Music for the Masses: Rötter

januari 1, 2011

Detta är inte alls i linje med det filmintresse jag presenterat här på bloggen tidigare, men det skiter jag i. Jag är polack och poängen är inte att spela upp två fantastiska polska filmsoundtracks utan bara att presentera två soundtracks som tillhör två av mina favoritfilmer någonsin. Eller i alla fall en…

Rosemary`s Baby

Krzysztof Komeda mötte ett jävligt tragiskt öde spexandes i en nedförsbacke i San Francisco. Vet ni inte vad som hände, då får ni goggla honom eller läsa Polanskis eminenta självbiografi. Denna polska jazzmusiker hängde hur som helst på Polanski fram tills sin död 1969…

Veronikas dubbelliv

Detta är min absoluta favoritfilm genom tiderna. Jag skojar inte. Mina föräldrar är inte intellektuella utan har jobbat med sina händer hela livet. Jag försökte pracka på dom Krzysztof Kieslowskis Trikoloren (Blå, Vit och Röd), vilket gick åt helvete. Problemet var att de filmerna aldrig berörde dom (eller mig) från första början. Däremot så gjorde Veronikas dubbelliv det. Detta är världens bästa film (punkt). Och den har världens absolut bästa soundtrack. Njut av Zbigniew Preisners sinnessjukt vackra musik…

5 svar to “Music for the Masses: Rötter”

  1. Åh, Komeda. Älskar verkligen hans Polanski-musik, speciellt The Fearless Vampire Killers. Gott nytt!

  2. Det soundtracket är också väldigt bra! Men jag har starkast minnen av just Rosemary`s Baby (kanske eftersom det var den första Polanski-film jag såg).

    Gott nytt år på dig med!

    ps. Det här inlägget spontanskrev på fyllan igår och jag är faktiskt inte hundra på om det var i just San Francisco Komeda skadade sig. Men jag pallar inte kolla upp det nu, så ni får rätta mig om jag har fel! 🙂

  3. Sofia said

    Fylleinlägg eller inte, jag har aldrig stött på ett Presinerscore som jag inte gillar. Karln är en geni! Håller helt klart med om att Double Vie… är hans bästa. Komeda håller jag något mer distanserat, men han kanske tar sig?

  4. norwood said

    ”And now to something completely different”: Jävligt läcker vinjett du bytt till! Den behåller du ett bra tag va?

  5. Sofia: Preisner är ett geni och har egentligen aldrig skrivit ett dåligt soundtrack, men i Veronikas Dubbelliv så gifter sig verkligen musiken med bilderna och historien (tom mer än den fantastiska scenen i Den Blå Filmen där nothäftet kastas i sopbilen). Komeda växer verkligen på en, speciellt vaggvisan från Rosemary`s Baby.

    norwood: Tack! Jag behåller den tills jag tröttnar!

Kommentera

