Zebraman (2004)

maj 3, 2010

Vi återkommer till Takashi Miike snabbare än väntat! Det blir till en av hans lättsammaste och mer kommersiellt gångbara filmer (tillsammans med The Bird People in China, The Happiness of the Katakuris och en handfull till). Samtidigt är det kanske även en av regissörens mest obskyra filmer, om man ser till hans egen repertoar. År 2004 gjorde Miike fyra filmer. Förutom den här kom även uppföljaren till hans TV-projekt Part-time Detective (som jag inte sett), hans surrealistiska kortskräckfilm Box (som var med i antologifilmen Three Extremes) och hans väldigt personliga, och knepiga, Izo (som jag har lite svårt för). Som ni fattar så har Miike en otrolig bredd i all sin produktionshets. Zebraman är egentligen en barnfilm. En väldigt bisarr sådan. Men det är även en renodlad superhjältefilm samtidigt som det är en renodlad superhjältefilmsparodi. Som ni fattar så krävs det en man som Miike för att få detta att gå ihop.

Shinichi Ichikawa är en misslyckad lärare (som inte får någon respekt av ungarna) och ett fullständigt fiasko som familjefar. Han har även en lite osund fixering vid en kortlivad TV-serie som lades ner efter bara några få avsnitt; Zebraman. Ingen kommer ihåg denna Power Rangers-liknande serie utom Shinichi. Ju mer nere han blir av sitt tragiska liv desto mer flyr han in i Zebramans värld. Det går så långt att han syr sig en egen Zebraman-dräkt och börjar springa runt på nätterna för att skydda mobbade barn från deras plågoandar. Problemet är att Zebraman i Shinichis tappning får stryk av ungarna! Men han kommer snart ställas inför ett större hot. Utomjordiska gröna slemhjärnor invaderar Tokyo och det finns ingen räddning. Förutom…

Låter det som trams? Det är det! Hysteriskt roligt trams. Jag älskar verkligen Miikes humor. Den pendlar mellan sandlådenivå, parodi och absurd vuxen svart humor. Jag säger bara; ZEBRANURSE (uttalat med japansk brytning såklart)!!! Under en strid med några tattiga krabbmonster blir Zebramans arm avsliten. Han kallar då på sin sjuksköterska som fäster den igen med en jättespruta! Du måste se det med egna ögon. Överhuvudtaget är Zebraman ovanligt edgy för att vara en barnfilm. Det intressanta är att den hela tiden håller sig mitt emellan den seriösa superhjältefilmen och den rena parodin. Med van hand växlar Miike mellan dessa båda och det är imponerande att det aldrig blir fullständigt trams av det hela, trots att han ofta är farligt nära.

Zebraman är helt enkelt en as kul b-film där Miike gör helt fantastiska saker med en minimal budget. Kan du inte göra de datoranimerade utomjordingarna snygga för att du inte har råd? Gör dom då så fula som möjligt och gör roliga poänger av det! Filmen blev en ganska stor hit i Japan och nu verkar det som om uppföljaren är på väg;  Zebraman 2: Attack on Zebra City. Eftersom Miike hatar uppföljare kan jag knappt vänta att se vad han kommer att göra av det här…

9 svar to “Zebraman (2004)”

  1. slowgarden said

    Det är såklart alldeles för kommersiellt för dig, men jag får lite ”kick-ass”vibbar. Det är ändå lite kul med någon som försöker vara superhjälte utan att ha superkrafter.. Och den har ju massor av våld så kanske kan du gilla fast den är amerikansk och dyr?

  2. Hehehe, jag har inget emot amerikanska storproduktioner av princip (okej, jag ljuger lite nu). Problemet är ofta att de är förutsägbara och tråkiga. Jag tyckte trailern till Kick-ass var lite kul, men jag visste inte den handlade om liknande grejer som Zebraman. Rent ärligt så visste jag inte alls vad den handlade om..

  3. slowgarden said

    Nu vet du säkert, men det handlar om en snubbe som är trött på att inte kunna försvara sig så han köper en wet-suit och börjar öva på hopp och slag. Det går sådär.. Jag skulle placera den någonstans mellan Tarantino (som jag inte gillar) och amerikansk indie (typ Juno). Konstigt nog blir den ändå rätt underhållande. Zebraman verkar riktigt kul!

  4. Det låter ju lite ball. Får ta och se den någon gång. Zebraman är kul och väldigt, väldigt japansk!

  5. lisas martn said

    btw, kom att tänka på en film när jag läste om miike.
    electric dragon 80000v. har du sett den? weird shit! http://www.youtube.com/watch?v=0nHfldl5FzQ

  6. lisas martin said

    bra att jag kan stava till mitt eget namn…

  7. Tack för tipset! Nä, jag har inte sett den. Verkar ganska flummig 🙂 E den bra?

  8. Jag vet. Skriver det i slutet av recensionen. Kolla ovan 🙂

Kommentera

