Conquest (1983)

maj 18, 2010

År 1981 kom Gudarnas krig (som Ray Harryhausen producerade och Desmond Davis regisserade). Året efter dök John Milius Conan Barbaren upp. Båda dessa filmer blev enorma succéer. Självklart såg det italienska exploitationmaskineriet sin möjlighet att casha in på trenden (som nu började kallas för sword and sorcery). Italienarna hade redan en lång erfarenhet av lågbudget fantasy med gladiatorfigurer eller mytologiska gestalter i huvudrollerna. Denna genre kallades för sword and sandal (eller peplum på italienska) och det gjordes hur många sådana filmer som helst under perioden 1957-1964. Nu ska inte denna text handla om peplum eftersom jag känner på mig att jag förr eller senare kommer återkomma till genren. I alla fall så hakade italienarna på sword and sorcery. Den första som hann skita ut en italiensk fantasyrulle med barbarer och trollkarlar var trashmästaren Joe D`Amato. Hans Ator the Invincible kom redan 1982, bara fem månader efter Conan Barbaren. Den italienska fulfantasy trenden skulle hålla i sig ända tills slutet av 80-talet.

Italienarna var ju mästare på att exploatera kända genrer och filmer, men samtidigt skruva upp våldet och öka mängden nakenhet. Problemet med Milius Schwarzenegger-film är att den redan är både rejält blodig och har en bra mängd naket. Hur toppar man det? Genom att anställa Lucio Fulci, The Godfather Of Gore! Fulci hade precis profilerat sig som Italiens mest grafiska regissör genom Manhattan Baby och New York Ripper. Från den senare drog han med sig Andrea Occhipinti och gav honom rollen som Ilias, en ung man från ett fredligt land som får en magisk pilbåge av gudarna. Hans mål är att besegra den onda trollkvinnan Ocron, spelad av Sabrina Siani som också var med i Ator och samtliga andra italienska fantasy-rullar från 80-talet. Här är hennes roll lite otacksam eftersom hon springer runt i en stålmask hela filmen så man inte ser hennes ansikte (i motsats till hennes tuttar då). Ocron omger sig även lämpligt nog med en massa ormar (något ni känner igen??).

På sin väg mot den onda häxan träffar Ilias barbaren Mace (Jorge Rivero), som slåss med två ben ihopsatta till en nunchuck och är en sann nihilist. Han skjuter bla. ner en hjälplös gubbe när han ska pröva Ilias pilbåge, samtidigt som denne ler och glad musik spelar (en mycket bisarr scen)! Djur verkar gilla Mace bättre eftersom han aldrig skadar dom. På vägen möter dessa två en massa mer eller mindre välgjorda varelser (inklusive zombies!) som de måste besegra för att ta sig fram till Ocron och Zora, den gud hon kallat på för att försvara sig mot profetian som säger att Ilias ska döda henne…

Visst fläskar Fulci på ganska bra med gore och sleaze. På specialeffektsfronten är speciellt en scen i början av filmen minnesvärd där en kvinna blir söndersliten av Ocrons Chewbacca-män (en mycket bra kombination av övertygande effekter och smart klippning). Goreeffekterna är dock ganska få totalt sett och utportionerade över filmen. De få kvinnor som finns med i Conquest springer runt med bar byst och Sabrina Siani har endast på sig en stålstring med taggar på könet genom hela filmen (bortsett från masken då). Jag tror inte det finns en enda scen i filmen som inte innehåller dimma, vilket blir väldigt distraherande i längden. Kanske är det så för att dölja att hela filmen är inspelad runt samma klippor vid en sjö. Manuset hade nog kunnat rymmas på en A4-sida och ändå känns mycket i den lövtunna ploten som utfyllnad. Överhuvudtaget är den här filmen jävligt billig. Budgeten bekostade nog bara de få effekterna och djurhudarna Ilias och Mace har på sig. Inte ens den annars stabile Claudio Simonetti (från Goblin) lyckas med musiken. Han skrev den nog i sömnen eftersom det ofta låter som om han har somnat på synten…

Vad lyckas då Fulci med? Några enstaka snygga naturscener. Utöver detta så känns Conquest som ett halvtråkigt beställningsjobb utan passion. Slutet är lite abrupt och flummigt. Det verkade även öppna upp för en uppföljare. Vi väntar än…

Trailern fläskar på rejält i god 80-tals anda. Det verkar nästan vara reklam för en helt annan film…


Annonser

Ett svar to “Conquest (1983)”

  1. […] regisserade Conquest, men det var inte bara italienarna som red på sword and sorcery-vågen som skapades efter Conan […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: