Cyborg 2 (1993)

januari 4, 2011

Den första Cyborg var en lågbudget kampsportsrulle med Jean-Claude Van Damme i huvudrollen som utspelar sig i en post-apokalyptisk framtid. Den är som Van Damme-filmer från 80-talet brukar vara mest och egentligen verken tillräckligt exploativ eller obskyr för att intressera mig. Något helt annat måste sägas om uppföljaren. Det första man kan diskutera är om Cyborg 2 verkligen kan klassificeras som en uppföljare. Det finns en scen i den här filmen där några karaktärer refererar den första filmen i en mening och på en tv-skärm visas lite scener med Van Damme från Cyborg. Utöver detta finns det överhuvudtaget inga kopplingar mellan de båda filmerna. Medan den första filmen red på post-apokalysvågen som startades av Mad Max så är uppföljaren mer influerad av William Gibson, Blade Runner och cyberpunk i största allmänhet. Det verkar alltså inte ens som om filmerna utspelar sig i samma värld! Dock så har Cyborg 2 två aspekter som säljer den; Jack Palance i rollen som en cybernetisk motståndsledare som kämpar mot det onda storföretaget och (kanske främst) en 18-årig Angelina Jolie (i sin första långfilmsroll någonsin)!

Det onda amerikanska företaget Pinwheel vill utplåna sin största japanska konkurrent på den cybernetiska marknaden. Detta ska de göra genom att injicera ett flytande sprängmedel i en av sina kvinnliga cyborgs och sedan detonera henne på det japanska företagets bolagsstämma. För att testa sprängmedlet låter de en cyborg knulla med någon ont anande snubbe för att sedan explodera när hon får orgasm. Denna scen har ingen funktion i handlingen överhuvudtaget (förutom att visa sex då) eftersom cyborgen som ska detonera i Japan helt uppenbarligen inte ska sätta på alla medlemmarna i styrelsen utan utlösas med en fjärrkontroll! Hur som helst väljs Cash (Angelina Jolie) ut för uppdraget. Hon är deras absolut mest avancerade modell och innehar ett fullt mänskligt känsloregister. Problem uppstår dock för Pinwheel eftersom Cashs stridsinstruktur, människan Colson Ricks (Elias Koteas), blir kär i den snygga roboten och hjälper henne fly när han fattar att något lurt är på gång. På vägen assisteras de båda av Mercy (Jack Palance), en man som döljer sig bakom tv-skärmar och har en oplockad gås med Pinwheel. När företaget förstår att deras vandrande bomb smitit kontaktar de den psykotiske prisjägaren Danny Bench (grymt underskattade b-stjärnan Billy Drago) för att leta reda på det omaka kärleksparet. Men den viktigaste frågan kvarstår. Kommer Cash att detonera när hon får orgasm?

Cyborg 2 visar på de märkliga möten som kan uppstå mellan skådespelare i b-filmer; den enas karriär är på väg utför (Palance), medan den andras knappt har börjat (jag tror ni vet vem jag menar). Dessa omges av mängder av b-profiler och eviga birollsinnehavare. Förutom Drago och Koteas så är tex även Karen Sheperd (Terminator Woman), Allen Garfield (Avlyssningen) och den danska c-stjärnan Sven-Ole Thorsen med i Cyborg 2. Men hur fan är då själva filmen, kanske någon undrar? Hör och häpna; den är förvånansvärt bra! Visst finns det vissa pinsamt löjliga scener, men de är ganska få. Och visst är vissa skådespelare urkassa (jag tittar på dig Koteas), men det kompenseras upp av Billy Drago. Samtidigt så har filmen ett bra tempo och både scenografi och specialeffekterna fungerar helt okej (om man lägger på minnet att budgeten i den här filmen inte hade bekostat fröken Jolies skor i The Tourist). Kärlekshistorien är dock underutvecklad och ploten förutsägbar, men Cyborg 2 skryter i alla fall med en ganska bra William Gibson-stämning (i motsats till Johnny Mnemonic). Fast jag är jävligt svag för cyberpunk, så ni får nog ta mina ord med en nypa salt.

Cyborg 2 kan vara min stora guilty pleasure (och det säger en hel del om man reflekterar över den här bloggens innehåll!). Jag tycker det är en charmig och kul b-science fiction som lyckas hålla sig på rätt sida om gränsen ”skrattretande”. Men jag kan inte sticka under stol med att den här filmen är absolut mest känd för en helt annan aspekt. Så jag har en sista fråga till er. Tror ni man får se unga Angelinas tuttar?

Den enda trailer jag hittade är gjord efter att Jolie blev stjärna och därför lite tråkig. Men den fightscen jag tänkte lägga upp (och som var dubbad till tyska) gick inte att inbädda…

3 svar to “Cyborg 2 (1993)”

  1. Sofia said

    Det här låter ju som en riktig höjdare även om det inte är särdeles svårt att toppa Johnny Mnemonic… Jag kan inte påstå att jag har någon särskild relation till Billy Drago men däremot Koteas brukar oftast göra bra insatser. Förken Jolie kan jag ta på köpet. Tack för tipset!

  2. norwood said

    Nej, den här har jag inte sett och kommer (troligtvis) aldrig att se!Orsaken stavas Angelina Jolie! Blir fullkomligt skogstokig när jag ser henne. Usch! Bilden ovan av henne i vitt säjer allt. Fy för Sören (för att ta det milt). Kollade ca 10 min på LC en gång, sen bröt jag ihop. Lite realism vill jag ha, men hon trotsar allt sådant. Hårt efter 10 min? Direktörens dotter?

  3. Sofia: Jag kommer faktiskt inte på så många filmer med schysst cyberpunk-stämning förutom Blade Runner, den här, Inception och till viss del Matrix (trots att det är alldeles för mycket fokus på action i den sistnämnda). Är absolut inget fan av Koteas (speciellt inte i Cyborg 2), men tycker Drago alltid är sevärd även om han spelar över (vilket han gör ofta, men lyckas undvika här gången).

    norwood: Vissa människor har märkliga effekter på en. Själv blir jag tokig när jag ser Reinfeldt på tv. 😉

Kommentera

