Let`s Scare Jessica to Death (1971)

april 22, 2010

Sjuttiotalet var en guldålder för skräckfilm från USA. Det fanns en enorm experimentlusta inom amerikansk film. Unga regissörer var trötta på Hollywoods tillrättalagda berättelser och traditionella bildspråk. Det intressanta är att de regissörer som valde att göra skräck fann en samstämdhet med flera europeiska regissörer som suddade ut gränserna mellan skräck och konst; i Italien, Frankrike, England och Belgien. Den här utvecklingen började i Europa redan i början av 70-talet. I de europeiska länderna under denna tid rådde starka radikala strömningar i samhällena som öppnade upp för regissörer med starka egna visioner. Kollar vi närmare på denna period inom amerikansk skräckfilm så hittar vi även där ett gäng ovärderliga guldklimpar; Last House on The Left, The Other, The Happiness Cage, Dead People………….och den här; filmen med en av historiens absolut fulaste affischer. Jag måste först och främst säga att affischen inte alls är representativ för filmen. Let`s Scare Jessica to Death kan nog vara min favorit bland alla amerikanska skräckfilmer. Genom tiderna.

Vad handlar den om då? Den sköra Jessica har varit intagen på mentalinstitution och när hon släpps bestämmer hennes man och hans vän att de ska flytta till ett lanthus, beläget på en liten ö utanför USA:s kust, och starta ett hippiekollektiv. De packar gitarrer och haschpipor och åker iväg till glad musik. Hur fan kan det här vara en skräckfilm undrar säkert någon? Jo, så snabbt den glada bohemtrion anländer på ön så börjar Jessica noja upp sig. Allt mer och mer. Saker runt omkring henne händer eller händer inte. Hon vet inte riktigt själv. Hon uppfattar det gamla huset som allt mer obehagligt. Plötsligt en dag dyker det upp en märklig rödhårig flicka. Jessicas man och hans vän tar emot henne med öppna armar, likt brukligt för hippies. Jessica själv är lite för labil för att verkligen kunna ta till sig flickan. Väldigt snart börjar hon känna ett obehag inför henne. Hon börjar tro att hon förför männen i kollektivet. Samtidigt börjar befolkningen i byn på ön bete sig allt märkligare. De har konstiga märken på kroppen som Jessica börjar lägga märke till. Är hon hemsökt? Är hon paranoid? Är hon både och? Om hon är hemsökt, vad fan är det som hemsöker henne?

Det finns ett stort problem med den här filmen. När det skrivs om den så avslöjas det ALLTID på tok för mycket. Det räcker att gå in på imdb och läsa sammanfattningen av handlingen för att få den förstörd. Jag hade den otroliga turen att knappt ha läst något om den alls. Det enda jag visste var att väldigt många ansåg den vara mycket bra. Vilken jävla tur jag hade. När allt börjar komma ihop i slutet av Let`s Scare Jessica to Death tänkte jag; du skojar med mig! DET DÄR?? Men jag köpte det rakt av och det intressanta är att ”avslöjandet” gör filmen ännu obehagligare. Det är den enda filmen jag sett i hela mitt liv där ”det där” fungerar. Det fungerar helt galet bra!

Men det finns vissa grundläggande förutsättningar som gör att hela Let`s Scare Jessica to Death fungerar galet bra. Det där som man ofta snackar om och som så få filmer VERKLIGEN har; stämning. Den gör även något annat som så få filmer VERKLIGEN gör; den skrämmer dig. Mig skrämde den från vettet. Jag är inte lättskrämd, i alla fall inte av skräckfilm. Jag såg den bara för några år sedan första gången, i vuxen ålder (alltså inte 18 bast utan vuxen ålder!) Let`s Scare Jessica to Death skrämde mig mig som fan. Den liksom tränger sig på dig, långsamt. Din värld blir Jessicas värld, genom hennes ögon. Och det är igen värld du vill befinna dig i. Det finns inget blod, ingen som hoppar fram ur garderoben och skriker. Bra hotfulla skuggor. Viskande röster i ditt huvud. Och en rödhårig flicka…

Jag kan nog skriva exakt hur mycket som helst om denna fantastiska lilla amerikanska lågbudgetfilm; en film med helt okända skådespelare och en regissör som aldrig gjorde något det minsta vettigt igen. Men nu får det räcka. Se Let`s Scare Jessica to Death så snabbt du bara kan. Innan någon idiot spoilar den för dig. Jag hoppas inte jag var den idioten…

Jag vägrar lägga upp trailern. Den är fantastisk och fångar filmens stämning på pricken, men visar alldeles för många centrala scener.

11 svar to “Let`s Scare Jessica to Death (1971)”

  1. Tack för filmtipset! Har hört om denna för längesen, kanske var det Stephen King som nämnde den i ”Dödsdansen”. Ska definitivt kolla in den, utan att läsa mer om den än ditt inlägg.

  2. Gör absolut det. Har faktiskt ingen aning om tillgängligheten på DVD. Men den här filmen är absolut värd att spåra upp!

  3. plox said

    Ja, jag blev ju också självklart sugen på den här. Kollade lite kvickt bara och det verkar som att den enbart är släppt som R1 och priset ligger en bra bit över 200 spänn. Men det verkar den ju nästan vara värd!? 🙂

  4. plox: Om du frågar mig så säger jag; Är det någon film som är värd det priset så är det Let`s Scare Jessica to Death.

    Gillar man italienska skräckfilmer och inte förväntar sig en gorefest så fattar jag inte hur man inte kan annat än älska denna pärla!

  5. […] manus. 3. Det är en av de mest skrämmande filmer jag någonsin sett (den är VÄRRE än Let`s Scare Jessica to Death). Notera även här att jag såg den i vuxen ålder. Jag satt (på blodigt allvar) och höll […]

  6. […] period för skräckfilmsfans. Men vi kan väl direkt erkänna att Devil Five Times inte är någon Let`s Scare Jessica to Death, Messiah of Evil eller Silent Night, Bloody Night. Den här filmen är sannerligen grindhouse. Det […]

  7. […] har i mina tidigare recensioner av The Sentinel, Devil Times Five och (framförallt) Let`s Scare Jessica to Death hyllat amerikansk skräckfilm från det tidiga 70-talet. Jag har då nämnt den friktion som […]

  8. […] för en ny amerikansk skräckfilm från 70-talet. Denna hör mer till mainstreamfållan än tex Let`s Scare Jessica to Death eller Messiah of Evil. The Reincarnation of Peter Proud är regisserad av J. Lee Thompson som gjort […]

  9. […] början av 70-talet. Den här filmen kan absolut mäta sig med andra guldklimpar från perioden som Let`s Scare Jessica to Death och Messiah of Evil. Gershunys film liknar inte riktigt något annat som finns där ute. Visst är […]

  10. […] Som ni säkert känner till vid det här laget så fostrades både storheter där (Let`s Scare Jessica to Death, Messiah of Evil) och riktiga tabbar (Don`t Look In the Basement, Devil Times Five). Denna film ska […]

  11. […] bra amerikanska lågbudgetfilmer från början av 70-talet så nämns självklart Messiah of Evil, Let`s Scare Jessica to Death, Silent Night, Bloody Night och ofta Lemora: A Child`s Tale of the Supernatural. Richard Blackburns […]

Kommentera

