Il Maestro: Nicolas Roegs Don`t Look Now (1973)

maj 9, 2010

Vilken är den bästa filmen i världen? Jag hatar den frågan. Det händer att jag får den när folk får reda på att jag är filmintresserad. Frågan är nästan omöjlig att svara på om den inte följs av vissa följdfrågor. Vilken genre menar de? Från vilket land? Vilken tidsperiod? Ska jag säga den mest underhållande filmen eller den mest intressanta rent tekniskt och konstnärligt? Kan man överhuvudtaget säga endast EN film? Men det händer faktiskt att jag svarar spontant på den frågan. Ibland händer det på fyllan. Ibland svarar jag utan att ens tänka efter. Den filmen jag brukar säga då är Don`t Look Now.

Nicolas Roeg var tidigt en veteran i filmbranschen. Denna britt jobbade i andra teamet på bla. Lawrance of Arabia och gick sedan vidare till att bli kameraman åt regissörer som Francois Truffaut, John Schlesinger och Richard Lester. Han regidebuterade tillsammans med Donald Cammell då de ihop regisserade gangsterrullen Performance år 1970 med Mick Jagger i huvudrollen. Filmen har blivit lite av en kultklassiker. Roegs andra framträdande filmer är den märkliga Walkabout, The Man Who Fell to Earth (där David Bowie spelar utomjording) och Bad Timing. Roegs filmer kännetecknas av ganska komplicerade frågor om identitet och förvridna tidslinjer. På 80-talet verkar Roeg ha tappat lite av sin kreativa ådra och både fans och kritiker svek honom. Han fick lite uppmärksamhet i början av 90-talet när han filmatiserade Roald Dahls Häxor, men vi kan konstatera att denna visionära regissör inte var sig lik. Don`t Look Now måste nog ändå kallas för hans mest kända (och absolut bästa) film.

Filmen bygger på en novell av Daphne Du Maurier, Alfred Hitchcocks favoritförfattarinna. Hon skrev även Rebecca, Fåglarna och Jamaica Inn (alla tre filmatiserades av Hitchcock). Det är en spökhistoria, ett tragiskt familjedrama och en ockult thriller. Det intressanta med Don`t Look Now är att historien i en annan regissörs händer lätt hade kunnat bli en väldigt traditionell skräckfilm. Nu blir det inte så. Nicolas Roeg fokuserar på själva mystiken och intresserar sig för att porträttera det metafysiska genom bilder. Resultatet är helt fantastiskt. Don`t Look Now liknar ingen annan skräckfilm. Den liknar inte heller någon annan film överhuvudtaget. När den först kom ut väcktes mycket uppmärksamhet runt Donald Sutherlands och Julie Christies sexscen. Det ryktades att de var ihop och att de knullade på riktigt i filmen. Detta tvivlar jag starkt på, men scenen är fortfarande en väldigt realistisk återgivning av sex i ett förhållande. Att Roeg väljer att klippa mellan själva akten och detaljer i när paret klär på sig efteråt är också smått briljant eftersom han med enkla medel etablerar sexet som en del av parets vardag. Det gör hela deras relation mer realistisk och gripande.

Vad handlar filmen om då? John (Sutherland) och Laura (Christie) är ett gift par. En dag när deras dotter leker ute runt en damm vid deras hus på den engelska landsbygden ramlar hon i. Det är nästan som om John känner att det håller på att hända. Han tittar även på ett foto, precis i denna stund, från en kyrka i Venedig där det sitter en liten varelse i en röd regnkappa (precis som dottern har på sig när hon faller i dammen). Är det dottern på bilden? Eller någon annan? Dottern drunknar hursomhelst innan John hinner till henne. Flera år går och John som jobbar med att restaurera antika föremål blir skickad till Venedig för ett jobb. Laura har precis lyckats komma över dotterns död när de på en restaurang möter två äldre brittiska systrar. Den ena är blind och hävdar att hon är synsk. Kvinnan säger till Laura att hennes döda dotter pratar med henne och säger att hon mår bra. Detta river upp en massa gamla sår hos Laura och hon får en psykisk kollapps. Äktenskapet börjar knaka i fogarna igen och Laura dras allt mer till de två systrarna mot Johns vilja. Samtidigt börjar han se en liten flicka i röd regnkappa springa runt i Venedigs gränder. Situationen försvåras ytterligare av att en kvinnomördare härjar i Venedig. Den synska systern berättar för Laura att John är i fara. Det är han sannerligen. Allt vävs ihop i slutet som är DET BÄSTA slutet i en skräckfilm någonsin…

Det är svårt att välja vad man ska prisa i en film som är näst intill perfekt. De fantastiska bilderna, de extremt minnesvärda skådespelarinsatserna, dess originalitet och mystik eller dess otroligt krypande och obehagliga stämning? Inte att förglömma heller är manuset som innehåller både riktigt bra dialog och väver ihop den mångbottnade historien i det brutalt ångestladdade (men helt otroliga) slutet. Jag såg denna film första gången när jag var alldeles för liten. Slutet gav mig mardrömmar i flera år efteråt. Varje gång jag ser om Don`t Look Now (och det har jag gjort många gånger under årens lopp) har fortfarande slutet samma genomslag på mig. Jag måste nästan blunda när John springer in i det dimmiga huset! Det fantastiska med den här filmen är att den växer för varje gång man ser den. Man upptäcker alltid en ny detalj som Roeg filmat och som är en pusselbit i det större mysteriet. Don`t Look Now känns nästan som en helt egen värld med sin egna logik, sina egna symboler, sina egna ritualer och sina egna förklaringar av världen.

Som ni fattar så är inte detta endast en helt outstanding ockult thriller utan antagligen den bästa film som någonsin gjorts…

Trailern avslöjar inte mer av filmen än vad jag redan skrivit. Se den! För er som letar efter den svenska DVD:n så heter den Rösten från andra sidan.

6 svar to “Il Maestro: Nicolas Roegs Don`t Look Now (1973)”

  1. Jag har bara sett den här en gång för fyra-fem år sen men den stannade verkligen kvar hos mig. Helt fantastisk film! Och slutet, ja, vilka rysningar! Velar dock lite kring vilken dvd-utgåva som är värd att införskaffa, den svenska eller special edition versionen på import…?

  2. Visst är Don`t Look Now en väldigt sällsam pärla. Jag har den svenska DVD-utgåvan och den är skit (typisk reabacksutgåva: inget extra, monoljud och filmen är inte ens i widescreen!). Jag hade nog satsat på något bättre.

  3. Nej men usch, då tror jag att jag kollar in importversionen istället! Tack!

  4. […] att regissörer började göra filmer som överskred genrens normer. Vi fick filmer som Exorcisten, Don`t Look Now, The Other, Carrie och Omen (för att nämna några). Den amerikanska storbolagsskräckisen fick […]

  5. […] med Roegs Don`t Look Now är detta den mest kritikerhyllade filmen jag skrivit om här på bloggen. Jag pratar såklart om […]

  6. […] Tenant är en helt perfekt film. Den blandar Hitchcock med Don`t Look Now och fyller hela spektaklet med en välbehövlig dos socialrealism och Freud. Likt jag skrev innan […]

Kommentera

