Knull och vampyrer = ball??

maj 5, 2010

När jag först fick höra att Alan Ball, som skapade Six Feet Under, gjort en ny serie som handlar om vampyrer i den amerikanska södern blev jag lite till mig. När jag sedan fick reda på att Anna Paquin skulle spela huvudrollen så blev det ännu bättre! Jag träffade även folk som hävdade att Charlaine Harris Sookie Stackhouse-romaner (som serien bygger på) är grymt underhållande. Detta kunde ju inte gå fel, tänkte jag. Tillslut bänkade jag mig med hela första säsongen, grymt förväntansfull. Vad tyckte jag? JAG HATADE DET! Jag har inget emot sex på film eller i tv. Det kan vara ganska kul. Men knullandet i True Blood blev bara för mycket. Det kastades in hela tiden och fyllde igen större funktion förutom att visa naket. Även karaktärerna var endimensionella stereotyper; den ädla vampyren Bill, den naiva och oskuldsfulla Sookie, den vampyrhatande och dumma brorsan Jason. Ni fattar poängen. Ingen karaktär var nyanserad. Alls.  Jag störde mig på allihopa. Jag tragglade mig igenom de sex eller sju första avsnitten och tog sedan paus. Pallade inte mer.

När jag kom tillbaka till serien någon månad senare hände något. I första avsnittet jag såg i denna andra vända började det plötsligt lossna. Bill var inte så jävla nobel utan hade ett mörkt förflutet. Sookie var inte madonnan utan fick omotiverade och dryga utbrott på Bill. Jason började jag nästan tycka synd om, eftersom han egentligen är en schysst kille men fruktansvärt lättpåverkad. Mordhistorien började få allt större utrymme och plötsligt börjades fler övernaturliga varelser introduceras. Världen i True Blood växte. Jag började gilla vad jag såg, mer och mer. När jag kom till andra säsongen och den högerextrema vampyrhatande kyrkan kom in i handlingen var jag helt såld.

True Blood är helt enkelt en av de bästa serierna på mycket länge.


3 svar to “Knull och vampyrer = ball??”

  1. Jag försökte se den i höstas när SVT började sända den men orkade bara tre, fyra avsnitt. Har hört fler som tycker som du, att dom inte gillade den först men att den blev bättre sen och lika många som tycker tvärtom, att den var bra först och blev sämre. Nej, jag tror jag får hålla mig till gamla serier…

  2. Många av mina polare är riktiga True Blood-älskare och har tyckt att serien har varit bra hela tiden. Jag började kolla på den ganska sent. Självklart hade jag inte intresserat mig för serien om det inte varit för att den gör anspråk på att tillhöra skräckfiktionen. Men den lyckas verkligen med att vara både edgy och kul. Och som sagt så tycker jag att den växer galet mycket.

  3. plox said

    Jag bara sett första säsongen och tyckte faktiskt inte den var speciellt bra. Eller ja bra och bra, det är ju givetvis en galet välproducerad tv-serie. Mer själva konceptet som inte bet (trumslag) på mig.

    Men ska ge det en chans till. Då jag hört (även här) att det blir ett lyft under andra säsongen. Men njaa – vi får väl se.

Kommentera

