The Abandoned (2006)

april 13, 2010

The Abandoned är en film jag verkligen kände mig tvingad att skriva om. Den gick tyvärr väldigt obemärkt förbi. Denna spanska film, inspelad på engelska, är regisserad av Nacho Cerda som gjorde den väldigt uppmärksamade kortfilmen Aftermath 1994. För er som inte minns skildrade den en arbetskväll tillsammans med en djupt störd obducent. Filmen fick snabbt ett rykte om sig att vara något av det mest provocerande som någonsin gjorts och visst står den sig fortfarande idag. Aftermath är även en fruktansvärt snygg kortfilm och Cerda visade redan då prov på en enorm visuell briljans. Manuset till The Abandoned har Cerda skrivit tillsammans med den kanadensiska auteuren Karim Hussain (skyldig till filmer som Subconscious Cruelty, Ascension och The Beautiful Beast) och vilket manus de har knåpat ihop. Cerda och Hussain framträder här som några av de absolut mest intressanta moderna skräckmanusförfattarna. Det är just därför jag känner mig tvingad att skriva om The Abandoned; det är en galet underskattad film och antagligen en av de absolut bästa skräckfilmerna som gjorts på denna sidan av 2000-talet.

Marie, en amerikansk filmproducent, åker till Ryssland efter att hon fått reda på att hennes mor dött. Som liten blev Marie bortadopterad och hon kände aldrig modern. Väl på plats i Ryssland bestämmer hon sig för att åka till sin familjegård som ligger isolerad i den undersköna ryska vildmarken. Mitt ute i ingenstans försvinner Maries guide och hon är nu helt ensam. Någonting verkar följa efter henne genom de mörka ryska skogarna. När hon väl kommer fram till gården träffar hon en rysk man (Nicolai) som hävdar att han är hennes tvillingbror. Samtidigt dyker det upp två personer till på gården som både Marie och Nicolai känner igen allt för väl…

Vilken vacker film The Abandoned är! Cerda skildrar den ryska vildmarken med ett fantastiskt öga för detaljer och skapar en enorm känsla av isolation. Det är sällan naturen ter sig så här hotfull på film. En annan riktigt bra aspekt av The Abandoned är den surrealism som kryddar manuset. Tidslinjen är uppfuckad och detta öppnar upp för några helt otroliga scener. Det finns en väldigt stark känsla av Lucio Fulci över hela filmen; Maries och Nicolais klagoandar ser väldigt mycket ut som något Giannetto De Rossi (Fulcis duktiga make up-artist) hade kunnat skapa, de märkliga hoppen i tid och rum påminner om House by the Cemetary och The Beyond och Maries familjegods hade lika gärna kunnat vara Dr. Freudsteins källare eller Seven Doors Hotel. Och hur jävla befriande är det inte att se en medleålders kvinna som huvudperson i en skräckfilm, med sin livserfarenhet och sina trauman, istället för någon liten stylad flicksnärta?

The Abandoned är helt enkelt ett måste. Den är inte alls svår att få tag på utan finns utgiven på svensk DVD. Gör dig själv en tjänst och se den idag. Jag kan knappt vänta på fler samarbeten mellan Cerda och Hussain!

Teaser trailern (den riktiga trailern får filmen att se ut som en tattig amerikansk skräckfilm):

5 svar to “The Abandoned (2006)”

  1. Anders said

    Jomenvisst är den här filmen bra och sevärd! Spanien är ju bara bäst på skräckfilmer nuförtiden. Och det var förresten din blogg också, bra alltså. Keep up the good work som man brukar säga och vi hörs!

  2. Kul att du gillar min nördiga utsvävningar i fulkultursland! Håller med om spanjackerna som presterat mycket bra på skräckfilmsfronten de senaste åren. Men glöm inte bort fransmännen heller. Den sk. extreme wave innehåller några riktigt bra rullar; Haute Tension, Inside, Them, Martyrs…listan kan göras lång. Jag tycker det verkar som om yankarna börjar komma nu också. Jag ser tendenser till en retrovåg i USA (kanske?); Drag Me to Hell (som jag gillar skarpt), den fantastiska House of the Devil som kom förra året…vi får väl se hur det utvecklas.

  3. Anders said

    House of the Devil har jag varken sett eller hört talas om, jag sätter upp den på min evighetslånga ”Filmer jag ska se nån gång när jag får tid”-lista. Tack för tipset! Och så sant som det är sagt, Vive la France!

  4. Hehehe, jag har också en sådan lista och den är ännu längre än ”filmer jag läst om men måste hitta”-listan 🙂

  5. […] på senare år vad att han hjälpte  Nacho Cerda och Karim Hussain med manuset till den grymma The Abandoned. Nu verkar det som om Stanley eventuellt verkar vara på väg tillbaka. Han har två filmer på […]

Kommentera

