Kick-ass kicks ass!

november 5, 2010

Visst har detta inget att göra med marginaliserad kultur, men jag har ändå tänkt skriva om den här filmen ett bra tag nu. Fan vad jag gillar Kick-ass! Den går den perfekta balansgången mellan svart komedi och blodigt jävla allvar. Trodde från början att det var en superhjälte-parodi och kände mig inte det minsta peppad på att se den. När jag sedan fick reda på att den bygger på en Marvel-serie ökade mitt intresse (jag slutade läsa nya serier typ 97). Fan, vad glad jag är att jag såg den här filmen. Ska jag lyfta fram en enskild aspekt av Kick-ass så är det att den innehåller ett av de bästa ”kvinnoporträtten” någonsin. Anledningen till att jag satte det senaste inom situationstecken är att vi inte pratar om någon kvinna utan om en 13-årig flicka. Chloe Moretz spelar inte bara en av de hårdaste feminina karaktärerna någonsin; hon är även ett barn! Detta gör Hit girl så intressant. Man är peppad på att se en tjej vara så hård, men hon är fan bara en liten flicka vilket medför att hennes våldsamma beteende inte är okej. Genusmätaren och BRIS-mätaren hamnar i konflikt helt enkelt. Exakt sådant gör filmen så grym (och så kul)!

By the way så försvinner jag ett tag nu och när jag kommer tillbaka på söndag så ska jag ha ont i magen över den allsvenska slutstriden. Vi syns alltså igen på måndag.

Kommentera

