RIP: Satoshi Kon (1963-2010)

november 21, 2010

Jag var tvungen att tillfälligt avbryta min bloggexil när jag fick den här tragiska nyheten. Satoshi Kon dog i cancer i bukspottkörteln den 24 augusti 2010. Jag hade helt missat detta och mannen förtjänar verkligen en hyllning (hur sen den nu än är). Jag tröttnade på anime för ganska länge sedan, men likt alla konstformer så finns det så klart guldklimpar. Kon var en sådan guldklimp. Han har gjort en av de bästa animes jag någonsin sett; Perfect Blue. Utöver detta gjorde han även den helt fantastiska serien Paranoia Agent. Och så gjorde han också Tokyo Godfathers. Har du inte sett hans verk så börja där och fortsätt sedan beta dig igenom hans (sorgligt) korta repertoar.

Kon, du är saknad.

Min recension av Perfect Blue

 

2 svar to “RIP: Satoshi Kon (1963-2010)”

  1. Plox said

    37 bast – tragiskt indeed.

    Bara sett Tokyo Godfathers och den var suverän. Får kolla upp lite annat av honom.

  2. 47, men lika tragiskt för det. Det borde du verkligen göra. En av de mest intressanta animeregissörerna.

Kommentera

