Paranormal Entity (2009)

september 27, 2010

Jag måste tacka den gode Brad Jones på The Cinema Snob för detta tips. Det amerikanska straight to dvd-bolaget The Asylum är inte speciellt kända i Sverige, men i USA har de börjat bygga upp en lite trogen fan-skara. Kort och gott så gör bolaget lågbudget knockoffs på framgångsrika biofilmer. Deras repertoar omfattar bland annat; I am Omega (där de rippar en viss Will Smith-rulle), Transmorphers (gissa vilken film de ger sig på där?) och Titanic 2 (denna talar helt för sig själv!). The Asylum fyller ofta sina rullar med tuttar och tattigt våld. De är lite som ett Troma för 2000-talet (fast utan allt överdrivet splatter). Filmerna skäms inte för sin b-status och verkar ofta var väldigt underhållande (om man får tro vissa). Jag har hittills bara haft äran att se en av deras filmer; Paranormal Entity

Jag måste börja med ett erkännande; jag hatar verkligen hela lågbudget-fejkad-dokumentär-subjektiv-kamera-vågen. Jag tyckte The Blair Witch Projekt var skit. Cloverfield var så jävla tråkig att jag inte ens orkade se klart den. REC är den enda jag gillar (har inte sett tvåan än). När det gäller Paranormal Activity så tyckte jag att filmens uppbyggnad var skickligt gjord (mycket på grund av att skådespelarna var trovärdiga), men att allt sedan föll platt. Filmen var helt enkelt tråkig och inte det minsta tillfredsställande. Att allt utmynnade i demonbesatthet var också jävligt löjligt. Bakgrundshistorien fungerade inte alls och filmens klimax var alltför nedtonat. Tur att vi har The Asylums Paranormal Entity för att ställa allt rätt…

Visst är det i princip samma film som Paranormal Activity, fast istället för att huvudpersonerna är ett ungt par så är de här istället en familj bestående av Thomas (regissören och manusförfattaren Shane Van Dyke), hans syster Samantha (attraktiva horrorstarleten Erin Marie Hogan) och deras mamma Ellen (Fia Perera). Thomas är den som bestämmer sig för att filma de ”eventuella” övernaturligheter som finns i deras hus och som verkar dras till Samantha. Väsendet verkar ha en högst sexuell fallenhet för den snygga, unga tjejen. Ni kan nog tänka er resten själva.

Om vi börjar med det dåliga så är skådespelarna sådär (dock funktionella). Den enda som sticker ut är Erin Marie Hogan. Hon är även den främsta anledningen till att den här filmen kanske blev The Asylums mest kända. Hogan är en perfekt screamqueen för 2000-talet! Hon blev inte bara nominerad till brittiska Gorezone Magazines goremate of the year, utan är även den som presterar absolut bäst i den här filmen (bara i konkurrens med sina TRE medspelare, men ändå). Jag lovar er att om Erin Marie Hogan spelar sina kort rätt så kommer hon att bli den nya stora skräckstjärnan.

Tillbaka till filmens handling. Om vi bortser att Paranormal Entity är en skamlös ripoff på en annan film, så måste jag faktiskt erkänna att den är galet mer underhållande än den filmen som den snor i princip allt av. Det finns ingen humor här utan allt spelas på blodigt allvar. Där Paranormal Activity försökte spela på en (lite krystad) realism, så kör den här filmen full rulle från början. Det händer galet mycket mer än i originalfilmen och dramaturgin fungerar faktiskt bättre, eftersom de inte är lika bundna av realismen och kan laborera mer med handlingen. Paranormal Entity förklarar även mycket mindre än ursprungsfilmen vad det är som hemsöker familjen. Det hintas bara vilket faktiskt gör att allt känns mycket mer creepy. Sedan så innehåller den självklart mer blod och naket än originalfilmen…

Har du inte sett Paranormal Activity så kan du med fördel välja att se Entity istället. Det är helt enkelt en galet mycket mer underhållande film. Dock förutsätter det att du inte stör dig på att det är en väldigt exploaterande kopia…

Erin Marie Hogan har humor också! Här går hon med sin mamma och hyr Paranormal Entity på Blockbuster!

9 svar to “Paranormal Entity (2009)”

  1. filmitch said

    Ja smaken är olika men mkt fick jag förklarat av dig när du förklarade om bolaget Asylum vilket gör att jag ser lite mildare på filmen. Tycker själv att förlagan är överlägsen och jag gillar ”handkamera skräckis” får känslan av att vara med i filmen.
    http://filmitch.wordpress.com/2010/06/10/paranormal-entity-usa-2009/

  2. filmitch: Tog bort ett av dina inlägg eftersom de typ var samma (av någon anledning fastnade dina inlägg i spamfiltret).

    Det jag gillade med Entity är att den är ganska over the top, plus att tempot är så högt. Jag tyckte faktiskt att när ”the shit hits the fan” i den här filmen så hade jag mycket mer kul (trots att uppbyggnaden i Activity såklart är överlägsen). Egentligen så är det omöjligt att jämföra de båda filmerna.

    Ska själv spana in fler av Asylums knockoffs och kolla om de lever upp till hypen.

  3. filmitch said

    Verkar ha problem med kommentatorfunktionen 😦

  4. Verkar vara en kul film som jag helt missat! Tackar för tipset!

  5. bilderord said

    Låter som ett intressant bolag att hålla ögonen öppna efter. Jag menar, vem kan motstå efter du kallar dem ”Troma för 2000-talet”? 🙂

  6. bilderord: Nu vet jag faktiskt inte hur mycket de faktiskt är det (som jag skriver så har jag bara sett den här filmen hittills), men det är så vissa vill beskriva dom.

    Paranormal Entity är i alla fall på blodigt allvar, medan vissa av deras andra filmer beskrivs som mer självmedvetna.

  7. Har hört om deras filmer förr men aldrig sett nån av dom. Min lista utökas med andra ord ytterligare…

  8. Kolla in deras hemsida för mer inspiration:

    http://www.theasylum.cc/

  9. […] DVD-bolaget The Asylums stora stjärna. Denna 25-åring var med i deras största succé någonsin; Paranormal Entity. Den filmen gav oss allting vi inte fick i Paranormal Activity (likt jag skrev i min recension). […]

Kommentera

