Music for the masses: American Nightmares del 4

september 21, 2010

Man kan tycka vad man vill om A Nightmare on Elm Street-filmerna, men deras musik har definierat skräckgenren (och skräcksoundtracks). Allt började såklart med Charles Bernsteins fantastiska musik i Wes Cravens första film. Sedan har seriens soundtracks bara byggts på. Hur som helst så är A Nightmare on Elm Streets musik skräckfilmshistoria.

8 svar to “Music for the masses: American Nightmares del 4”

  1. Kan bara hålla med. Jag är bortsett från den första inte speciellt förtjust i dessa filmer. Men musiken! Bernsteins musik till ”The Entity” hemsöker fortfarande mina mardrömmar…

  2. Just det, soundtracket till The Entity! Hur kunde jag glömma bort det? Angående A Nightmare on Elm Street så gillar jag uppföljaren väldigt mycket. Frågan är nästan om jag inte gillar den mer än Cravens första film (vilken jag minns som lite mer corny). Men det var länge sedan jag såg Freddy`s Revange (medan det inte alls var länge sedan jag såg den första), så minnet kan ju bedra mig…

  3. bilderord said

    Ettan är ju naturligtvis i en klass för sig, men jag tycker nog att Dream Warriors också är rätt charmig. New Nightmare är ju en lite kul tagning på ett i övrigt lätt uttröttat tema. Men för mig är Freddy ändå ett av de läskigaste monstren (fatta, man kan aldrig sova!) och självklart har musiken en stor roll i det.

  4. Kommer knappt ihåg Dream Warriors alls, men var det inte där Freddy började kläcka oneliners? Gillade i alla fall inte alls när de försökte göra honom till en humoristisk seriefigurs skurk. New Nightmare gillade jag. Tyckte den var originell när jag såg den (så blodigt mycket hade väl inte det konceptet gjorts tidigare?) och den känns verkligen som Cravens repetition innan Scream.

    Visst är hela idén riktigt bra också. Ibland tänker jag att det är synd att Craven regisserade den första filmen själv och vad den hade kunnat bli i någon annans händer…

  5. bilderord said

    Visst är det oneliners i Dream Warriors (och rätt sunkiga sådana dessutom) men det finns ändå ett understråk av mörker som jag gillar. Och så får vi ju inte glömma Patricia Arquette.

    Jag menade att Freddy-temat var lite uttröttat när New Nightmare gjordes…

  6. bilderord: Får se om den och skaffa mig en uppdaterad uppfattning.

    Alright, då är jag med angående New Nightmare. Jag var iof redan trött på Freddy-temat efter typ två filmer… 🙂

  7. Som ett tillägg i ditt inlägg borde jag ju tipsa om Freddys fenomenalt usla LP ”Freddy’s Greatest Hits” från 1987 som jag skrev om här http://psykotronisk.wordpress.com/2010/03/11/mardrom/

  8. psykotronisk: Hahaha, fy fan va dåligt! Den hade jag helt missat. 🙂

    Helt i linje med den ruttna tidiga 90-tals hiphopen Chattaway sket ner i Maniac Cop 2 (fast den gången var musiken faktiskt med i filmen).

    https://trashisking.wordpress.com/2010/05/04/music-for-the-masses-american-nightmares-del-2/

Kommentera

