är faktiskt redan sugen på att de om den. Men jag har en jävla massa tentaplugg så det får vänta…

  9. norwood said

    Apropå PD. En adress som säkert alla känner till, men kanske nån missat (?) och därför tål att upprepas är ju ”archive.org” Massor med filmer av olika slag, tv-program, spoken words, musik &c. Under ”Horror” finnas just nu 60 filmer, typ Lady Frankenstein, White Zombie, Vampire Bat mm. För den som missat sajten är den kanske värt ett besök?

  10. norwood: Svinbra tips! Själv kollar jag skräckfilmer som är public domain genom:

    http://www.horrortheque.com/

    (inte världens bästa kvalité men man fattar vad man kan söka på enkelt…)

  11. Sofia said

    Där ser man. Kommer dock inte ihåg så mycket mer, mer än att jag tyckte den var väääldigt spännande. Kommentaren innehåller ju i så fall lite av en spoiler så du kan ta bort den om du vill 😉

  12. Sofia: Det är ingen bautaspoiler så den får äran att vara kvar. 🙂

    Psykotronisk: Visst känns den jävligt Hammer? Fast jag tycker faktiskt den är mycket bättre än deras alster (bättre tempo, mer uppfinningsrik, mer originell).

    Är också förtjust i Nascy och spansk skräck från den perioden, men jag gillar Horror Express och Nascy på olika sätt. Ungefär som jag gillar en flottig hamburgare från Sibylla och en gourmémiddag på en schysst restaurang på olika sätt. 🙂

    • Som jag sa, i början trodde jag den var ett Hammer-alster. Scenografin, tempot, stilen – den var snyg som Hammer. Och även om det bär emot av nostalgiska skäl håller jag med om att den brädar mycket av Hammers alster.

      Jag äter inte på gourmet utan håller mig till flott 😉

  13. […] Corpses Lie). Baker gjorde sedan en utflykt till Spanien där hon medverkade i Eugenio Martíns (Horror Express) paella-giallo The Fourth Victim. Baker blev nu en stor stjärna i Italien och hennes status som […]

  14. […] med Eugenio Martin 1972, så gjorde hon den antagligen bästa filmen i sin karriär; Horror Express… Skrivet av trashisking Arkiverad i Vixens ·Etiketter: Amando de Ossorio, crime, […]

Kommentera

