Freeway II: Confessions of a Trickbaby (1999)

april 26, 2010

Likt utlovat ska jag nu skriva om Freeway 2: Confessions of a Trickbaby; Matthew Brights uppföljare till den grymt bra Freeway. Det första vi kan konstatera när vi kollar på rollistan i Freeway 2 är att han inte lyckats samla ihop en lika imponerande ensemble som förra gången. Bright har dock ett trumfkort. Vicent Gallo är med och hans rollprestation är inget mindre än fantastisk. Huvudrollen spelas denna gång av Natasha Lyonne (från bla. American Pie) och hon har aldrig varit bättre. Även den helt okända Maria Celedonio gör en strong insats i den viktiga birollen som Cyclona. Det lustiga med Celedonio är att det står på imdb att hon var med i Daniel Fridells 30:de november! Det var år sedan jag såg den filmen och jag minns den knappt (av förståeliga anledningar), men jag tänker att detta kan väl inte vara samma person. Eller är det? Om någon har bättre koll så vill jag veta! Hur som helst så fattar man ganska snabbt varför Freeway 2 inte innehåller lika mycket kändisar som ettan; det är helt enkelt mer av allt denna gången.

Detta innebär att våldet är grövre och mer frekvent. Det finns rikligt med naket och knullande. Och om ni tyckte att den första filmen var skitig och skabbig, så är detta ingenting jämfört med Freeway 2! Medan Bright i ettan gjorde en hyllning till exploitationfilmen, så löper han här linan ut och faktiskt gör en egen. På alla fronter är uppföljaren mer utflippad än föregångaren. Mot slutet flummar Bright till det rejält och Freeway 2 blir rena rama surrealistiska skräcken. Det kommer nästan fram som en hyllning till Michele Soavi och jag är därför övertygad att Bright sett både Dellamorte Dellamore och The Church. Freeway 2 är inte ens en egentlig uppföljare (en av de alternativa titlarna är endast Confessions of a Trickbaby). Inga karaktärer återkommer och det är en helt fristående historia. Dock delar den skitmycket i fråga om tema med Brights förra film; huvudpersonen är en stenhård white trash-tjej, en stor del av filmen är grymt influerad av women in prison-subgenren, det är en roadmovie och, framför allt, så är det ännu en gång en nyversion av en klassisk saga. Denna gång är det Hans och Greta som avverkas, eller kanske mer Greta och Greta. Den centrala frågan blir väl; Är det bra??? Där kan jag svara med ett rungande JA! Frågan är om det inte tom. är bättre…

Crystal/White Girl (Lyonne) är en bulimisk hora som åker in i finkan för att ha misshandlat och rånat torskar. Hon delar cell med den psykopatiska flatan Cyclona (Celedonio) som sitter inne för att ha slaktat sin familj. Tillsammans flyr de båda från fängelset och beger sig mot Mexico. Cyclona vill att de tar sig till Syster Gomez (vem annars än Vincent Gallo!), en transsexuell nunna som driver ett barnhem fullt av godis och som för Cyclona representerar godheten på jorden. Det udda rymlingsparet blir snart ett riktigt par vilket leder till vissa problem för Crystal. Cyclona kan inte hålla sig från att mörda utan gör detta så snabbt hon får chansen. Snuten har alltså inga problem att följa dom eftersom de lämnar efter sig ett spår av döda kroppar. För er som kan er Hans och Greta så är det nog inte så svårt att luska ut vad Syster Gomez håller på med och hur hela historien slutar. Men jag lovar er; ni måste se det för att tro på det! Freeway 2 är så jävla vild och trippad att man nästan är helt slut när filmen är över. Och det är en fantastisk resa hela vägen.

Bright skriver inte Crystal med samma kärlek som han skrev Vanessa i den första Freeway, men det glömmer man bort ganska snabbt eftersom han trycker gasen i botten från början. Han lyckas även kompensera detta genom att göra de två tjejernas relation ganska rörande. Det finns några helt outstanding scener i den här filmen som verkligen lyckas chocka och andra som nästan är vackra i all sin groteska prakt. Jag kommer inte att spoila dessa åt er, eftersom dessa scener verkligen är en del av filmens poäng. Redan i den första filmen kritiserade Bright medelklassens hycklande moral och bröt ner den genom sin huvudperson. Denna gång drar viljan att bryta ner moralen flera steg längre och lyckas skapa en sann modern amerikansk alternativfilmsklassiker.

Det enda problemet är att han blev tvingad att klippa ner sin film ganska rejält för att den skulle få åldersgränsen R. Jag vet faktiskt inte om det verkligen existerar en helt oklippt utgåva av den här filmen. Men vad fan spelar det för roll när den klippta versionen är så jävla bra???

Scenen när Crystal och Cyclona träffar Syster Gomez första gången:

6 svar to “Freeway II: Confessions of a Trickbaby (1999)”

  1. Plox said

    Yay! Jag tror jag väntar med att läsa allt tills jag faktiskt sett den. För det räckte helt klart med att bara titta på bilderna för att ”gå igång” haha.

    Kommer nog att passa på att se om etta också. Nä dags att dvd-surfa lite.

  2. Freeway 2 finns utgiven på svensk DVD fast har då den märkliga undertiteln ”Highway to Hell”.

    Kolla här: http://www.discshop.se/shop/ds_film.php?lang=&refprod=48991&id=38689&lang=se&subsite=movies&

    Jag anser inte att min recension spoilar någonting. Tvåan har inte riktigt samma manusvändningar som ettan. Den kompenserar detta med en coolare estetisk stil och surrealism. Det är som jag skriver; en film som måste ses för att fattas!

  3. plox said

    Nja fast den är väl ännu inte utgiven? Discshops bevakningstjänst är ju lite kryptisk. Eller bara jag som inte fattar kanske?

  4. Den har varit utgiven, men är utgången. Jag har den svenska DVD:n (hittade den på ÖB i Malmö för ett gäng år sedan). Vill man ha den svenska utgåvan får man leta begagnat.

  5. Plox said

    Ah okej. Ännu en titel att hålla utkik efter, listan börjar bli lång. 🙂

  6. […] När jag såg Freeway första gången garvade jag, chockades, garvade igen, blev berörd och höll stenhårt på Vanessa. Jag hoppas att du inser att du under inga omständigheter får missa den här filmen! Jag återkommer med en recension av Freeway 2… […]

Kommentera

