Fallet Charles Dexter Ward av H.P Lovecraft

april 6, 2010

Finkultur eller trash? Lovecraft, likt ett kärt barn, har många namn. Vi kan utan svårigheter konstatera att när författaren först publicerades på 20- och 30-talet så fanns hans eventuella status som finkultur inte ens på kartan. H.P Lovecrafts noveller publicerades i kioskantologier som Weird Tales och Astounding Stories. Dessa publikationers främsta syfte var underhållning och chockeffekt. Lovecraft var även en ganska medelmåttig författare rent tekniskt. Hans miljöbeskrivningar (och särskilt hans beskrivningar av arkitektur, som han var intresserad av) kan pågå outhärdligt länge. Han använder alldeles för många adjektiv, vilket medför att språket inte alltid flyter. Han var även en märklig och motsägelsefull person. Han var en öppen rasist, en hopplös romantiker, verkade ha stora problem med sina sexuella relationer och det ryktas att han tyckte om att klä sig i kvinnokläder. Ändå så har Howard Phillips Lovecraft blivit extremt inflytelserik, medan ingen knappt minns Lord Dunsanys litteratur (en av Lovecrafts stora inspirationskällor). Varför? Lovecraft bygger upp en värld i sina böcker som han nästan verkar tro på själv; myten om Cthulhu och de äldre.

Det är just den mytologin som Lovecraft skapat som lever vidare; de äldre som ligger i sin uråldriga dvala under jorden men ändå påverkar svaga människors öden, boken Necronomicon skriven av den galna araben Abdul Alhazred och Cthulhu som ligger död men drömmande i den sjunkna staden R`lyeh. Lovecrafts universum är fascinerande, gotiskt och skrämmande. Det lever vidare i populärkulturen genom tex. August Derleths böcker (bara början på en massa moderna inkarnationer), inom TV-spel (Eternal Darkness, Alone in the Dark mfl.) och film (Necronomicon, The Call Of Cthulhu, Re-Animator, The Beyond plus oräkneliga andra).

Likt många skräckförfattare under sin tidsperiod skrev Lovecraft mest noveller. Endast några få av hans verk är kortare romaner. Fallet Charles Dexter Ward är den längsta av dom. På de flesta punkter är romanen en perfekt representant för Lovecrafts författarskap. Här återfinns flera av hans teman (släkten med den mörka hemligheten, den fysiska förvandlingen av människan som kommer i kontakt med det okända osv.), men även hans stilistiska grepp (handlingen som berättas genom genom ett vetenskapligt dokument, de rika beskrivningarna av miljöerna, det obeskrivliga när bymobben möter ondskan).  Berättaren är titelpersonens psykolog, Marinus Willett, som upptäcker att hans patient flytt från mentalsjukhuset. Efterforskningar börjas och snart avslöjar Willett att Ward hyst en osund fixering vid sin döda släkting Joseph Curwen. Denna hade kallat på de äldre för att få lycka och välstånd. Slutligen hade det lett till hans död. Den unge Charles Dexter Ward drivs inte av framgång utan blott den mer och mer osunda manin att förstå sin förfader. Detta leder oundvikligen till hans undergång…

Fallet Charles Dexter Ward är nödvändig läsning för den som är intresserade av skräckfiktion. Många plus till Vertigo Förlag, som förbättrar den gamla Delta-översättningen (där romanen heter Gengångaren) och tar Lovecraft på allvar, med alla brister detta innebär. Gunnar Gällmos översättning är inget annat än strålande och allt avrundas av ett grymt efterord av Hanna Hård. Och som svar på frågan om Lovecraft är finkultur eller trash så tror jag att det räcker att titta på de filmer som är influerade av hans verk. Stuart Gordon och Brian Yuzna har gjort Lovecraft mest rättvisa med de filmer dom gjorde; Re-Animator, Castle Freak, Necronomicon, Dagon… Varför? Eftersom de är extravaganta och chockerande. I motsats till alla skitnödigt pretentiösa Lovecraft-tolkningar som kommit så tror jag att det är dessa filmer som både hans läsare och Lovecraft själv hade uppskattat mest idag…

Vertigo har gjort en STOR kulturgärning!

6 svar to “Fallet Charles Dexter Ward av H.P Lovecraft”

  1. Martin A said

    ”och det ryktas att han tyckte om att klä sig i kvinnokläder.”

    Jag har forskat på Lovecraft i nästan 20 år och detta är första gången jag stött på detta löjeväckande ”rykte” så det måste vara alldeles nytt. Jag gissar att roten till det är fotot där han som tvååring (!!) är avbildad tillsammans med sina föräldrar i en lång viktoriansk barnsärk.

    Rekommenderar lite seriös facklitteratur som H. P. LOVECRAFT: A LIFE av S. T. Joshi (för biografiska fakta) och ”ON THE EMERGENCE OF CTHULHU” & OTHER OBSERVATIONS av Steven J. Maricoda (för en mer nyanserad analys av Lovecrafts retoriska och stilistiska skicklighet) i stället för ”rykten”.

  2. Jag visste att någon skulle bli provocerad av att jag skrev om det där ryktet 😉 Jag tror inte heller det stämmer (därför skriver jag just ”rykte”). Angående Lovecrafts stilistiska skickligheter så har jag förstått så mycket att jag vet att åsikterna går isär (plus självklart egna obesrvationer, eftersom jag läst en ansenlig del av författarens verk).

    Jag har alltså under inga omständigheter försökt häda Lovcraft, eftersom du nog förstår att jag är ett stort fan.

    Ska absolut läsa de böcker du rekomenderar. Tack för tipsen.

  3. […] inflytande på skräckkultur är fullständigt odiskutabelt (läs min recension av Fallet Charles Dexter Ward för mer utsvävningar på detta ämne). Filmatiseringarna av den amerikanska skräckförfattarens […]

  4. Sofia said

    Hm, jag tycker inte jag är helt obekant med Mr Lovecraft men har faktiskt aldrig stött på denna kort roman. Tack för tipset! Håller helt med dig i det att han är betydligt bättre på stämning och mytologi än det rent tekniska. Sedan har jag lite svårt att svälja många av hans slut, tycker han fegar ur med alla sina ”It didn’t bear to think about” 😉

  5. Hur har du missat den här, Sofia? Detta är det närmaste Lovecraft kom att skriva en fullständig roman! Kanske inte min favorit bland hans historier, men som jag skrev, en värdig representant för hans författarskap och den värld han byggde upp.

    Visst är sluten (ofta) svaga, men hur beskriver man det obeskrivbara? 😉

  6. […] Om du gillar Lovecraft, missa inte Trash is Kings trevliga inlägg om Fallet Charles Dexter Ward. […]

Kommentera

