Doppelganger (1993)

augusti 29, 2010

Och nu mina damer och herrar ska vi recensera en film med Drew Barrymore! Jag skojar inte. En 18-årig Drew Barrymore var med i denna pretentiösa exploitationrulle. Det är vida känt att Drew inte mådde så bra under den här perioden av sitt liv och jag kan lätt tänka mig att hon skulle vilja stryka den här filmen från sitt CV. Doppelganger är regisserad av den israeliska regissören Avi Nesher som mest gjort väldigt trashig b-film. På senare tid har han lustigt nog gjort en helomvändning och är nu lite av en festivalfavorit i sitt hemland. Vad är då Doppelganger för typ av film? Det är en skräckfilm som ser ut som en random tv-film från 90-talet. Om vi bortser från allt naket, blod och gore då såklart.

Holly Gooding (Drew Barrymore) flyttar till Los Angeles efter att ha råkat ut för traumatiska händelser i New York. Hennes familj har blivit mördad och hon var misstänkt för brotten. Hon blir rumskamrat med Patrick Highsmith (George Newbern), en aspirerande författare. Holly är väldigt labil efter händelserna i New York, men trots detta dras Patrick till henne. De två inleder en kärleksrelation. Plötsligt börjar folk dö runt omkring Holly och hon förföljs av allt mer makabra och surrealistiska drömmar. Har hon personlighetsklyvning? Är hon besatt? Eller förföljs hon av en ond dubbelgångare? Patrick börjar allt mer tro på det senare alternativet efter att han angripits av en exakt kopia av Holly. Nu måste han rädda henne från den onda tvillingens planer.

Det är en jävligt sleazy film Nesher har kokat ihop där det främsta syftet verkar vara att spela på unga Drew Barrymores sexappeal. Annars märks det tydligt att han förtittat sig på Brian De Palmas thrillers. Doppelganger lyckas med en del av sina många surrealistiska scener, men filmen har flera enorma problem. Den tappar fullständigt fart en bit in. Den har en grav identitetskris och kan inte bestämma sig för om den ska vara en regelrätt thriller, en spökhistoria eller pretentiöst (och andligt) mumbo jumbo. Att den är ful hjälper inte heller. Ibland får man intrycket att det är en Danielle Steel-filmatisering man glor på. Slutet innehåller rikligt med gore, men är så märkligt och oförståeligt att jag hade blivit lack om det inte redan var så att jag tappat intresset för länge sedan. I slutet framstår inte Nesher som De Palma utan i stället som en obegåvad kusin till M. Night Shyamalan (och det är fan illa!)

Kul som kuriosa, men hopplös som film. Trots några bra scener så rekommenderar jag den främst till folk som vill se en naken Drew Barrymore söla ner sig med blod. Om nu det är din grej. Ska du se den så spola efter halva filmen fram till slutet och förundras över hur knäppt det är. Även om du hade sett hela hade du inte fattat så värst mycket vad det är som händer.

7 svar to “Doppelganger (1993)”

  1. Jag vet att jag sett denna för längesen men jag minns ärligt talat ingenting av den, förutom att jag tyckte den var riktigt dålig…

  2. Hehehe. Den är riktigt JÄVLA dålig. Men jag tycker att Nesher lyckas med vissa stämningsfulla scener; när Doppelgangern dyker upp i mörk sjal och svarta solbrillor och vissa av drömscenerna. Filmen har en skum atmosfär, men är som sagt skit ändå i slutändan. Fast en ung, söt Drew Barrymore är dock kul att kolla på…

  3. bilderord said

    Finns det fler litterära alluderingar? Holly Gooding = Holly Golightly och Patrick Highsmith = Patricia Highsmith. Den låter ju ändå rätt underhållande, eller är det recensionen jag ska skylla på? 😉

  4. Tänkte faktiskt inte på Neshers referenser till Truman Capote och hans vän Highsmith. Men jag kan lova dig att det inte fyller någon funktion alls inom filmens kontext, förutom ännu ett bevis på hur skitnödigt pretentiös regissören är. Doppelgangers stora problem är helt enkelt att den är jävligt tråkig.

  5. bilderord said

    Ja, det håller ju inte om man ska leva efter devisen ”hellre en dålig film än en tråkig film” 😉 Trevlig blogg, förresten. Jag inser att mina filmval skulle kunna bli betydligt trashigare 😉

  6. Tack för smickret. Håller med om devisen, men det finns dålig film, dålig film som är DÅLIG och sen finns Doppelganger 🙂

  7. […] det lite bekant? Det finns vissa små likheter med Drew Barrymore-fiaskot Doppelganger som kom samma år. Men medan Avi Neshers film var en renodlad skräckfilm (som försökte vara lite […]

Kommentera

