Il Maestro: Lucio Fulcis The Beyond (1981)

april 20, 2010

Det finns vissa filmer som du aldrig riktigt glömmer. Ibland, när du minst anar det, dyker det upp en bild från filmen i ditt huvud och du känner hur håren på armarna en kort stund reser sig. The Beyond har två sådana bilder som som jag ser då och då; när Cinzia Monreale, i slowmotion, springer ut i dimman utanför Seven Doors Hotel och slutet när Catriona MacColl och David Warbeck står och stirrar ut över the sea of darkness. Dessa är bara två av alla de fantastiska bilder som Lucio Fulci (1927-1996) lyckas förmedla i sin surrealistiska skräckklassiker. The Beyond är en av tre filmer som Fulci gjorde som hyllningar till HP Lovecraft. De två andra är City of the Living Dead och House by the Cemetary. Om du läst Lovecraft så ska du inte förvänta dig att att filmerna tydligt visar att de är en del av Cthulu-myten. Fulci verkar mer vara intresserad att fånga stämningar hos Lovecraft än bygga vidare på den värld författaren skapade. Alla tre filmerna tillhör regissörens bästa, men The Beyond står lite över de andra. Det är svårt att förklara varför. Kanske för att den är mest lekfull. Kanske för att den är mest bisarr. Kanske för att den är full av märkliga infall.

I alla fall så kan man inte förneka att Sergio Salvatis fantastiska kameraarbete och Fabio Frizzis otroliga musik här klaffar fullständigt. Manuset, vars huvudskapare är veteranen Dardano Sacchetti, är faktiskt inte så fantastiskt. Istället är det vad Fulci väljer att göra med manuset som är intressant. Skär man bort alla surrealistiska förflyttningar genom tid och rum, märkligt betonade scener genom slowmotion, karaktärers drömlika beteenden vad finns då kvar? En historia om en ung kvinna som ärver ett hotell i Louisiana. Under renoveringsarbetet börjar folk dö och försvinna. Sedan upptäcker hon att en häxmästare blev dödad i huset på 20-talet vilket innebär att det dyker upp en massa levande döda och börjar ske övernaturliga fenomen. Att beskriva The Beyond på det här sättet är som att förklara Salvador Dalis tavla Drömmen med att; det är ett jättehuvud på styltor. The Beyond är helt och hållet en känsla, en stämning.

Jag läste någonstans att Fulci är som en porrfilmsregissör, men istället för att i tid och otid klippa in knull så klipper han in extremt våld. Jag fattar vad som menas med detta. Men att säga så är att missa poängen. Alla Fulcis filmer är inte som The Beyond (se bara den väldigt manustunga och logiska Seven Notes in Black som jag recenserat tidigare här på bloggen). Dock är det inte samma sak att rekommendera The Beyond som att rekommendera Dario Argentos Deep Red. Den senare har ett välskrivet och fyndigt manus, känns smart och alla kan hitta något i den att uppskatta. The Beyond står och faller med helheten. Båda två är dock fantastiska italienska genrefilmer (och två av mina absoluta favoritfilmer genom tiderna) och likt alla dessa filmer väldigt våldsamma. Men när Argento använder våld för att skapa spänning, skapa identifiering och skildrar det nästan som konst, så gör inte Fulci det. Hans våld ÄR våld för våldets egen skull. Det är utdraget, helt absurt och väldigt groteskt. Det har en chockeffekt. Men det har även ett syfte i helheten; det bidrar till The Beyonds stämning. Det hjälper filmen att framstå som en modern arvtagare till den franska teatern Grand Guginol. The Beyond har nästan gått cirkeln runt; fulkultur så absurd, grotesk och vild att det nästan verkar vara finkultur.

Har den brister? Absolut. Trots alla min lovord så är det ändå en italiensk lågbudget splatterfilm (en med otroliga ambitioner, fast dock en sådan). Skådespeleriet är likt i alla dessa filmer långt ifrån klockrent (melodramatiskt och fult dubbat). Avsaknaden av fler än två riktiga spindlar i biblioteksscenen medför att Fulci väljer att slänga in en drös VÄLDIGT oövertygande mekaniska spindlar (väldigt oövertygande är nog bara förnamnet). Ibland dyker det upp karaktärer som bara försvinner ur handlingen innan man hinner blinka. Och varför envisas Warbeck med att fortsätta skjuta de återvändande döda i magen när han ser att de säckar ihop efter ett skott mot huvudet? The Beyond är inte den bästa av Fulcis gorefilmer att börja med. Det finns risk att du stör dig på allt detta ovan om du gör det. Alldeles för mycket för att verkligen uppskatta allt det som är fantastiskt. Har du inte sett någon av hans filmer starta istället med en av de andra två från Lovecraft-sviten. Gillar du den åtminstone lite så se då den andra. Gillar du den också lite så är du redo för The Beyond

…men egentligen skiter jag i vad du tycker eftersom för mig är The Beyond inte bara en av de absolut bästa skräckfilmerna genom tiderna, utan även en av mina absoluta favoritfilmer någonsin.

Njuta Films har släppt den på svensk DVD för er som är intresserade.

8 svar to “Il Maestro: Lucio Fulcis The Beyond (1981)”

  1. Har sett en massa Fulci-filmer, men The Beyond är den enda jag riktigt gillar och som finns i min samling (oklippta versionen såklart med tanke på att den klippta tog bort även icke-våld). Musiken är fenomenal, likaså stämningen. Skådespeleriet och det motsägelsefulla manuset fungerar tillräckligt. Din recension gav mig dock lust att se om två Fulci-filmer jag inte sett på evigheter; City of the Living Dead och House by the Cemetary. Kanske dags att ge dom en ny chans.

  2. Anders said

    Fantastisk, mytomspunnen som bara blir bättre och bättre med åren. Från min första vettskrämda sittning med polarna med en skrapig VHS-kopiapåkopiapåkopia i videon på 80-talet, till nutidens skarpa DVD-utgåva (http://brm.blogg.se/2009/june/film-pa-dvd-the-beyond-1981.html) som jag ser som fullvuxen karl hemma i radhuset. Denna film har (för)följt mig hela livet. Helt underbar.

  3. Kul att två Beyond-fantaster träder fram! Anders, jag tror att vi närmar oss ålder, eftersom min första sittning av detta mästerverk oxå var VHS-kopianpåkopian. Jag tror den hade grekisk text. I efterhand insåg jag att ögonscenen med Joe the plummer var gravt censurerad i den versionen jag såg.

    Blue Rose Case: Jag vet att du gillar gialli (läste om Deep Red på din blogg igår). Har du sett Seven Notes in Black? Där har du en annan helt fantastisk Fulci-rulle att hugga tänderna i (om du inte sett den). Den skiljer sig galet mycket från Beyond, men står på egna ben. I min recension finnas det en länk till hela på youtube (om du pallar 10 min intervaller 😉 )

  4. Nej, den har jag inte sett, så den får jag kolla in framöver, tror dock jag föredrar att se den på dvd. Om den finns utgiven vill säga?

  5. Här: http://www.diabolikdvd.com/category/Horror-%5Bsl%5D-Thriller/Psychic-DVD-(Fulci-~-Murder-to-the-Tune-of-7-Black-Notes)-(NTSC-Region-1).html

    Det finns även fler utgåvor (som jag inte hittar nu). Den är även känd som ”The Psychic” och ”Murder to the Tune of the Seven Black Notes”. Sök på dom titlarna.

    Denna fantastiska film borde verkligen få ett svenskt släpp. Hör ni det ni från Njuta Fims och Studio S Entertainment? Vi vill ha en sjysst två disk-utgåva av Fulcis The Psychic nu! 🙂

  6. […] Lamberto (som även skrev stora delar av manuset tillsammans med Dardano Sacchetti, mannen bakom The Beyond). Visst köper jag detta eftersom Shock mer ser ut som en av lill-Bavas filmer än Marios. Men den […]

  7. […] Nerve) är ett av Bavas originella koncept. Filmen bygger på en historia av Dardano Sacchetti (The Beyond) och manuset skrevs av regissören själv tillsammans med Filippo Ottoni (The Night Before […]

  8. […] En hund dödar sin husse (i en scen som är en exakt kopia av hundattacken i både Suspiria och The Beyond). Den avsatta prästen som styrde över klostret antänds av en eldstad. Och i katakomberna verkar […]

Kommentera

